اروپا محرک‌های اقتصادی را برای رونق افزایش دهد

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۹۹

در نشست کشورهای موسوم به «جی-20» که روز شنبه در شهر کنز استرالیا برگزار شد ایالات متحده از اروپایی‌ها خواست که برای تحریک اقتصاد اروپا، مشوق و محرک‌های بیشتری به کار گیرند.

به گزارش فایننشال‌تایمز، امریکا و کانادا در نشست گروه20 از کشورهای اروپایی خواستند تا تفاوت‌های سیاسی داخلی خود را کنار بگذارند و برای تقویت رشد اقتصادی بیشتر تلاش کنند زیرا رکود یا کسادی اقتصاد اروپا می‌تواند مانع احیای اقتصاد جهان شود.

«جک لو» وزیر خزانه‌داری امریکا در نشست وزرای مالی و روسای بانک‌های مرکزی «جی20» گفت، درصورت ادامه تعویق افزایش تقاضا در بلندمدت، بازارهای جهانی خطر را احساس خواهند کرد. او ادامه داد، ایالات متحده تفاوت فلسفی با دیگر دوستان اروپایی‌اش دارد و آنها را به افزایش تقاضا در کوتاه‌مدت برای تحریک نرخ رشد فرا می‌خواند. افزایش فشار توسط شرکای بین‌المللی اتحادیه اروپا برای ایجاد تغییرات و افزایش محرک‌های اقتصادی در منطقه یورو بحث‌های بسیاری را ایجاد کرده است.

جک لو، همچنین گفت که اگر تلاش برای رونق اقتصادی به تاخیر بیفتد این خطر وجود دارد که مشکلات فعلی اروپا سخت‌تر شود. نگرانی‌ها بابت نرخ تورم در اروپا، رشد ضعیف در چین و توقف احتمالی در محرک‌های اقتصادی ژاپن به‌واسطه افزایش مالیات بر مصرف‌کننده نشست کنز را تحت پوشش خود قرار داد. «جک لو» از حوزه یورو و ژاپن خواسته تا برای افزایش تقاضا و احیای فعالیت‌های اقتصادی تلاش بیشتری انجام دهند. اما نماینده آلمان در گروه20 در این باره گفت: «ما با اقدامات محرک اقتصادی کوتاه‌مدت مخالفیم.» وی افزود، در اکثر کشورها میزان بدهی‌ها همچنان زیاد است و این، اجازه افزایش هزینه‌ها را نمی‌دهد. آلمان به‌شدت تحت فشار است تا اجازه دهد حوزه یورو از سیاست‌های ریاضتی خود بکاهد و ازطریق افزایش هزینه‌های دولتی یا کاهش مالیات‌ها اقتصاد خود را رونق بخشد.


استرالیا و ریاست دوره‌ای «جی20»

استرالیا اهداف بلندپروازانه‌یی را در اجلاس اخیر مطرح کرده است. این کشور می‌خواهد همه قدرت‌های بزرگ تلاش کنند که اقتصاد جهانی بیشتر از آنچه پیش‌بینی شده بود، رشد کند.

در این نشست جو هاکی، وزیر خزانه‌داری استرالیا در مورد یک طرح بلندپروازانه برای افزایش رشد اقتصاد جهانی، مقاوم کردن سیستم بانکی جهانی و بستن منافذ فرار مالیاتی شرکت‌های بزرگ چندملیتی صحبت کرد.

وی که در ماه فوریه به‌عنوان بخشی از برنامه ریاست استرالیا بر گروه20، کمپینی را برای افزایش 2درصدی به رشد اقتصاد جهانی تا سال2018 ایجاد کرده بود گفت: «ما فرصت تغییر سرنوشت اقتصاد جهانی را داریم.»اما باتوجه به کندشدن رشد اقتصادی در کشورهای عضو ازجمله چین، ژاپن، آلمان و روسیه در ماه‌های اخیر، این هدف بیش از حد دور از انتظار به نظر می‌رسد. این هفته سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌یی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی اکثر اقتصاد‌های مهم جهان را کاهش داد.


بیانیه وزرای اقتصادی جی20

وزرای اقتصادی کشورهای عضو جی20 تاکید کردند تولید ناخالص داخلی کشورهای گروه جی20 به بیش از 2درصد تا سال2018 افزایش می‌یابد. وزرای مالی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای جی20 اعلام کردند که رشد اقتصاد جهانی کمتر از سرعت مورد نیاز برای تولید شغل کافی پیش می‌رود، اما اقدام از طریق سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها و دیگر اقدامات برنامه‌ریزی‌شده موجب تقویت اقتصاد جهانی شده و به رشد اشتغال کمک خواهد کرد. در اطلاعیه نشست کشورهای جی20 که در استرالیا اعلام شد، آمده است: اقتصاد جهانی هنوز هم نقاط ضعف در تقاضا دارد و محدودیت طرف عرضه مانع رشد اقتصاد کشورها می‌شود. در این اطلاعیه آمده است: «ما نیاز به رشد قوی، پایدار و متوازن بخش‌های مالی برای حفاظت از اقتصاد داریم تا ما را از خطرات اقتصادی در امان نگه دارد و برای مردم شغل ایجاد کند و ما متحد و مصمم در پاسخ به این چالش‌ها هستیم».


درها به روی روسیه باز است

روسیه، با وجود نقش‌اش در منازعه اوکراین، می‌تواند در این اجلاس سران شرکت کند. جو هاکی تاکید کرد که «جی20»، با وجود همه اختلافات درهای خود را به روی روسیه

نخواهد بست.

پیش از آن برخی از کشورهای عضو این گروه از اشتراک ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در نشست ماه نوامبر انتقاد کرده بودند. هاکی گفت با شماری از کشورها مشورت صورت گرفته است و آنها موافقت‌شان را در این زمینه ابراز داشته‌اند. وزیر مالیه استرالیا افزود «برای آنکه از حضور کسی به‌دلایل مختلف در اجلاس سران ممانعت به عمل نیاید، به توافق همه اعضای «جی20» نیاز است».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر