برچسب مارکسیستی روی نظام قیمت‌گذاری

۱۳۹۴/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۷۶

گروه راه و شهرسازی

گرامیداشت هفته حمل‌ونقل برای مسوولان و دست‌اندرکاران این صنعت بزرگ فضایی است تا به نقد و بیان دغدغه‌های مشکلات روز این صنعت بپردازند. عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن، محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و سیدحسن موسوی‌نژاد، مدیرعامل انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی دیروز در مراسم گرامیداشت هفته حمل‌ونقل که در ساختمان راه‌آهن برگزار شد به بیان این دغدغه‌ها و مشکلات پرداختند. عباس آخوندی که برای شرکت در نشست کمیسیون پیگیری روابط ایران و الجزایر با هدف آماده‌سازی دومین نشست کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های ایران و الجزایر به این کشور سفر کرده بود، با حضور در گردهمایی دست‌اندرکاران ریلی کشور، بااشاره به شرایط نامناسب اقتصاد کشور گفت: سازمان‌های قیمت‌گذاری که نگرش سوسیالیستی و مارکسیستی دارند باید منحل شوند و در این باره پیشنهاد می‌کنم مجلس ورود کند.

وزیر راه‌وشهرسازی اظهار کرد: از برنامه اول توسعه اعلام شد که نظام قیمت‌گذاری باید برچیده شود، این نظام آموزه سیستم سوسیالیست و مارکسیست است، 25سال در همه برنامه‌های توسعه به این موضوع تاکید شد اما هنوز این داستان مانع توسعه کشور است. آخوندی تاکید کرد: اگر دنبال حمایت از مصرف‌کننده هستیم، ارتقای کیفیت، عرضه خدمات مناسب و ایمنی بالا نشان از حمایت از مصرف‌کننده دارد.

وی با انتقاد از اینکه سازمان حمایت هیچ‌گاه نتوانسته از مصرف‌کننده حمایت کند، گفت: پیشنهاد می‌دهم چنین سازمان‌های سوسیالیستی و مارکسیستی قیمت‌گذاری نظیر سازمان حمایت از مصرف‌کننده منحل شوند و باید این پیشنهاد را به مجلس هم بدهیم تا بساط این تعالیم مارکسیستی و سوسیالیستی جمع شود. وی با تاکید بر اینکه هیچ کسی به‌دنبال بازار عوام‌فریبانه نیست، گفت: ما نباید از چنین حرکات عوام‌فریبانه‌یی بترسیم و قطعا با قدرت پیش می‌رویم. وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: یک نهاد رگولاتور سیاست‌گذار و برنامه‌ریز در کشور وجود دارد که همان شرکت راه‌آهن است و بقیه شرکت‌ها موازی‌کاری می‌کنند. آخوندی بااشاره به توسعه ریلی کشور در 2 الی 3سال اخیر گفت: پس از 80سال مفهوم راه‌آهن حومه در کشور در حال جا افتادن است و باید حمل‌ونقل انبوه حومه‌یی به سمت راه‌آهن منتقل شود. وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود پس از توافقات اخیر سرمایه‌گذاری خارجی در بخش ریلی ارتقا یابد.


اقتصاد ایران در تنگنای مالی

به گفته وی، بدهی دولت به مجموعه اقتصاد ملی کشور، بانک‌ها، بنگاه‌های اقتصادی، واحدهای خدماتی و تولیدی و صندوق‌های بازنشستگی 381هزار میلیارد تومان است و این نشان می‌دهد اقتصاد کشور با چالش بزرگی مواجه است. عباس آخوندی با بیان این موضوع که 1.7برابر سرمایه کل بانک‌ها میزان معوقات بانکی است و این نشان از تنگنای مالی کشور دارد، گفت: نظام بنگاه‌داری در ایران با چوب حراج زدن به معادل 100میلیارد دلار سرمایه بنگاه‌های دولتی با مشکل بنیادی مواجه شده است. آخوندی با بیان اینکه امروز ما هزینه بی‌توجهی‌ دولت‌های قبلی را می‌دهیم، گفت: اگر امروز ما هم تصمیم نگیریم و بی‌اراده باشیم هزینه این بی‌ارادگی ما را نسل‌های بعد باید بپردازد. وزیر راه‌و‌شهرسازی تاکید کرد: توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در ایران هم با مشکل مواجه خواهد شد اگر در تحقق اهداف خود عزم و اراده کافی نداشته باشیم.


توسعه زیربنایی به موازات توسعه ریلی

وی تاکید کرد: توسعه شهری و زیربنایی ایران بدون توسعه ریلی امکان‌پذیر نیست. وی بااشاره به افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل با توسعه ریلی اظهار کرد: اصلا مگر می‌توان متصور بود که آینده شهرنشینی در ایران بدون توسعه ریلی محقق شود. وی به ورود سازمان حمایت به نرخ‌گذاری بلیت قطار اشاره کرد و گفت: عده‌یی در کشور به‌دنبال ادامه‌دار بودن نگرش‌های سوسیالیستی و مارکسیستی هستند تا نرخ‌گذاری و کنترل قیمت‌ها را ادامه دهند و مانع توسعه شوند. این بساط حضراتی که دست در جیب مردم می‌کنند فقط ادامه نگرش‌های سوسیالیست و مارکسیست است درحالی که مدعی طرفداری از مردم هستند.


بودجه‌نویسی سنتی در تضاد با توسعه ریلی

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه در مجموعه راه‌آهن مصوب شد یارانه راه‌آهن به شرکت‌های ریلی شفاف شود و در بودجه مصوب بیاید، گفت: باید شرکت‌های ریلی ظرف ۱۰سال در اقتصاد کشور سودده شوند. محسن پورسیدآقایی اظهار داشت: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال نقش محوری و ساختاری برای راه‌آهن کشور است، می‌خواهیم در ساختار این نهاد توسعه‌یی شرکت‌های مجزا را ایجاد کنیم. پورسیدآقایی گفت: در همه دنیا شرکت‌های زیرمجموعه راه‌آهن نظیر شرکت‌های فنی و زیرساخت، شرکت‌های اپراتوری، شرکت‌های امور ایستگاه‌ها و خدمات و شرکت‌های مشاور و تایید صلاحیت فنی وجود دارند و راه‌آهن ایران هم باید در این عرصه به نهاد توسعه‌گرا تبدیل شود. پورسیدآقایی به توجه دولت به توسعه ریلی اشاره کرد و گفت: طبق ماده70 قانون الحاق ماده2 درمورد حق دسترسی به شبکه ریلی لازم است عوارض سوخت گازوییل به توسعه راه‌آهن اختصاص یابد که البته در این عرصه با مشکلاتی مواجه هستیم و بودجه‌نویسی سنتی دولت در این باره مقاومت‌هایی دارد. مدیرعامل راه‌آهن اضافه کرد: البته معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرده که در بودجه سال95 باید موضوع ماده70 دایمی شود.

یارانه راه‌آهن به شرکت‌های مسافری

پورسیدآقایی گفت: ازسوی دیگر در اقدامی مناسب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در وزارت اقتصاد و دارایی پذیرفته‌اند که از سال آینده در بودجه مصوب دولت یارانه راه‌آهن به شرکت‌های مسافری ریلی درج شود.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: ما هزینه‌یی از شرکت‌های ریلی دریافت نمی‌کنیم و این باید به‌صورت شفاف و مشخص باشد که در این راستا ردیفی به‌عنوان یارانه در بودجه شرکت راه‌آهن به‌صورت مشخص خواهیم داشت که جزو مصوبات مجمع راه‌آهن است. مدیرعامل راه‌آهن گفت: راه‌آهن با کمک بخش‌های مختلف دولت به سمتی می‌رود که ابزارهای کافی و بودجه لازم برای توسعه را داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی بدون رقابت بی‌معنا خواهد بود، گفت: باید کمک‌های راه‌آهن به بخش خصوصی ساماندهی شود و به مرور چتر حمایتی از شرکت‌ها به چتر عمومی تبدیل شود و در زیر این چتر حمایتی رقابت شکل گیرد تا به ارتقای بهره‌وری برسیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید هزینه‌های خود را کاهش دهد، گفت: به سمتی می‌رویم که شرکت‌هایی که قدرت رقابت ندارند کوچک شده و شرکت‌های فعال بزرگ‌تر شوند؛ باید به جایی برسیم که بخش ریلی و شرکت‌های خصوصی سودده شوند و دست از جیب دولت بیرون بیاورند. وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید با پروسه‌یی 10ساله در اقتصاد کشور سودده شود؛ امروز راه‌آهن کشور آلمان سالانه 2میلیارد دلار سود و 500میلیون دلار سود خالص دارد و ما باید به همین سمت حرکت کنیم و بر مبنای استقلال بخش خصوصی گام ‌برداریم.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: دولت باید به این نتیجه برسد که نه تنها نرخ تمام شده سوخت را دریافت کند بلکه تا 70درصد مازاد بر نرخ سوخت مالیات بر ارزش افزوده اخذ کند و آن زمان است که صنعت ریلی موتور محرک اقتصاد کشور خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر