چند سوال بنیادین پیش‌روی توسعه کشور

۱۳۹۴/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۹۰

ایسنا یک اقتصاددان گفت: اگر رهبران و قوای مختلف کشورها با یکدیگر همگرا عمل کنند، حتی با منابع انرژی اندک نیز می‌توان به توسعه دست یافت.

محمد ستاری‌فر در نخستین همایش الگوی ایرانی توسعه اظهار کرد: جوامع انسانی در طول تاریخ به دنبال رفاه و آسایش بودند، اما ساختار توسعه‌یی که امروز ذهن مردم را به خود جلب کرده، تاریخی 200 ساله دارد. وی به طرح چند پرسش و چالش که پیش‌روی الگوی ایرانی توسعه قرار دارد، پرداخت و افزود: پرسش نخست این است که چگونه جوامع عقب‌افتاده و نیمه متمدن دشت‌های مرکزی و شمالی اروپا در قرن 15 توانستند مدارها و زنجیره‌های عقب‌افتادگی را پاره کرده و خود را به مرزهای توسعه‌یافتگی نوین که جهان کنونی را دگرگون کرده است، دست یابند؟ پرسش دوم این است که چگونه بعضی از کشورهای عقب‌افتاده پس از جنگ دوم جهانی و بعضا فاقد پیشینه تاریخی دستیابی به مدارهای پیشرفت را به دست آوردند؟

رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های توسعه وجود منابع مالی است، گفت: آیا منابع مادی و انسانی گسترده و حدود 1200میلیارد دلار منابع حاصل از فروش نفت و گاز بعد از انقلاب برای تحقق توسعه‌یافتگی کشور کافی نبود؟ستاری‌فر با بیان اینکه خطاب توسعه به همه مردم است، اضافه کرد: توسعه زمانی محقق می‌شود که رهبران و قوای مختلف کشورها با یکدیگر همگرا باشند و همگرا عمل کنند، نه واگرا. در این صورت است که اگر حتی منابع انرژی اندک هم باشد، می‌توان به توسعه دست یافت. ایرانی‌ها زمانی می‌توانند به توسعه دست یابند که منظومه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را به شکل پایدار و مستمر تشکیل دهند. این استاد دانشگاه علامه طباطبایی به الزامات بنیادین و نهادی در تحقق توسعه اشاره کرد و گفت: پی‌ریزی گفتمان توسعه‌یی در بین رهبران حاکمیت باعث پی‌ریزی نظام تدبیر و حکمروایی توسعه‌یی می‌شود. در واقع پی‌ریزی گفتمان توسعه‌یی بین رهبران حاکمیت که باید برخوردار ازعقلانیت باشد، باعث پی‌ریزی سیاست‌ها و خط‌مشی‌های عمومی با کیفیت لازم در عرصه جغرافیایی و جمعیتی خواهد شد و این موضوعات در نهایت منجر به پیامدهایی مانند اشتغالزایی، تورم تک‌رقمی، کاهش تورم و... می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر