رتبه‌بندی را به بازار بسپارید

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۹۱

یک مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارزیابی و رتبه‌بندی اپراتورهای حوزه خدمات ارتباطی و فناوری خبر داد و هدف اصلی رگولاتوری از این اقدام را، ارتقای سطح کیفیت سرویس‌های ارایه شده به کاربران از طریق ایجاد رقابت عادلانه در بازار عنوان کرد.

به گفته حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری؛ سالانه برترین‌های حوزه ارتباطات و فناوری بر اساس الگوی جامع ارزیابی، رتبه‌بندی و انتخاب اپراتورهای برتر حوزه سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات، در ۹‌بخش اپراتورهایPAP، SAP، WiMAX، ISDP، ارایه‌کنندگان تلفن‌همراه سراسری و منطقه‌ای، شرکت‌های مخابرات استانی، ارایه‌کنندگان خدمات تلفن ثابت منطقه‌یی و شرکت پست و در میان ۱۵۰ اپراتور مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌گیرند و اپراتورهای برتر حوزه نیز معرفی می‌شوند.

در برنامه ارزیابی و رتبه‌بندی سال 92 این سازمان، همراه اول و ایرانسل به عنوان دو اپراتور برتر انتخاب شدند که به ترتیب همراه اول به عنوان اپراتور برتر حوزه ارتباطات سیار و ایرانسل نیز اپراتور خدمات وایمکس برگزیده شدند.

این رتبه‌بندی‌ها طبق معیارهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال 85 و بر اساس آرمان‌های رهبری که شامل؛ فرا صنعتی شدن شرکت‌ها، خودکفایی در نیازهای اساسی، افزایش بهره‌وری، ارتقای سطح سواد، ارتقای خدمات رسانی به شهروندان، افزایش امید به زندگی، رشد ارتباطات، مبتنی شدن روند تحول بر عناصر اصلی هویت ملی و آرمان‌های اساسی تنظیم شده و با یکدیگر مقایسه می‌شوند و عنوان برترین را در حوزه ارتباطات و فناوری از آن خود می‌کنند.

درحال حاضر این سوال مطرح است، اینکه انتخاب یک اپراتور به عنوان اپراتور، در حالی که بسیاری از کاربران تلفن همراه و اینترنت از کیفیت خدمات و همچنین نرخ بالای آنها گلایه دارند، می‌تواند به ایجاد رضایت درمشترکان و نشاندن لبخند بر لب آنها منجر شود؟


اهالی بازار

مسعود ریاضیات، رییس انجمن شرکت‌های اینترنتی در پاسخ به سوال «تعادل» در خصوص اجرای طرح ارزیابی و رتبه‌بندی اپراتورها توسط رگولاتوری گفت: این موضوع ابعاد مختلفی دارد. به اعتقاد من ارزیابی و رتبه‌بندی اپراتورها به‌طور کلی به وظایف رگولاتوری برمی‌گردد. اما این سازمان به عنوان یک نهاد تنظیم‌کننده، باید بر کار قانون‌گذاری و نظارت بر آن تمرکز کند و این مسایل را باید به بخش‌خصوصی، اتحادیه‌ها، انجمن، صنف‌ها بسپارد. به اعتقاد وی اصولا رتبه‌بندی، باید در بازار آزاد و از طریق شرکت‌ها صورت گیرد و از دولت انتظار می‌رود شبکه‌ها و پهنای باند و فیبر نوری را افزایش دهد و وارد این مسایل جانبی که امکان رانت‌خواری در آن وجود دارد نشود. از این رو بهتر است چنین مواردی در چارچوب صنف اجرا شود.


ارزیابی بدون فرهنگ‌سازی موثر نیست

صابر فیضی مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات ایران و عضو هیات‌مدیره کنونی شرکت توسعه اعتماد مبینن، سهامدار عمده مخابرات در مورد برنامه جامعه ارزیابی و رتبه‌بندی اپراتورهای ارتباطی و مخابراتی توسط رگولاتوری به «تعادل» می‌گوید: این کار بسیار خوبی است و می‌تواند نتایج خوبی بر کیفیت خدمات اپراتورها و میزان رضایتمندی مردم از آنها داشته باشد که مردم به نتایج این ارزیابی‌ها توجه کرده و براساس آنها به انتخاب اپراتور سیار، وایمکس یا اینترنت بپردازند.

وی توجه به تجربیات کشورهای همسایه مانند ترکیه را در این زمینه مهم می‌داند و می‌افزاید: در حال حاضر رگولاتور مخابراتی و ارتباطی ترکیه اگر استانداردهای یک گوشی موبایل موجود در بازار را تایید نکند، مردم آن گوشی را نمی‌خرند، چون به خوبی دریافته‌اند که رگولاتور به نفع آنها عمل می‌کند. به همین دلیل هم در بازار ترکیه نمی‌توانید گوشی‌های چینی فاقد استاندارد و تقلبی را پیدا کنید. وی فرهنگسازی مشترک رگولاتور و اپراتورها برای جا انداختن فرهنگ این موضوع را در حصول نتایج مورد نظر سازمان تنظیم مقررات مهم و ضروری دانست و اضافه کرد: با فرهنگسازی و آگاهی‌رسانی به مردم می‌توانیم به ارتقای کیفیت خدمات و افزایش میزان رضایت مشترکان امیدوار بود.

سازمان رگولاتوری در حالی اعلام کرده که تصمیم دارد امسال عملکرد متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته در این زمینه داشته باشد و انتظار بیشتری از خدمات اپراتورها به کاربران دارد، که در معیارهای اعلام شده، نتایج گردآوری شده از مشترکان تنها یکی از زیربخش‌های 21 گانه اعلام شده از سوی این سازمان است.

بنابر اعلام رگولاتوری رتبه‌بندی امسال با اضافه کردن یک معیار سنجش نسبت به معیارهای سال گذشته و با 26 زیر معیار انجام می‌شود. با توجه به اینکه الگوی جامع ارزیابی، رتبه‌بندی و انتخاب اپراتورهای برتر در هفت معیار رهبری و مدیریت، فرآیندهای سازمانی، منابع و مشارکت‌ها، منابع انسانی، نتایج مشتری، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد و در ۲۱ زیر معیار تدوین شده‌ بود، امسال الگوی جامع ارزیابی با اضافه کردن معیار نتایج کارکنان در هشت معیار نیز ابلاغ شده که این معیارها، شامل 26 زیرمعیار دیگر هستند.

در این میان سوال دیگری نیز مطرح می‌شود، اینکه آیا موضوع راه‌اندازی نسل سوم ارتباطی در ماه‌های اخیر که با حرف و حدیث‌هایی هم همراه بوده، نقش قابل توجهی در ارزیابی‌های امسال اپراتورهای موبایلی خواهد داشت؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر