سرنوشت قیمت بلیت قطار در ابهام

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۱۴

گروه راه‌و شهرسازی

قیمت بلیت قطار بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان و پاس‌کاری‌های صورت گرفته بین سه ضلع راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان حمایت و هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی که هر کدام موضع خاص خودشان را نسبت به این موضوع داشته‌اند، سرانجام چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

پس از خبر افزایش نرخ بلیت قطار تا کف 8درصد و سقف 20درصد و تایید و تکذیب‌های صورت گرفته روی این موضوع که در دو جبهه راه آهن و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده شکل گرفت، سرانجام راه آهن جمهوری اسلامی ایران این اقدام را قانونی اعلام کرد و با منتشر کردن اعلامیه‌یی در سایت راه آهن به این موضوع اشاره کرد که افزایش قیمت ۸درصدی بلیت قطارها به طور متوسط از تاریخ ۲۵ آذرماه سال جاری توسط بخش خصوصی را کاملا قانونی اعلام می‌کند. در این اطلاعیه آمده است: برابر با ماده ۹ قانون دسترسی آزاد مصوب مجلس شورای اسلامی؛ قیمت بلیت قطار از سوی شرکت‌های بخش خصوصی تعیین می‌شود و پس از تایید شرکت راه آهن به عنوان نهاد تخصصی و مسوول توسعه حمل و نقل ریلی کشور به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. از سوی دیگر سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده این افزایش قیمت را قانونی ندانست و «غلامرضا کاوه» سخنگوی این سازمان در گفت‌وگویی که هفته گذشته با «تعادل» داشت، حمل و نقل ریلی را جزو نخستین اولویت حمل و نقلی سبد خانوار دانست و گفت، این موضوع باید مشمول قیمت‌گذاری باشد، این درحالی است که روز گذشته بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها واکنش سازمان حمایت را به افزایش نرخ بلیت قطار بسیار تند دانسته و می‌گویند، با توجه به زمان نامناسب اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما (عدم تناسب عرضه با تقاضا) و اجحاف به حق مردم باید سازمان حمایت به این مساله نیز ورود پیدا می‌کرد اما این سازمان ترجیح داده به جای رسیدگی به افزایش 600 تا 700درصدی نرخ بلیت هواپیما روی افزایش 8 تا 15درصدی نرخ بلیت قطار تمرکز کند. اما از سوی دیگر، جالب این است که حتی با توجه به اینکه راه آهن در اطلاعیه‌یی افزایش قیمت بلیت را قانونی اعلام کرده، سیدحسن موسوی‌نژاد، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بلیت قطارهای مسافری نسبت به این خبر واکنش ملایمی داشته و گفته است: بلیت‌های قطار فعلا بدون هیچ‌گونه افزایش قیمتی از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به مشتریان عرضه می‌شود.


دفاع دوباره راه آهن

راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌یی مصوبه افزایش متوسط قیمت ۸درصدی بلیت قطارها از تاریخ ۲۵ آذرماه سال جاری توسط بخش خصوصی را کاملا قانونی اعلام کرد.

در اطلاعیه راه آهن آمده است: «در همین راستا قیمت‌های جدید که از روز 14 آذر ماه سال جاری اجرایی شده و پیش‌فروش آن انجام شده نه تنها منع قانونی ندارد بلکه کاملا مطابق با مفاد قانون صورت گرفته است». در همین حال سیدحسن موسوی‌نژاد، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تاکید کرد: بلیت قطارهای مسافری فعلا بدون هیچ‌گونه افزایش قیمتی از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به مشتریان عرضه می‌شود. سیدحسن موسوی‌نژاد درباره آخرین وضعیت نرخ فروش بلیت قطار گفت: شرکت‌های خصوصی فعال حمل و نقل مسافری راه‌آهن، فروش بلیت قطار را درحال حاضر با توجه به ادعای سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده با تخفیف به مشتریان عرضه می‌کنند تا این مشکل با مذاکرات بین طرفین برطرف شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر