خودروهای داخلی در بی‌کیفیتی از یکدیگر سبقت می‌گیرند

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۷

سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گزارشی ضمن انتشار اسامی بی‌کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی در مرداد امسال اعلام کرد: مجموع خودروهای تولید شده اعم از سبک و سنگین، نسبت به ماه قبل با افزایش

یک درصدی و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با روند صعودی 85.4 درصدی مواجه شده است.

در ماه اخیر 99 درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور، مختص خودروهای سبک اعم از سواری و وانت بوده و یک درصد نیز به خودروهای گروه سنگین اعم از مسافری و باری اختصاص یافته است.


گروه سبک

تعداد خودروهای ارزشیابی شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مرداد نسبت به ماه قبل

0.7 درصد افزایش یافته، به‌طوری که در مجموع 23 مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که 18 مدل در سطح کیفی خیلی خوب و 5 مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفته‌اند.

در این ماه، تندر 90 اتوماتیک محصول شرکت

ایران‌خودرو، به خودروهای ارزیابی شده اضافه شد که با کسب 20.5 نمره منفی همراه با خودرو پارس تندر به عنوان باکیفیت‌ترین خودروهای مرداد معرفی شده‌اند. همچنین سه خودرو سایپا ۱۳۱X محصول سایپا، سایپا ۱۳۱X محصول پارس خودرو و سایپا ۱۳۲X در گروه قیمتی زیر ۲۰ میلیون تومان بی‌کیفیت‌ترین خودروها معرفی شدند.

خودرو تیبا که در ماه‌های گذشته در رده کیفی +B قرار می‌گرفت این ماه جایگاه خود را ارتقا داد و با کسب 59.4 نمره منفی در رده کیفی A قرار گرفت.

این گزارش حاکی از آن است که در ارزیابی‌های انجام شده در مرداد سال جاری، یک خودرو به گروه قیمتی خودروهای بین 40 تا 60 میلیون تومان افزوده شده و بنابراین 4 خودرو در این گروه مورد ارزشیابی قرار گرفته‌اند.

همچنین خودرو ام‌وی‌ام 110 که در هر رده‌بندی رتبه آخر را داراست، در این ماه جزو خودروهای مورد آزمایش قرار نگرفته است.

وانت

در بخش وانت شاهد رشد 7 درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند، مربوط به افزایش تولید وانت مزدا تک کابین و وانت نیسان تک‌سوز Z24i است. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای گروه وانت، می‌توان به قطع تولید وانت وینگل 5 اشاره کرد. در این ماه و در بخش وانت از 5 مدل خودرو ارزشیابی شده یک مدل در سطح کیفی خوب

و 4 مدل دیگر نیز در سطح کیفی قابل قبول قرار گرفتند.

گروه سنگین

1- اتوبوس و مینی بوس

در بخش خودروهای تجاری مسافری در ماه جاری با وجود تولید اتوبوس‌های اسکانیا در شرکت عقاب افشان، به دلیل ممانعت خودروساز، هیچ گونه خودرویی ارزشیابی نشده است.

2- کامیون و کامیونت

محصولات تولیدی شرکت‌های کاریزان خودرو، سیبا موتور و ارس خودرو دیزل با توجه به عدم همکاری خودروساز جهت انجام ارزشیابی کیفی خودرو، از نظر عیوب ایمنی، مهم و اساسی وضعیت نامعلومی دارند. در بخش خودروهای تجاری باری شاهد رشد 39.2 درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند، مربوط به افزایش تولید کشنده البرز و همچنین تولید مجدد کامیون ایسوزو NPR75M و کامیونت ایسوزو NKR است. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای تجاری باری ساخت داخل می‌توان به قطع تولید کامیونت الوند و کشنده کاوه در شرکت سایپا دیزل و همچنین تولید یک مدل کشنده جدید در شرکت ماموت دیزل، با نام اسکانیا G400 اشاره کرد. ارزشیابی این خودروها بر خلاف روند صعودی تیراژ تولید، به میزان 6.6 درصد کاهش یافت، به‌طوری که از 6 مدل خودرو ارزشیابی شده 5 مدل در سطح کیفی خیلی خوب و یک مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر