تسهیلات 20درصدی هیچ کمکی به اقتصاد نمی‌کند

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۸۲

ورود سرمایه مردم به بخش اقتصاد نیاز اساسی کشور است که در چند سال اخیر با وجود اختلاس‌ها و فسادهای مالی به فراموشی سپرده شده است.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر پایه تکیه‌بر مردم تمام امور را به سرانجام رسانده است و بنیانگذار انقلاب در همان ابتدا تکیه بر مردم را اصل انقلاب دانستند. همین امر یکی از محورهای مهم رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی بوده است. ایشان در این خصوص گفته‌اند: اقتصاد مقاومتی شرایط و ارکانی دارد؛ یکی از بخش‌هایش همین تکیه به مردم است؛ باید فکری بکنید برای اینکه به بخش خصوصی توان‌بخشی بشود؛ حالا از طریق بانک‌هاست، از طریق قوانین لازم و مقرراتِ لازم است؛ از هر طریقی که لازم است، کاری کنید که بخش خصوصی، بخش مردمی فعال شود. درنهایت باید اقتصاد مقاومتی را تکیه بر پتانسیل‌های داخلی برای رشد صادرات دانست. ارتباط بیشتر با جهان خارج ولی با تکیه بر نیروهای داخلی است.

در تمام سال‌های بعد از انقلاب مردم همراه با مسوولان حرکت کرده‌اند و هر زمان که کشور نیازمند حضورشان بود، حضوری پرشکوه را رقم زدند. درنهایت هم مردم تبدیل به سرمایه‌یی با ارزش شدند. سید محمد بیاتیان نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص این سرمایه و محور تکیه ‌بر مردم در اقتصاد مقاومتی گفت: بعد از دفاع مقدس سرمایه اجتماعی را بی‌خیال شده‌ایم.

این به معنای از دست دادن نیست بلکه نسبت به این سرمایه بی‌توجه شده‌ایم. هر زمان خواسته‌ایم و توجه شده است، مردم هم پرشور حاضر شده‌اند، مانند راهپیمایی‌ها و انتخابات متعدی که مردم همیشه حاضر بوده‌اند. در خصوص بحث اقتصاد با نابسامانی و بی‌برنامگی رو‌به‌رو بودیم. مردم در این سال‌ها حضوری در اقتصاد کشور نداشته‌اند. بی‌اعتمادی مردم به حوزه اقتصاد از زمانی آغاز شد که اختلاس‌ها و سوءاستفاده‌های مالی در کشور گسترش پیدا کردند.

وی افزود: مردم با فساد‌های ایجاد شده از بحث اقتصاد و اعتماد به آن دور شده‌اند. شاهد حضور اجتماعی آنها در حوزه اقتصاد نیستیم. سرمایه‌های خرد مردم باید به سوی تولید و اقتصاد برود و در نهایت از طریق مردم این حوزه شکوفا شود. سرمایه مردم و نیروی انسانی دو موضوع حائز اهمیت هستند که باید در بحث اقتصاد مقاومتی به آنها اشاره شود.

بیاتیان به بسته اقتصادی دولت اشاره داشت و خاطرنشان کرد که این بسته 6 ماهه 6 روزه شد و به اعتماد مردم ضربه زد. این بسته باید جهت‌گیری و سو‌گیری‌اش به سویی باشد که جز کمک به بحث تولید، پول‌های سرگردان مردم که در بانک‌ها یا هر جای دیگر هست را به حوزه تولید بیاورد. عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه گفت: بانک‌ها مانند پازلی هستند که به صورت اجبار در کشور چیده شده‌اند و در جای خودشان نیستند.

در خصوص اقتصاد مقاومتی بانک‌ها در تقابل با این اقتصاد هستند. در هیچ جای اقتصاد مقاومتی ما مشاهده نخواهیم کرد که با تسهیلات 20درصد یا بالاتر به حوزه این اقتصاد کمک می‌شود. در بانک‌ها باید بازنگری صورت بگیرد و نگاهمان به سمت کشور‌های پیشرفته‌یی باشد که اقتصاد‌هایی مانند اقتصاد مقاومتی را پیاده کرده‌اند. در حال حاضر بانک‌ها موفق به پیدا کردن جایگاه خودشان نشده‌اند.

بحث‌هایی مانند سرمایه‌گذاری، سود و تسهیلات نیز باید باز طراحی شود. بیاتیان در پایان به قوانین کشور نیز اشاره‌یی داشت و گفت: زمان عمر قوانین ما بسیار کوتاه است و اکثرا تنها یک مدت کوتاه اجرا می‌شود. البته نباید قوانین خوب را که کم هم نیست، فراموش کنیم. مشکل ما اجرا نشدن یا بد اجرا شدن قوانین است. اگر هم نقصی وجود دارد، مجلس آماده است تا به حوزه اجرا کمک کند. اقتصاد مقاومتی در حد یک تئوری باقی مانده است. دولت، مجلس و ارکان نظام ورودی به این بحث نداشتند.

مردم نقش پررنگی را در اقتصاد مقاومتی دارند و این نوع از اقتصاد ماهیتا اقتصادی مردمی است. نقش مردم از نقش تمام ارگان‌ها در خصوص اقتصاد حایز اهمیت‌تر است و هیچ یک از دستگاه‌ها و ارگان‌ها بدون مردم موفق به اجرای این اقتصاد نخواهد شد. در نهایت ورود مردم به اقتصاد از ورود رانت‌خواران به این حوزه جلوگیری خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر