سیدحسن خمینی ثبت‌نام کرد

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۹۸

گروه ایران

پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری درحالی هفدهم اسفندماه برگزار می‌شود که دیروز دومین روز ثبت‌نام خود را پشت‌سر گذاشت. پیش از این و در تاریخ کل انقلاب اسلامی ایران شاهد برگزاری چهار دوره چنین انتخاباتی بودیم که نکته حایزاهمیت این دوره همزمانی انتخابات مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی است. براساس این گزارش، زمان اعلام کاندیداتوری از بیست‌وششم آذر ماه در وزارت کشور و مراکز فرمانداری‌ها آغاز و تا چهارم دی ماه یعنی در مجموع هفت روز ادامه خواهد داشت. تعداد نمایندگان مجلس خبرگان 88نفر و تعداد نمایندگان مجلس 290نفر است. گفتنی است امروز شنبه نیز نام‌نویسی داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود. داوطلبان نمایندگی مجلس می‌توانند تا 4دی ماه برای ثبت‌نام به وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور مراجعه کنند.


روز اول در وزارت کشور

در دقایق اولیه صبح روز پنج‌شنبه، حجت‌الاسلام امان‌الله علی مرادی بردسیری از کرمان، سیدمهدی دریاباری از تهران و حبیب‌الله احمدی از اصفهان، حجت‌الاسلام سیدمحسن سعیدی گلپایگانی از حوزه انتخابیه ایلام و سیدرضا ربیعی نیز از حوزه تهران در محل وزارت کشور حاضر شدند و در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کردند. همچنین، فرزند آیت‌الله ابوالفضل میرمحمدی نیز در شرایطی برای ثبت‌نام دوره پنجم و از طرف حوزه انتخابیه تهران شرکت کرده بود که پدر ایشان درحال حاضر عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری است. آیت‌الله سیدمحسن موسوی‌تبریزی هم برای ثبت‌نام در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان در محل وزارت کشور حاضر شد. وی برادر سیدحسین موسوی‌تبریزی و داماد آیت‌الله نوری‌همدانی است که در این دوره از آذربایجان‌غربی کاندیدا می‌شود. سیدمحسن موسوی‌تبریزی در دوره‌های اول و سوم مجلس خبرگان نیز حضور داشته است.

به گزارش آنا، عصمت سوادی نیز با حضور در محل وزارت کشور در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرد. وی اعلام کرد که از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا می‌شود. سوادی همچنین گفت دکترای فقه و الهیات دارد و پیش از این نیز مسوولیت معاونت فرهنگی دانشگاه همچنین دبیر هم‌اندیشی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را برعهده داشته است. آیت‌الله سیداحمد خاتمی نیز با حضور در وزارت کشور و از حوزه انتخابیه کرمان کاندیدا شد. خاتمی امام‌جمعه موقت تهران، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو هیات‌رییسه مجلس خبرگان فعلی است. در ادامه آیت‌الله سیدمجتبی آیت‌اللهی از مدرسان حوزه نیز برای حوزه تهران، ذکرالله احمدی قاضی دیوان عالی کشور برای حوزه کرمانشاه، محمد قیاسی، محمدتقی واعظی مدرس حوزه علمیه و نماینده فعلی مجلس خبرگان برای حوزه زنجان و حجت‌الاسلام علی رازینی نماینده همدان در مجلس فعلی (چهارم) خبرگان رهبری، معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه که ریاست سابق دادگاه ویژه روحانیت جمهوری اسلامی را برعهده داشته نیز با حضور در وزارت کشور، ثبت‌نام کردند.

روز دوم در وزارت کشور چه گذشت

با تمام سوت و کور بودن روز اول ثبت‌نام انتخابات اما روز دوم و با حضور سیدحسن خمینی فضای انتخاباتی شور بیشتری به خود گرفت. شادی از حضور یادگار امام به حدی بود که مدت کوتاهی نظم ستاد انتخابات با اختلال مواجه شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی که بعد از ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان در جمع خبرنگاران سخن گفته بود، بااشاره به لطفی که مردم و اطرافیان او درخصوص کاندیدا شدنش داشته‌اند، از این مهم به‌عنوان دلیلی محکم برای زنده نگه داشتن نام امام یاد کرد و گفت: به‌صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده‌ام و امیدوارم با همدلی هرچه بیشتر انتخابات خوبی را در پیش داشته باشیم. وی همچنین تاکید کرد: باتوجه به جمله امام(ره) مبنی بر «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» هیچ راهی جز اینکه بگوییم «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» است، نخواهیم داشت. سیدحسن خمینی در ادامه درباره منقدانش از نامزدی خبرگان سخن گفت و خاطرنشان کرد: با استقبال برادر کوچک خود را مورد لطف قرار دادند، عده‌یی معتقد بودند که این حضور اختلاف و شکاف در نظام است اما باید بگویم در صورتی که این حضور براساس دستور امام مبنی بر دفاع از آرمان‌های جمهوری اسلامی است و امام به ما آموختند برای حفظ و تحکیم این انقلاب از همه‌چیز خود می‌گذرم من نیز از آبروی خود خواهم گذشت. به گزارش ایلنا، در ادامه ثبت‌نام در وزارت کشور روز دوم ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان، درحالی آغاز شد که حجت‌الاسلام میراشرفی رییس ستاد نظارت بر انتخابات خبرگان در جمع خبرنگاران گفت از روز نخست ثبت‌نام تاکنون هیچ مشکلی درخصوص روند ثبت‌نام‌ها گزارش نشده است. روز جمعه یک روحانی جوان به‌همراه روحانی جوان‌تری برای ثبت‌نام انتخابات خبرگان وارد وزارت کشور شدند و باوجود اصرار خبرنگاران اسامی خود را فاش نکردند. روحانی همراه تاکید کرد که استاد بنا ندارند فعلا خود را معرفی کنند. گفته می‌شود آیت‌الله فیض سرابی نماینده آذربایجان‌شرقی نیز در مجلس خبرگان رهبری نماینده خود را برای ثبت‌نام در این انتخابات به وزارت کشور فرستاده است. این روحانی 88سال دارد. فرماندار قم هم از ثبت‌نام یک طلبه متولد سال۶۸ برای مجلس خبرگان خبر داد که به قول وی در نخستین روز ثبت‌نام برای ثبت کاندیداتوری خود مراجعه کرده بود، اما به‌دلیل اینکه مدارک خود را به‌صورت کامل ارائه نداد، ثبت‌نام از وی انجام نشد. نکته جالب درمورد این کاندیدای جوان این بود که این طلبه به فرمانداری قم مراجعه کرد، اما بازهم مدارک ارائه شده توسط وی ناقص بود که به همین دلیل فقط فرم ثبت‌نام خود را تحویل داد تا مجددا برای تکمیل مدارک اقدام کند. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا فقیهی و حجت‌الاسلام عمومی هر دو از حوزه انتخابیه اصفهان، حجت‌الاسلام عسکر دیرباز، حجت‌الاسلام سیدمحمد سعیدی امام جمعه قم، حجت‌الاسلام حسین فریدونی‌ممان و حجت‌الاسلام مرتضی مداح از حوزه انتخابیه تهران که در دولت دوم سیدمحمد خاتمی، مشاور احمد مسجدجامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود نیز جهت ثبت‌نام شرکت کردند. از چهره‌های شاخص دیگری که در دومین روز ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان، در وزارت کشور حضور یافت، آیت‌الله محسن غرویان بود که برای نامزدی در این انتخابات ثبت‌نام کرد. وی از شاگردان آیت‌الله مصباح‌یزدی و از جریانات نزدیک به اصلاح‌طلبی است که بیشتر به لحاظ مواضع مخالف استاد خود و انتقادهایش از مصباح شناخته شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر