روی موج خبر

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۰۳

دستور رسمی لغو تحریم‌ها در دولت امریکا ابلاغ شده است؛ خانه ملت نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره درخواست تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه مجلس سنای امریکا از اوباما مبنی بر عدم لغو تحریم‌های ضدایرانی گفت: تحریم‌هایی که در چارچوب برجام نسبت به لغوشان اجبار وجود دارد باید لغو شود و در حال حاضر هم دستور رسمی لغو تحریم‌ها ابلاغ شده است.

تشکر خاتمی از رییس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده؛ ایسنا آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران تاکید کرد: هر رایی که به صندوق انداخته می‌شود یک رای مجدد به نظام اسلامی است. وی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران بااشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان، گفت: نام‌نویسی از کاندیداهای مجلس خبرگان از روز پنجشنبه آغاز شده و مجلس شورای اسلامی نیز از امروز شروع می‌شود. انتخابات مصداق امر جامع است و هر رایی که به صندوق انداخته می‌شود یک رای مجدد به نظام اسلامی است. خطیب نماز جمعه این هفته تهران بااشاره به بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی گفت: این پرونده با تلاش مسوولان محترم بسته شد که در همین‌جا از رییس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده تشکر می‌کنم.

قانون مطبوعات اصلاح می‌شود؛ مهر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از صدور چهار هزار مجوز نشریه طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد دو هزار سایت محلی نیز در فضای مجازی بدون مجوز فعالیت می‌کنند که باید ساماندهی شوند. علی جنتی در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه توانمندی‌های رسانه در شهرستان سبزوار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی تمدن هر منطقه گستره رسانه آن است و هر مقدار که مطبوعات و نشریات الکترونیک بیشتر باشد نشان‌دهنده فرهنگ آن سرزمین است. وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته تلاش شده تا فرآیند و زمان صدور مجوز نشریات کوتاه شود، ادامه داد: صدور مجوز در گذشته مستلزم صرف وقت پنج‌ساله بود اما هم‌اکنون در کمتر از چهار ماه این مجوزها صادر می‌‌شود.

شورایی شدن رهبری کلید شکستن استحکام داخلی ایران است؛ تسنیم سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رییس ستادکل نیروهای مسلح و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واکنش به برخی شبهات ایجاد شده پیرامون ولایت فقیه و شورایی‌ شدن رهبری، در پیامی به ملت شریف ایران بر اصل وظیفه خبرگان رهبری تاکید کرد و گفت: شورایی شدن رهبری کلید شکستن استحکام داخلی ایران است. در بخشی از این پیام آمده است: «درست است که در کتاب مقدس قرآن کریم «وامرهم شورا بینهم» آمده است، لکن مشورت، برای پیدا کردن راه بهتر است و هیچ‌گاه شورا نیابت ولایت امر و مسوولیت اجرای حکم ولایت فقیه را نمی‌تواند برعهده بگیرد.

استخراج آمار جدید اعتیاد دانش‌آموزی؛

ایلنا مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای طرح شیوع‌شناسی و استخراج آمار جدید اعتیاد دانش‌آموزی خبر داد. وی بااشاره به اینکه در حوزه سلامت کار محوری جدید ما بحث سلامت دهان و دندان است که با همکاری وزارت بهداشت در حال اجراست، گفت: از اواخر سال تحصیلی گذشته در مدارس ابتدایی «فلورایدتراپی» را در مدارس ابتدایی شروع کردیم و حتی در حال حاضر در بعضی استان‌ها واگذاری «یونیت سیار و ثابت» دندانپزشکی در مدارس توسط وزارت بهداشت صورت گرفته است.

توافق هسته‌‌ای با ایران یک واقعیت است؛ تسنیم امیر پرتز وزیر جنگ سابق رژیم‌صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی «دی پرسه» خواستار توقف شهرکسازی‌های رژیم‌صهیونیستی شده و همکاری با ایران در مبارزه با داعش را رد نکرد. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: کسی که می‌خواهد دولت یهود و همزمان دموکراسی آن را حفظ کند باید به فلسطینیان شانس تشکیل یک دولت مستقل را بدهد. وی در ادامه توافق هسته‌یی با ایران را یک واقعیت دانسته و گفت: البته ما یک توافق بهتر را ترجیح می‌دادیم.

روابط باکو و تهران توسعه می‌یابد؛ فارس حکمت حاجی‌اف در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: روابط جمهوری آذربایجان و ایران بر همکاری‌های متقابل مفید، اصول برابری حقوق، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر، حسن همجواری و دوستی مبتنی است. وی همچنین برگزاری دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران در دوشنبه آینده در تهران را برای بسط روابط دو کشور بسیار بااهمیت توصیف کرد.

پس گرفتن شکایت ایران از شروط تحویل اس-300 است؛ ایسنا دیمیتری راگوزین معاون نخست‌وزیر روسیه ادعا کرد که قرار است ایران پس از دریافت نخستین محموله سامانه موشکی «اس-300» از پیگیری شکایتش علیه روزوبورن اکسپرت، آژانس صادرات تسلیحات نظامی روسیه صرف‌نظر کند. او تاکید کرد که دو طرف فهم مشترک و کاملی را درباره این موضوع دارند چراکه قرارداد تحویل سامانه موشکی دفاعی اس-300 بدون لغو شکایت ایران اجرایی نخواهد بود.

مذاکرات هسته‌ای الگوی مناسب حل دیپلماتیک معضلات بین‌المللی است؛ ایلنا مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه در ملاقات با کارل اریاوتس وزیر خارجه جمهوری اسلوونی، راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داد. تخت‌روانچی بااشاره به اراده سیاسی مقام‌های ایران برای تقویت روابط با اسلوونی در ابعاد مختلف اظهار داشت: اتخاذ راهبرد سیاست خارجی دو کشور مبنی بر توسعه دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان پایه‌یی محکم برای تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و اسلوونی است.

دیدار حدادعادل با معاون شورای فدراسیون روسیه؛ ایسنا غلامعلی حدادعادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه سفر به روسیه با اوماخانوف معاون شورای فدراسیون روسیه دیدار و پیرامون مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌یی، همکاری ایران و روسیه در مقابله با تروریسم و روند همکاری دوجانبه در زمینه امور پارلمانی و اقتصادی رایزنی کرد. اوماخانوف در این دیدار گفت: دلیل اصلی همراهی و نزدیکی دو کشور از دو واقعیت نشأت می‌گیرد؛ اول اینکه دو کشور ایران و روسیه تصمیم گرفته‌اند مستقل عمل کنند و استقلال خود را به هیچ قیمتی از دست ندهند. دوم اینکه اراده رهبران دو کشور به‌طور جدی بر ادامه همکاری مستقر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر