ویولن‌سل و پیانو نوازی الکساندر رودین در ایران

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۲۸

رهبر ارکستر سمفونیک تهران می‌گوید: جایگاه موسیقی امروز خیلی بهتر از قبل از انقلاب است و هیچ‌وقت به این اندازه خواننده و حتی سمفونیک فعال نبوده است.

علی رهبری مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره تازه‌ترین فعالیت‌ها گفت: خوشبختانه قولی که داده بودیم در مورد ضبط قطعات آهنگسازان ایرانی برای ناکسوس را عملی کرده‌ایم. این مساله خیلی مهم است چرا که برای نخستین بار در ایران انجام می‌شود. آخرش هم به هر جایی که ختم شود، مهم نیست. مهم این است که این کار انجام شود.

او افزود: ما این کار را با قرعه‌کشی انجام دادیم. ممکن است به 5، 6 نفر برخورده باشد، اما حدود 100 آهنگساز جوان ایرانی خوشحال شده‌اند. از آنجایی که این افراد هیچ شانسی برای ورود نداشتند، این موقعیت برایشان ایجاد شد تا دیده شوند. ما در را باز کرده‌ایم و به نام و نشان افرادمان توجه نکردیم. هر کسی را راه دادیم و با همین افراد ارکستری درست کردیم که ایده‌آل است. ما اگر این کار را نمی‌کردیم، نمی‌توانستیم چنین ارکستر درجه یکی داشته باشیم که واقعا آدم می‌تواند به آن افتخار کند.

رهبر ارکستر سمفونیک ادامه داد: از من خوش‌شانس‌تر خودم هستم. به خاطر اینکه 8 ماه پیش که به ایران آمدم و با سبک خودم شروع به کار کردم، بعضی از مسوولان دو نگرانی داشتند. نگرانی آنها این بود که رسانه‌ها و نوازندگان ارکستر احتمالا به خاطر سبک من از من دلخور خواهند شد، اما حالا پس از 8 ماه، بهترین دوستان من - 75 نفر نوازنده - ارکستر شده‌اند و با جان‌ودل با من کار می‌کنند. من هم با آنها رفیق هستم و مانند یک خانواده می‌مانیم. به اضافه حدود 50 نفر خواننده کر هستند که اکثرشان همین احساس را دارند. اینکه می‌گویم اکثرشان برای این است که من همیشه با آنها تماس ندارم. اما با نوازندگان ارکستر هرروز کار می‌کنم. رسانه‌ها هم خدا را شکر ماه‌هاست که متوجه شده‌اند که من برای چه آمده‌ام. روزهای خیلی خوبی را می‌گذرانم و به ما قدرت می‌دهد. آقای مرادخانی نیز چندی پیش بیش از دو ساعت برای کارها و مشکلات ما وقت گذاشتند.

علی رهبری ادامه داد: یک ارکستر همیشه مشکلاتی دارد و یک انسان با استعداد می‌خواهد که راه پیدا کرده و مشکلات را حل کند. ما برنامه‌های بزرگی در پیش داریم. جشنواره فجر جلو چشم‌مان است. البته قبل از اینکه جشنواره خودش برنامه‌ریزی کند، ما سه برنامه از 5 ماه پیش آماده کرده‌ایم و به هیچ‌وجه آن را تغییر نخواهیم داد. ما رهبر دعوت کرده‌ایم. برای 6 ماه دیگر به فستیوال بهاره شانگهای دعوت شده‌ایم. دو سال دیگر باید فستیوال بزرگ بروکسل را افتتاح کنیم. اصلا رییس‌جمهور اتریش خودشان این را اعلام کرده‌اند. اینها مسوولیت دارد و نمی‌شود با ترس‌ولرز دنبالش برویم. آقای مرادخانی فرمودند که کارهای بین‌المللی که شما در نظر گرفته‌اید آن‌قدر مهم است برای کشورمان که با جرات دنبالش بروید و ما می‌خواهیم که حتما این کار انجام شود. اینها به آدم جرات می‌دهد که ناچار شویم، دعوت‌هایی که کرده‌ایم را کنسل کنیم. فراموش نکنید که یک کنسل کردن برابر با رفتن آبروی شخص من و همه ماست. الان به اعتبار من است که این افراد به ایران می‌آیند. این است که ما روزهای خوبی را می‌گذرانیم. اعضای ارکستر هم که باعث افتخار عمر من شده‌اند. من 12 سال در ارکستر بروکسل بودم و عملا عاشقشان بودم اما این بچه‌ها جای آن را هم در دل من گرفتند. این است که خدا را شکر که من الان فقط می‌توانم از چیزهای مثبت صحبت کنم. رهبری افزود: جایگاه موسیقی امروز خیلی بهتر از قبل از انقلاب است. تا به حال هیچ‌وقت به این اندازه خواننده و حتی سمفونیک فعال نبوده است. جای تعجب هم دارد برای اینکه اخباری که من در خارج می‌شنیدم همه‌اش منفی بود. البته این اتفاق بیشتر به همت خود ملت بوده تا دولت.

وی همچنین اضافه کرد: بعد از آن میهمانانی که دعوت کرده‌ایم به ایران می‌آیند. آقای الکساندر رودین می‌آیند که هم ارکستر را رهبری می‌کنند و هم پیانو و ویولن‌سل خواهند نواخت، برای اجرای آتی که روزهای 2 و 3 دی‌ماه میهمان ما خواهند بود.

این مدیر هنری ارکستر در پایان هم گفت: در حقیقت ارکستر سمفونیک تهران دومین رهبر رسمی میهمان خود را در برنامه مهر تا مهر سال جاری میزبان است تا به همراهی الکساندر رودین رهبر مهمان، پیانیست و ویولن‌سلیست قطعاتی را از آهنگسازان برتر موسیقی کلاسیک جهان روی صحنه تالار وحدت ببرد. در این برنامه قطعاتی از ولفگانگ آمادئوس موتزارت، لودویگ فان بتهوون، یوزف هایدن، کامی سن‌سان و الکساندر برودین اجرا خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر