مصرف داخلی در بسیاری از بازارهای کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال رشد است که این مورد موجب ترغیب سرمایهگذاریهای ملی در بخش پرورش ماهی و بهبود بیشتر شبکههای توزیع میشود.
تقاضای ثابت وارداتی با وجود رونق ضعیف اقتصادی، مقادیر و ارزشهای تجـارت بینالمللـی را در سـال 2014 افزایش میدهد. سطح قیمتها پس از رسیدن به رکورد بالایی در ماه مارس، به دلیل کـم شـدن تقاضـای مصرفکننده در ژاپن و بسیاری از بازارهای اروپایی و بهبود وضعیت عرضه برای میگو و ماهی آزاد در طی سه ماهه دوم و سوم کاهش یافت. قیمتها برای بسیاری از گونهها و فرآوردهها فراتر از میزان سال 2013 بود. مرکز پژوهشهای غلات به بررسی چشمانداز غذا (خلاصههای بازار)
پرداخته است.
براساس این گزارش، چشمانداز کوتاهمدت برای قیمتها مثبت به نظر نمیرسد. تنشهای سیاسی در اروپای شرقی بـه همـراه تقاضای ضعیف مصرفکننده در بسیاری از بازارهای مهم اروپایی منجر بـه وضـع تحریمهای وارداتـی علیـه شماری از عرضهکنندگان مهمی شده است که بازارهای جایگزینی را برای مقادیر قابل توجـه تولیدشـان پیـدا نخواهند کرد. تحریمها برای کشورهایی که در معرض محدودیتهای وارداتی واقع نشدند، فرصتهای جدیدی را به خصوص برای ماهی آزاد، قزلآلا و پلازیک (سطحزی) ریز ایجاد کـرده اسـت. بـه دلیـل نوسـانات دورهیی تقاضا، روند صعودی قیمتها را در پایان سال میتوان انتظار داشت. عرضه کل همچنان به واسطه بخش پرورش ماهی به خصوص در آسیا و نیز در آفریقـا و امریکای جنـوبی تقویت میشود. مصرف داخلی در بسیاری از بازارهای کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال رشد اسـت که این مورد موجب ترغیب سرمایهگذاریهای ملی در بخش پرورش ماهی و بهبود بیشتر شـبکههای توزیـع میشود.
پدیده النینو که عامل تاثیرگذاری در کاهش صید ماهیان سطحزی ریز در امریکای جنوبی بود در حـال حاضر نسبتا ضعیف عمل کرده است.
با وجود محدود شدن آثار پدیده النینو، امـا بـه دلیـل عـدم اطمینـان درباره میزان صید آخر سال، قیمت پودر ماهی و روغن ماهی طی 6ماهه نخست سال ثابت باقی ماند. مصرف سالانه ماهی به عنوان غذای انسان برآورد میشود به 20 کیلوگرم سرانه در 2014 برسـد و بـرای نخستینبار، سهم ماهیان پرورشی در مصرف غذایی از سهم ماهیان حاصل از صید پیشی بگیرد.
این وضـعیت که دوران جدیدی را در بخش شیلات و ماهیان پرورشی نشان میدهد دلالت بر این دارد کـه بخـش ماهیـان پرورشی بهطور فزآیندهیی، محرک توسعه محصول و توزیع، استراتژیهای قیمـتگذاری، بازاریـابی و توسـعه بازارهای داخلی و منطقهیی خواهند بود.
با این حال، بخش صید برای شماری از گونهها، غالب و بـرای امنیـت غذایی داخلی و بینالمللی، حیاتی باقی خواهد ماند.