مردی که برای کتاب‌ می‌جنگد

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۵۵

جیمز پترسون مردی است که صدها هزار کتاب و میلیون‌ها دلار را در راه گسترش فرهنگ کتابخوانی هدیه داده است. او امسال با کمک «اسکولاستیک» حدود 2میلیون دلار به کتابخانه‌ مدرسه‌ها کمک کرده. طی سال‌های متمادی، جیمز پترسون از مدیر اجرایی تبلیغات، به نویسنده آثار پرفروش و حالا مدافع کتابخوانی تغییر چهره داده است. او نویسنده مطرح رمان‌های روانشناختی و جنایی امریکاست که مجموعه‌اش با نام «الکس کراس» شهرت جهانی دارد.

پترسون طی سال‌های اخیر با تخصیص بورسیه و منابع مالی به کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های مستقل هر قدمی که توانسته در جهت باسوادتر شدن مردم و به‌ویژه کودکان کشورش برداشته است. در این گزارش حرف‌های او در زمینه فعالیت‌های فرهنگی‌اش را می‌خوانید. اشتیاق جیمز پترسون برای ترویج فرهنگ کتابخوانی از خانه شروع شد. وقتی پسرش کودک بود، زیاد به کتابخوانی علاقه نداشت. او و همسرش سخت کار کردند تا به فرزندشان کمک کنند و در همین فرآیند بود که پترسون متوجه شد از پس کارهای بیشتری هم برمی‌آید. او در این باره می‌گوید: «من نمی‌توانم هیچ کاری درباره گرم شدن کره زمین انجام دهم. درباره سیستم مهاجرت یا مواد مخدر یا هر چیز دیگر، کاری از دستم برنمی‌آید. اما می‌توانم به کودکان یاد بدهم چطور بخوانند و این باعث نجات زندگی‌ برخی آدم‌ها می‌شود.» پترسون صدها هزار جلد کتاب و میلیون‌ها دلار پول برای گسترش فرهنگ کتابخوانی خرج کرده است و در مراسم اعطای جوایز کتاب ملی امریکا 2015 به خاطر این کارش مورد تقدیر قرار گرفت. او امسال با همکاری «اسکولاستیک» یک میلیون و 750هزار دلار به کتابخانه‌ مدرسه‌ها کمک کرد. پترسون درباره بذل و بخشش چشمگیرش در حوزه کتابخوانی می‌گوید: «خیلی وقت‌ها یک اتفاق بارها و بارها رخ می‌داد. ما به مدت پنج سال بودجه‌ برای خرید کتاب نداشتیم. هشت سال بودجه نداشتیم یا کتابخانه داشتیم و کتابخانه‌دار نداشتیم. یا اینکه اتاقی به نام کتابخانه داشتیم اما کتابی در آن نبود.» به گزارش گاردین، مدرسه ابتدایی «هرشی» در پنسیلوانیا هزار دانش‌آموز کلاس دوم تا پنجم دارد و سالیان تالی که کتابدار آنجاست می‌گوید بسیاری از آنها می‌خواهند یک کتاب را بخوانند. این نویسنده نام‌آشنا 7500 دلار به این مدرسه هدیه کرد تا چندین نسخه از هر کتاب محبوب را خریداری کند. او در این باره می‌گوید: «شما واقعا باید کتاب‌هایی را در اختیار داشته باشید که علاقه‌یی در کودکان برانگیزد و آنها را به سمت مطالعه بکشاند. من فکر می‌کنم اگر آنها قرار باشد مدت طولانی برای دست پیدا کردن به کتاب‌هایی که دوست دارند منتظر باشند، شور و شوقشان را از دست می‌دهند.»

یکی دیگر از پروژه‌های محبوب نویسنده مجموعه کتاب‌های پرفروش «الکس کراس» در کنار کتابخانه مدرسه‌ها، کمک به کتابفروشی‌های مستقل است. او اخیرا یک میلیون دلار به کتابفروش‌ها هدیه داده و حالا به مناسبت تعطیلات، مبلغی 250هزار دلاری را به کارمندان این کتابفروشی‌ها داده است. او پیش‌تر در مصاحبه‌یی گفته بود: «تصمیم دارم یک میلیون دلار را طی 12 ماه آینده برای کمک به کتابفروشی‌های مستقل هدیه بدهم. ما در حال گذر به عصر کتاب‌های دیجیتالی هستیم و این خیلی خوب و شگفت‌انگیز است، اما ما این حرکت را به شکل سازماندهی‌شده‌، عاقلانه و متمدنانه انجام نمی‌دهیم. آنچه دارد رخ می‌دهد، این است که تعداد زیادی از کتابفروشی‌ها در حال از بین رفتن هستند‌، بسیاری از کتابخانه‌ها ناپدید می‌شوند یا بودجه به آنها داده نمی‌شود. بودجه در اختیار کتابخانه‌ مدرسه‌ها قرار نمی‌گیرد و این اصلا اتفاق خوبی نیست. قبلا شما به داروخانه هم که می‌رفتید، می‌توانستید کتاب پیدا کنید.» پترسون علاوه بر کمک‌های مالی و نگارش مجموعه رمان‌های کودک و نوجوان، صدها جلد از کتاب‌های کودکش را به انجمن‌های بی‌بضاعت هدیه کرده و وب‌سایتی به نام ReadKiddoRead را برای تشویق کودکان به مطالعه کتاب راه‌اندازی کرده است.

پترسون 68 ساله در سال 2014 رتبه‌ سی‌وهفتم فهرست تاثیرگذارترین چهره‌های مطرح از دید مجله فوربز را از آن خود کرد. در سال 2014، او عنوان پردرآمدترین نویسنده‌ دنیا را به دست آورد. پترسون به‌طور میانگین سالی 14 کتاب منتشر می‌کند. نام او به عنوان نخستین نویسنده‌یی که یک میلیون جلد از آثارش در قالب دیجیتال به فروش رسیده، در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. تاکنون بیش از 300میلیون جلد از کتاب‌های این نویسنده آثار جنایی امریکا در سراسر جهان به فروش رسیده است. درآمد این رمان‌نویس سرشناس و خالق مجموعه داستان‌های جنایی «الکس کراس» در سال 2013 به 90 میلیون دلار رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر