صندوق حمایت از صنعت خودرو ترفند جدید خودروسازان

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۶

واردات خودرو در 6ماه نخست سال 93 نسبت به سال گذشته افزایش یافت و البته با توجه به آمار اداره گمرکات جمهوری اسلامی ایران دوبرابر شده است در این میان واردات خودروهای لوکس موضوع جنجالی‌تری شد تا اینکه دولت این ماجرا را با مصوبه‌یی خاتمه بخشید اما به‌نظر نمی‌رسد این مساله پایان ماجرا باشد با این حال در گیرو‌دار حل مساله واردات خودروهای بالای2500سی‌سی طرحی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شد که این طرح با عنوان مدیریت واردات خودرو به‌دنبال حمایت از تولیدات داخلی است. در این طرح، حمایت از تولید داخلی را به‌نوعی کاهش واردات از برخی کشورها دانسته و تقویت رابطه با برخی دیگر از کشورها را در نظر گرفته است. به‌طوری‌که در این طرح آمده است واردات خودرو از کشورهای تحریم‌کننده ایران قطع و از کشورهایی که روابط چندان دوستانه‌یی با ایران ندارند تعرفه بیشتری اخذ شود. با این وجود در این طرح تشکیل صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی پیشنهاد شده است. از عنوان حمایت از تولید خودروهای داخلی می‌توان دریافت این طرح می‌تواند طرح مفید و کارایی باشد به هدف صنعت خودرو در توسعه و تقویت خودروهای داخلی کمک کند.

ارایه‌کنندگان طرح مدیریت واردات خودرو، هدف از پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی را ایجاد منبعی مالی برای ارایه تسهیلات با سود مناسب به صنعت خودرو در شرایطی که این صنعت از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، دانسته‌اند.

نباید فراموش کرد تا امروز که صنعت خودرو 40ساله است همیشه حامیان فراوانی داشته و هیچ‌گاه دولت از این صنعت غافل نشده است البته این به‌معنای حمایت صحیح یا نادرست نیست اما اوضاع امروز خودروهای داخلی حکایت از بی‌رغبتی خودروسازان داخلی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای داخلی دارد که حالا با طرحی این‌چنینی می‌توان حمایتی وسیع‌تر را شامل حال آنها کرد آیا چنین اقدامی خودروسازان را بی‌انگیزه‌تر نمی‌کند؟

حتی زمانی‌که به گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو می‌نگریم از سرمایه‌های فراوانی که در این صنعت معلق هستند خبر می‌دهد و در آن از مدیران صنعت خودروسازی یاد می‌کند که با صرف هزینه‌های هنگفتی تنها برای اخذ مدرک تحصیلی به کشورهای اروپایی سفر کردند حالا باید دید آیا در این طرح از نحوه ارایه جزییات هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها خبری هست یا دوباره به سرمایه‌های معلق یا سرگردان تبدیل خواهد شد؟ مدیریت واردات خودرو نباید به‌معنی کاهش و ممنوعیت واردات باشد تا خودروسازان با خیال راحت و ‌آسوده بازار انحصاری را مجددا در انحصار خود درآورند و دست مردم را در انتخاب گزینه‌های بهتر ببندند. به‌همین‌دلیل برخی کارشناسان معتقدند که این صندوق باید به‌گونه‌یی ایجاد شود که علاوه بر کمک به صنعت خودرو، منافع مصرف‌کنندگان خودروی داخلی نیز تامین شود که راهکار آن نیز کاهش تعرفه واردات خودرو به‌موازات تشکیل صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی است.

امرالله امینی استاد دانشگاه در این رابطه به ایسنا گفت: در طرح ارایه‌شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته شده که منابع صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی ازطریق عوارض واردات خودرو به کشور تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه به این ترتیب افزایش میزان واردات خودرو می‌تواند باعث افزایش منابع مالی این صندوق شود، خاطرنشان کرد: بنابراین اگرچه خودروسازان افزایش واردات خودرو را تهدیدی برای خود می‌دانند اما با تشکیل این صندوق بخشی از منافع حاصل از واردات خودرو نیز نصیب خودروسازان خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: درصورت اختصاص بخشی از عوارض ناشی از واردات خودرو به صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی، توجیه برخی مخالفان واردات خودرو مبنی بر از بین رفتن اشتغال در صنعت خودروی داخلی با افزایش واردات، از بین خواهد رفت.

وی اضافه کرد: در آن شرایط خودروسازان می‌توانند با منابع به‌دست‌آمده از این صندوق به اصلاح و ارتقای زیرساختهای صنعت خودرو پرداخته و با بهبود مناسبات با قطعه‌سازان، سطح کمی و کیفی تولیدات خود را افزایش دهند.

امینی با بیان اینکه تشکیل صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی درصورت همزمان‌شدن آن با کاهش تعرفه واردات خودرو، امری معقول و سودمند خواهد بود، تصریح کرد: در آن صورت سود ناشی از تشکیل این صندوق از یک‌سو به خودروسازان رسیده و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان نیز از مزایای کاهش قیمت خودروهای وارداتی در کنار افزایش کمیت و کیفیت خودروهای تولید داخل بهره‌مند

خواهند شد.

اما درمقابل برخی معتقدند با آزادسازی واردات خودرو، خودروسازان به فکر چاره می‌افتند و راهی برای افزایش کیفیت خودرو می‌یابند و قیمت آن را کاهش می‌دهند. همچنین با واردات خودروهای خارجی با قیمت مناسب از حقوق مصرف‌کنندگان دفاع می‌شود.

البته این عده معتقدند خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی به فکر انحصار بیشتر بازار خودرو برای خود هستند و نه به فکر مصرف‌کنندگان. ارایه‌کنندگان طرح حمایت از تولید خودروهای داخلی با ارایه این طرح، رشد اشتغال و کاهش هزینه‌های تولید را هدف این طرح می‌دانند.

در‌هر‌صورت به‌نظر می‌رسد اگر قرار است طرح حمایت از تولید در راستای منافع ملی باشد نباید منجر به افتادن از آن طرف بام شود که با کاهش واردات باعث ضعف بیشتر در این صنعت شود. همچنان باید منتظر نظر وزارت صنعت و معدن و تجارت درخصوص

این طرح بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر