59درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند

۱۳۹۴/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۸۱

گروه ایران

محمدحسین مقیمی دبیر ستاد انتخابات تعداد نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور را تا روز سوم 570نفر و تعداد نامزدهای خبرگان رهبری را 121نفر اعلام کرد. به گزارش ایرنا، مقیمی گفت: حوزه‌ها و ستادهای انتخابیه در 31مرکز استان و وزارت کشور از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و در 207حوزه فرمانداری و ستاد کشور برای مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام به‌عمل می‌آورند.

به گزارش ایرنا، مقیمی همچنین نفرات مراجعه‌کننده برای ثبت‌نام دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را 774نفر در 207حوزه انتخابیه و وزارت کشور اعلام کرد که از اینها ثبت‌نام 244نفر قطعی شده و 530نفر هم در حال تکمیل پرونده و طی مراحل نام‌نویسی هستند.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت بااشاره به اینکه آمار تفکیک شده وجود ندارد و آمار دایما در حال تغییر است و تفکیک آمار مشکل است، ادامه داد: با شورای نگهبان توافق کردیم بتوانیم از هیات‌های اجرایی مجلس خبرگان که مراحل قانونی را طی کرده‌اند برای مجلس شورای اسلامی هم استفاده کنیم و طبق این امر عمل خواهد شد.

رییس ستاد انتخابات کشور توضیح داد: 30نفر را به هیات نظارت معرفی می‌کنیم؛ یعنی فرمانداری برای مجلس شورای اسلامی 30نفر را معرفی می‌کند و همان‌طور برای خبرگان رهبری یک هیات سه نفره در مرحله نخست 30نفر را معرفی می‌کند که هیات نظارت باید اینها را تایید کند بنابراین هر تعدادی که تایید شود در مرحله بعد برای مجلس خبرگان رهبری به همان اندازه‌یی که رد شده‌اند مجددا معرفی می‌کنیم و برای مجلس شورای اسلامی تا 2 برابر معرفی می‌شوند و درنهایت باید اینها بین 20 تا 30نفر باشند تا از آنها دعوت کنیم.

حسینعلی امیری قائم‌مقام وزیر کشور نیز درخصوص انتخابات خبرگان و مجلس با بیان اینکه باتوجه به نام‌نویسی همزمان دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، شاهد حضور جمعیت زیادی در حوزه‌های نام‌نویسی بودیم، گفت: تاکنون جوان‌ترین و مسن‌ترین فردی که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کرده 28ساله و 92ساله بوده‌اند.


در سومین روز ثبت‌نام خبرگان چه گذشت

سومین روز از ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان همزمان در وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور از ساعت 8صبح درحالی آغاز شد که در نخستین ساعات این روز از ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی خبرگان رهبری آیت‌الله تسخیری برای کاندیداتوری از حوزه انتخابیه تهران در این انتخابات ثبت‌نام کرد.

آیت‌الله موسوی بجنوردی از دیگر نام‌های برجسته‌یی بود که در سومین روز ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان با حضور در ستاد انتخابات کشور برای کاندیداتوری در انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان

ثبت‌نام کرد.

همچنین سیدعلی هاشمی شاهرودی، فرزند آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی به نیابت از پدرش با حضور در فرمانداری قم نسبت به ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه خراسان‌رضوی و شهر مشهد اقدام کرد. هاشمی‌شاهرودی پیش از این رییس قوه قضاییه و نایب‌رییس اول مجلس خبرگان رهبری بوده است.


مشارکت 50درصدی شهروندان در انتخابات

در تازه‌ترین نظرسنجی ایرنا، 59درصد شهروندان ایرانی با قاطعیت اعلام کردند که در انتخابات پیش‌رو شرکت می‌کنند.

براساس این نظرسنجی، ساکنان شهرهای زاهدان، بیرجند، همدان، بجنورد، ایلام، ارومیه، قم، گرگان و بندرعباس به‌ترتیب بیشترین میزان را برای حضور در انتخابات اعلام کردند.

براساس نتایج به‌دست آمده، 75.9درصد مردم ایران از زمان برگزاری و نوع انتخابات پیش رو آگاه هستند. از این تعداد، 61درصد پاسخگویان به‌طور دقیق به تاریخ برگزاری انتخابات آینده اشاره داشتند. درصدی از پاسخگویان در حد «زیاد و خیلی‌زیاد» پیگیر اخبار مجلس شورای اسلامی هستند و 41.1درصد نیز اعلام داشتند که این اخبار را در حد «کم و خیلی‌کم» پیگیری می‌کنند. پاسخگویانی که پیگیر اخبار مجلس شورای اسلامی هستند، راه‌های مختلفی را برای پیگیری اخبار مجلس بیان کردند. براساس همین اطلاعات، 43.7درصد پاسخگویان از «صداوسیما»، 11درصد «شبکه‌های مجازی»، 7.1درصد «دوستان و آشنایان» و مابقی رسانه‌های دیگر ازجمله «رسانه‌های مکتوب» را به‌عنوان رسانه مورد استفاده خود برای پیگیری اخبار مجلس نام بردند.

46.5درصد پاسخگویان عملکرد نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در حد «متوسط» ارزیابی کردند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثریت پاسخگویان (73.9درصد) با شورای نگهبان به‌عنوان نهاد بررسی‌کننده صلاحیت کاندیداها آشنایی دارند. 60درصد پاسخگویان همچنین اعلام داشتند که نظارت نهادهای قانونی برای تعیین صلاحیت کاندیدا‌ها را ضروری می‌دانند.

مهم‌ترین معیار برای تایید صلاحیت کاندیدا ازسوی مرجع و نهاد مربوط از نگاه پاسخگویان با بیشترین فراوانی شامل «داشتن تجربه کاری مفید، مدیر و مدبر بودن، لیاقت داشتن و قانونمداری» است و در مقابل برای رد صلاحیت کاندیدا نیز مهم‌ترین معیارها با بیشترین فراوانی به «بی‌کفایتی فرد، خروج از چارچوب نظام و زیر پاگذاشتن قانون» اعلام شده است.

براساس اطلاعات این نظرسنجی، پاسخگویان معتقدند نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید «بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی»، «‌قانون‌گرایی» و «اشتغالزایی» را در اولویت کاری خود قرار داده و بیش از پیش به آن توجه داشته باشند. 43.9درصد پاسخگویان این نظرسنجی را زنان و 56.1درصد را مردان تشکیل داده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر