اعطای تسهیلات برای توسعه تعاون روستایی

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۱۵

گروه راه‌و شهرسازی

سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به معضلاتی که توسعه‌نیافتگی روستاها برای کشور ایجاد کرده‌اند، گفت: دولت یازدهم در بخش توسعه طرح‌های اقتصادی روستایی برنامه‌های زیادی در دست اجرا دارد. اعطای تسهیلات برای راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی تا سقف 20میلیارد تومان از جمله این برنامه‌هاست. به گزارش ایسنا، معاون توسعه روستایی نهاد ریاست‌جمهوری، مشارکت مردم در قالب تعاونی‌های روستایی را در روند توسعه روستایی موثر توصیف و تصریح کرد: «با مشارکت مردم در روستاها و راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی می‌توان گام‌های موثری در رونق اقتصاد روستایی برداشت.»

اما از آنجا که در حال حاضر کشور با رکود مواجه است و بسیاری از واحد‌های تولیدی از کمبود منابع مالی رنج می‌برند، تاسیس واحدهای تولیدی جدید در قالب تعاونی کار آسانی نیست و نیاز به حمایت دولتی دارد.

رضوی بر ضرورت این موضوع تاکید کرد و در همین رابطه گفت: دولت به هر 25 خانوار تا 49 خانواری که حاضر به تشکیل شرکت تعاونی می‌شوند، 7 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات خواهد داد. همچنین به تعاونی‌هایی با 50 تا 99 نفر عضو 10 میلیارد ریال و تعاونی‌های دارای 149 تا 200 نفر عضو 20 میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود. از 200 خانوار به بالا 80 درصد تسهیلات به آنها تعلق خواهد گرفت. هر یک از تعاونی‌های تولیدی مناطق روستایی باید بین 20 تا 30درصد از سرمایه مورد نیاز راه‌اندازی طرح خود را سهم آورده داشته باشند. کارمزد این تسهیلات 3درصد بوده و بعد از یک‌سال تنفس پرداخت قسط آنها آغاز می‌شود.»رشد تعاونی‌ها، با ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند کلیدی برای دست‌یافتن به توسعه روستایی باشد. هرچند در حال حاضر نرخ بیکاری در روستاها پایین‌تر از شهرهاست، اما به اعتقاد رضوی این مساله تنها بازتابی دروغین از یک حقیقت تلخ است: «نرخ بیکاری در روستاها به دلیل مهاجرت جوانان تحصیلکرده به شهرها کمتر از شهرهاست. در واقع نیروی کار روستایی به شهرها مهاجرت کرده است. این مهاجرت علاوه بر لطمه به جامعه روستایی، مضرات اجتماعی زیادی را نیز برای جوامع شهری در پی دارد. به گفته رضوی، بین 11 میلیون تا 14 میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد که بخش بزرگی از آنان را روستاییان مهاجر تشکیل می‌دهند.


دولت به روستاها آب می‌رساند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری همچنین گفت: آبرسانی 7000 روستا در کشور با تانکر انجام می‌شود. سید ابوالفضل رضوی همچنین افزود: «افزایش اعتبارات آبرسانی و توسعه مجتمع‌های آبرسانی از برنامه‌های اصلی دولت یازدهم برای رونق و آبادانی روستاهاست. در میان این روستاها سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، فارس و آذربایجان غربی بیشترین سهمیه آبرسانی را به خود اختصاص دادند.»رضوی با بیان اینکه 93درصد از تولیدات کشاورزی کشور در مناطق روستایی تولید می‌شود، گفت: بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی در حاشیه شهرها قرار دارد. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری اضافه کرد: حمایت از اشتغال و افزایش درآمد مناطق روستایی از برنامه‌های جدی دولت تدبیر و امید است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر