شورای امنیت و بحرانی به‌نام سوریه و داعش

۱۳۹۴/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۷۷

نشست‌های مداوم، بدون نتایج و دستاوردهای عملی در ماه‌های اخیر، در پنجمین سال بحران سوریه، به شورای امنیت سازمان ملل نیز کشیده شد. چندی پیش نیز رهبران امریکایی و روسی به‌خصوص شخص پوتین، جدی‌ترین راه مبارزه با داعش و هر گروه تندرو را خشک کردن منابع مالی آن اعلام کرده بودند و برای مبارزه جدی و رسیدن به نتایج ملموس برای این خواسته، خواستار کشیدن پرونده موردنظر به شورای امنیت بودند. شورای امنیت عصر جمعه قطعنامه2170 را با اجماع آرا به تصویب رساند. متن قطعنامه ازسوی انگلیس ارائه شده بود و ازسوی 15عضو دایم و موقت شورای امنیت موردتصویب قرار گرفت که در آن بر استقلال، حاکمیت، اتحاد و تمامیت ارضی دو کشور درگیر تروریسم یعنی عراق و سوریه تاکید شده است. این نشست و تصمیم‌های پس از آن، تنها مدت کوتاهی پس از حضور دختر کرد ایزدی، نادیا مراد، در نشست شورای امنیت و گفته‌هایش از وضعیت خود و زنان کرد ایزدی در بند داعش صورت گرفت که باعث نگرانی جدی تمام اعضای این شورا شده بود. در متن این قطعنامه چنین آمده است: اقدامات تروریستی در هر شکلی یکی از جدی‌ترین تهدیدات برای صلح و امنیت بین‌الملل است و هرگونه اقدام تروریستی در هر زمان و مکان، بدون درنظر گرفتن انگیزه آن، به مثابه جنایت بوده و غیرقابل توجیه است. این قطعنامه از همه کشورها می‌خواهد با تصویب قوانینی، هرگونه معامله مالی شهروندان‌شان با گروه داعش را به مثابه جرم اعلام کنند. در ماه پیش که اجلاس سران جی‌20 به پایان می‌رسید، پوتین اعلام کرد که در میان اعضای این اجلاس، کشورهایی هستند که در حال معامله و مبادله با داعش هستند. گفته می‌شود در پیش‌نویس طرح فعلی شورای امنیت اهداف روشن‌تری برای پایان وضعیت بحرانی سوریه مطرح شده است. به‌نظر می‌رسد سال‌ها نشست و اجلاس بی‌نتیجه بر سر سوریه، با رسیدن پرونده داعش به شورای امنیت، خواهان بازکردن راهی عملیاتی و کارآمد در مقابله با این گروه است. حال به عنایت به این قطعنامه و نیز وضعیت بحرانی سوریه، چه گام‌هایی برای پایان بحران سوریه و خشک کردن منابع مالی داعش برداشته خواهد شد.

نخست؛ توقف جنگ در سوریه. نخستین و مهم‌ترین اقدامی که شورای امنیت در پی آن است، توقف جنگ 5ساله در سوریه است. اگرچه این بخش خود سخت‌ترین کاری است که این شورا در پیش دارد. نجیب غزبان نماینده اپوزیسیون سوریه از عدم یکپارچگی اپوزیسیون سوریه می‌گوید و اینکه آنها برای هماهنگی در میان خود به وقت زیادی نیاز دارند، چراکه آنها برای ورود عملیاتی به توقف جنگ و گفت‌وگو با اسد، خواهان توقف حملات روسیه به سوریه هستند. در کنار این کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌‌اند که اسد در شرایط فعلی بسی قابل اعتمادتر از نیروهای مبارز و مخالف است، چراکه به وضعیت آتی و بی‌برنامه این گروه‌ها نمی‌توان اعتماد کرد.

دوم؛ همراه کردن نیروهای داخلی مبارزه‌جو و قدرت‌های منطقه‌یی و جهانی با پروژه شورای امنیت. دومین قدم عملیاتی برای پایان ‌‌دادن به وضعیت بحرانی سوریه، هماهنگی میان نیروهای داخلی و قدرت‌های درگیر در جنگ است که هر کدام اهداف و آمال خود را می‌جویند. شورای امنیت اعلام کرده که این پروژه نسبت به نشست‌ها و طرح‌های پیشین، قدرت‌ عملیاتی و همراهی نیروهای مختلف را داشته و می‌تواند گامی مثبت در همگرایی میان مخالفان و موافقان اسد، پایان‌ بخشیدن به بحران فعلی و خشک کردن سرچشمه‌های مالی داعش باشد تا قد‌م‌هایی مستحکم‌تر برای مبارزه با این جریان تروریستی برداشته شود. بیش از 120گروه مختلف در داخل سوریه در حال پیکار هستند. سوریه از وضعیت دولت ملی به یک دولت بین‌المللی بدل شده که تنها درمان بحران آن توافق قدرت‌های درگیر در این کشور است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر