پذیرش شرط تعرفه‌ای جهان پس از 20 سال

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۲۰

«کاهش تعرفه‌های تجاری» مهم‌ترین شرط سازمان تجارت جهانی بود که سرانجام ایران پذیرفت

وزیر صنعت در این اجلاس به‌عنوان عضو ناظر حاضر شد و با 15وزیر اقتصادی جهان دیدار کرد

گروه تجارت

نهایی ‌شدن عضویت در سازمان تجارت جهانی، اولویت کنونی تجاری دولت ایران است؛ کشورمان نخستین‌بار در جولای1996، برای عضویت در سازمان تجارت جهانی درخواست داد که این درخواست پیشرفت چندانی نداشت. سازمان تجارت جهانی در سال2005 شروع به بررسی درخواست ایران کرد و ایران 4سال بعد پرونده‌یی حاوی جزئیات مقررات مرتبط خود را به سازمان ارائه داد که البته این پرونده نیز هنوز باز است و به نتیجه نهایی و مطلوب دست نیافته است. در عین حال، اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی، عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری در WTO است که هر دو سال یک‌بار، با حضور وزرای تجارت کشورهای عضو تشکیل می‌شود. در این دوره از اجلاس، ایران به عنوان عضو ناظر شرکت کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در حاشیه این کنفرانس، ضمن دیدار با مقامات این سازمان و بیش از 15وزیر از کشورهای مختلف، راجع به الحاق ایران به این سازمان جهانی مهم و همکاری‌های اقتصادی - تجاری بین کشورمان و کشورهای طرف ملاقات مذاکره و گفت‌وگو کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست دو سالانه سازمان تجارت جهانی با بیان اینکه ایران آماده است درمورد مسیر خود به سمت پیوستن به سازمان تجارت جهانی مذاکره کند، گفت: اگرچه پیوستن به این سازمان مستلزم انجام مذاکرات طولانی و دشوار است، اما الحاق ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی، یک توافق «برد-برد» و به‌نفع همه و قدم مهمی در جهت ایجاد سازمانی واقعا جهانی محسوب می‌شود؛ چراکه «منطقه‌گرایی» جایگزینی برای سیستم جهانی نیست و باید همه کشورها در نظم جهانی تجاری ایران گنجانده شوند. براساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین موانعی که در این سال‌ها در مسیر پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی وجود داشته، ممانعت ایران برای کاهش تعرفه‌های تجاری و عبور از دیوار تعرفه‌یی بوده که ظاهرا این مشکل نیز برطرف شده و ایران به شروط WTO تن داده است؛ چراکه وزیر صنعت کشورمان از آمادگی ایران برای کاهش تعرفه‌های تجاری خبر می‌دهد.

20سال از درخواست عضویت ایران می‌گذرد

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست دو سالانه سازمان تجارت جهانی در نایروبی با بیان اینکه با یک پیام مهم به وزرای 162کشور عضو به اینجا آمده‌ام، گفت: اکنون که با مذاکرات فشرده، تمام سوءتفاهمات درمورد فعالیت‌های هسته‌یی ایران رفع شده است، در حال برداشتن گام بعدی به سوی پیوستن عمیق‌تر به اقتصاد جهانی و در حال گشایش فعالیت‌های تجاری و رژیم سرمایه‌گذاری و پیوند دوجانبه و منطقه‌یی با شرکای تجاری خود هستیم. نعمت‌زاده سابقه درخواست الحاق ایران به WTO را با سابقه 20ساله این سازمان مطابق دانست و افزود: با وجود این نگاه ما به آینده است و ایران برای نخستین‌بار، آماده ورود به مذاکرات درمورد پایین آوردن تعرفه‌ها و سایر موانع تجاری در زمینه کالا و خدمات است. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بااشاره به آمادگی ایران برای ارائه گزارش رژیم تجاری تجدیدنظر شده در نخستین جلسه گروه کاری گفت: تشکیل این جلسه، همچنان موکول به تعیین رییس گروه کاری است و بدین منظور، به حمایت همه اعضا برای تسهیل فرآیند الحاق و شکل‌دهی به گروه کاری ایران نیاز داریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان به بیان آمادگی ایران برای ارائه فهرست پیشنهادی کالاها و خدمات نیز پرداخت و آغاز مذاکرات دوجانبه را حسب درخواست کشورهای ذی‌نفع میسر، عنوان کرد و گفت: از نظر ما، تجارت باید هماهنگ با اهداف توسعه‌یی و به‌ویژه اهداف توسعه پایدار باشد.


حمایت فرانسه از الحاق ایران به WTO

ازسوی دیگر نعمت‌زاده بر ضرورت همکاری کشورها برای تسریع فرآیند الحاق ایران تاکید کرد و گفت: در این میان، نقش اتحادیه اروپا و فرانسه در سازمان جهانی تجارت اهمیت فراوانی دارد.

وی در دیدار با «مایتاس فکل» وزیر تجارت خارجی و توسعه توریسم فرانسه، به همکاری بین خودروسازان دو کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد که توافق‌های دوجانبه بین خودروسازان ایرانی و فرانسوی تا همکاری‌های اقتصادی دوجانبه ارتقا یابد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنایع و همکاری بین شرکت‌های مختلف گفت: ما درصدد هستیم که موانع را رفع کنیم تا شرکت‌های دو کشور، بتوانند راه مناسب خود را در همکاری‌ها پیدا کنند. در ادامه این نشست، «مایتاس فکل» مراودات دوجانبه و سفرها و ملاقات‌های انجام شده بین فعالان اقتصادی دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و عزم دولت فرانسه را برای رفع موانع تبادل‌های اقتصادی جدی دانست. وی همچنین به آمادگی فرانسه برای رفع مشکلات بانکی به‌عنوان زمینه‌یی مهم برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی مشترک اشاره و حمایت کامل فرانسه از الحاق ایران به WTO را اعلام کرد و گفت: در ملاقات‌های انجام شده با مقامات مرتبط، بر ضرورت رفع موانع در برابر الحاق ایران تاکید شده و فرانسه آمادگی دارد تا کمک‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.


عزم جدی روسیه برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها

ازسوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با «آلکس الیاکوف» وزیر توسعه اقتصادی روسیه بر عزم جدی ایران و روسیه برای توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک تاکید کرد و سفر اخیر رییس‌جمهوری روسیه به ایران و توافق‌های انجام شده را مثبت دانست. وی همچنین بااشاره به آمادگی ایران جهت رفع موانع تجارت فی‌مابین، به بررسی در زمینه توافق تجاری بین ایران و اورآسیا پرداخت و انجام مذاکرات را برای رسیدن به تفاهم، لازم و ضروری دانست و گفت: افزایش سطح همکاری‌های بانکی بین دو کشور برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی و افزایش مبادلات لازم است. در این نشست، «االیاکوف» مذاکرات در اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت در کنیا را دشوار خواند و حصول توافق در بسیاری از زمینه‌ها را نیازمند عزم جدی تمام اعضای سازمان جهانی تجارت عنوان کرد. الیاکوف توافق‌های انجام شده بین دو کشور را در ماه‌های اخیر مهم ارزیابی کرد و گفت: عزم روسیه برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها جدی است. لازم به ذکر است در دهمین اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی خاتمه مذاکرات الحاق کشور افغانستان و لیبریا اعلام شد و این دو کشور پس از طی مراحل مربوط به تصویب ملی و پروتکل الحاق کشور خودشان، رسما به عضویت WTO درخواهند آمد. البته از دیگر اقتصادهای بزرگی که هنوز به عضویت سازمان تجارت جهانی در نیامده‌اند، می‌توان به اتیوپی، بلاروس، الجزایر، ازبکستان و عراق اشاره کرد.


لحظه‌شماری آلمان برای ورود به ایران

این گزارش در ادامه بااشاره به گزارش رادیو فرانسه فارسی می‌افزاید: آلمان درنظر دارد حضور اقتصادی و سیاسی خود را در ایران پس از لغو تحریم‌ها تثبیت کند. ازسوی دیگر، صاحبان صنایع ماشین‌آلات آلمان نیز بی‌صبرانه مشتاق ورود به بازار ایران هستند و تمایل دارند محدودیت‌های بانکی هرچه زودتر رفع شود. بر این اساس، در حال مذاکره با بانک‌های آلمانی هستند تا سیاست‌های بانکی را در ارتباط با مبادلات نقدی با ایران، آسان‌تر و بی‌دردسر‌تر کنند. همچنین فدراسیون سازندگان ماشین‌آلات آلمان قصد دارد به‌زودی دفتر نمایندگی خود را در تهران طی سه ماه نخست سال2016 افتتاح کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر