کشف نزدیک‌ترین سیاره فرامنظومه شمسی قابل سکونت

۱۳۹۴/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰

نزدیک‌ترین سیاره فرامنظومه شمسی قابل سکونت به ما شاید خیلی نزدیک‌تر از تصورات قبلی ما باشد. اخترشناسان دانشگاه نیوساوت‌ولز استرالیا از کشف تازه‌یی در پروژه جهانی شناسایی سیارات فرامنظومه شمسی خبر دادند که می‌تواند درک ما از آنها را متحول کند. آن‌ها سیاره جدیدی کشف کردند که دور ستاره کوتوله قرمزی موسوم به 1061 Wolf در صورت فلکی Ophiuchus می‌گردد. به عقیده اخترشناسان این دانشگاه، این سیاره را می‌توان نزدیک‌ترین سیاره فرامنظومه شمسی با قابلیت سکونت به شمار آورد.

یکی از نکات جالب توجه درخصوص این کشف جدید مربوط به فاصله سیاره تا زمین است. این فاصله تنها ۱۴سال نوری است که در مقایسه با فاصله سیاره 667 Gilese که ۲۲سال نوری است و تصور می‌شد نزدیک‌ترین سیاره فرامنظومه شمسی به زمین باشد، به مراتب کمتر است. کشف این سیاره جدید با استفاده از طیف‌سنج HARPS که در تلسکوپ 3.6متری رصدخانه European Southern واقع در شیلی قرار دارد صورت گرفته است. این کشف مهم در خلال مشاهداتی صورت گرفته که حدود یک دهه به طول انجامیده و طی آن اخترشناسان تلاش می‌کردند سیارات تازه‌یی را کشف کنند.

به گفته اخترشناسان، این سیاره تازه شناسایی شده چهار برابر زمین جرم داشته و یکی از سه سیاره کشف شده درحال گردش به دور ستاره 1061 Wolf محسوب می‌شود. مدت چرخش این سیارات به دور ستاره‌شان بین ۵ تا ۶۷ روز است.