ممنوعیت تدریس «هاکلبری فین» در مدارس امریکا

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۶۱

تدریس رمان ماجرای هاکلبری فین به دلیل استفاده از عبارت کاکا سیاه و آنچه برخی نگاه نژادپرستانه در این رمان دانسته‌اند، در برخی از مدارس فیلادلفیای امریکا ممنوع شد.

این اثر مارک تواین به دلیل استفاده از عبارات نژادپرستانه، از سوی برخی مدارس این کشور برای دانش‌آموزان نامناسب تشخیص داده شد. ماجراهای هاکلبری فین که برای دانش‌آموزان مقطع یازدهم تدریس می‌شد به خاطر واکنش برخی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها و بی‌احترامی به سیاهپوستان از چارت درسی دانش‌آموزان فیلادلفیا خارج شد. این اقدام با اعتراض گروهی دیگر از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها مواجه شد.

این خانواده‌ها معتقد بودند که حذف هاکلبری فین از کتاب‌های درسی به‌نوعی سانسور است و این اقدام نباید انجام می‌شد. سخنگوی مسوولان نظام آموزشی در فیلادلفیا اعلام کرد که حذف این اثر نه‌تنها سانسور نیست بلکه اقدامی برای احترام به نظر و آراء اکثریت دانش‌آموزان مدارس فیلادلفیاست.

این درحالی‌است که در سال‌های گذشته اقدامات ضد و نقیض از سوی مسوولان نظام آموزشی امریکا در قبال این رمان صورت گرفته است. روزنامه گاردین سه سال پیش، در اکتبر سال۲۰۱۲ خبر اخراج یکی از معلمان مدرسه‌یی در ایالت آیوای امریکا را منتشر کرد که به دلیل نژادپرستانه خواندن رمان ماجراهای هاکلبری فین از کار بیکار شده بود. نایا گالوی، معلم ۳۲ساله ادبیات به مسوولان مدرسه گوشزد کرده بود که با مطالعه این رمان در کلاس‌های درسی‌اش شاهد بدرفتاری برخی دانش‌آموزان با شاگردان سیاهپوست است. همین موضوع باعث شده بود تا او نژادپرستانه بودن این رمان را به مسوولان مدرسه یادآوری کند؛ تذکری که درنهایت به حذف او از مدرسه منتهی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر