عوارض صادرات سنگ‌آهن منتفی نشده است

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۸

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتفی شدن وضع عوارض روی صادرات سنگ آهن را تکذیب کرد.

به گزارش ماین‌نیوز، جعفر سرقینی درباره برخی اخبار و گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه در جلسه اخیر شورای اقتصاد موضوع وضع عوارض روی صادرات سنگ آهن پذیرفته نشده است، اظهار کرد: چنین چیزی نیست و تاکنون هیچ تصمیمی درباره رد یا تایید عوارض صادرات سنگ آهن گرفته نشده است.

وی افزود: هر تصمیمی در این زمینه گرفته شود در اسرع وقت از طریق مجاری قانونی اعلام می‌شود بنابراین من اخبار و گزارش‌های اخیر را تکذیب می‌کنم.

اخیرا اخبار و گزارش‌هایی درباره لغو موضوع عوارض صادرات سنگ آهن در جلسه اخیر شورای اقتصاد مطرح شده بود. از ابتدای سال جاری قرار بود دولت با هدف جلوگیری از خام فروشی و تشویق به فرآوری سنگ آهن در داخل روی صادرات سنگ آهن خام عوارض وضع کند.

با این وجود تولیدکنندگان سنگ‌آهن به‌شدت با این اقدام مخالفت و تاکید کردند که وضع عوارض روی صادرات سنگ آهن به ویژه در زمانی که قیمت‌ها در بازار جهانی سقوط کرده به تعطیلی بسیاری از معادن داخلی منجر خواهد شد. تاکنون اعداد مختلفی به عنوان عوارض صادرات سنگ آهن اعلام شده که این اعداد از پنج تا 25 درصد متفاوت بوده است.

در بازار جهانی سنگ آهن قیمت این محصول از چندین ماه پیش تاکنون روند شدیدا نزولی داشته و کارشناسان اعتقاد دارند که روند نزولی قیمت سنگ آهن طی ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

براساس آخرین آمار گمرک ایران در پنج ماهه نخست 1393 بالغ بر 6.4 میلیون تن سنگ آهن به ارزش تقریبی 433میلیون دلار از کشور صادر شد. در آمار گمرک ایران از صادرات سنگ آهن ایران تحت عنوان «سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی با خلوص آهن کمتر از 40درصد» یاد شده است.

سرقینی افزود: بحث خصوصی‌سازی از سال 1381 به‌طور جدی در کشور مطرح شد و بخش معدن و صنایع معدنی در خصوصی‌سازی پیشتاز بوده است. وی گفت: فقط در حوزه کاری ایمیدرو تا پایان سال 1392 حدود 26هزارمیلیارد تومان واگذاری داشته‌ایم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنایع فولاد و مس 100درصد و صنعت آلومینیم 50درصد خصوصی‌سازی شده‌اند. سرقینی با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی قابل توجهی در بخش معدن رخ داده است، افزود: البته در نوع واگذاری‌ها ایراداتی است که بعضا در واگذاری‌ها اهلیت رعایت نشده است.

وی افزود: باید خصوصی‌سازی واقعی دنبال شود تا به واحدهای واگذارشده آسیبی وارد نشود. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در معادنی که خصوصی‌سازی شده سرمایه‌گذاران و سهامداران جدید با تلاش خود سعی می‌کنند خود را به شاخص‌های جهانی نزدیک کنند. سرقینی تاکید کرد: در واحدهای واگذار شده معدنی و صنایع معدنی تمامی حقوق کارگران لحاظ شده و خواهد شد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر