روی خط خبر

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۴۸

۸۰ درصد تولید تعطیل و نیمه‌ تعطیل است

تسنیم رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان اینکه فقط ۲۰درصد واحدهای صنعتی با بیش از ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، افزود: این آمار نگران‌کننده است. مهدی پورقاضی با اشاره به اینکه درحال حاضر 30درصد واحدهای صنعتی کشور تعطیل هستند، اظهار کرد: 50درصد واحدهای صنعتی هم در نیمه تعطیلی به سر می‌برند. وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت در این شرایط با اصلاح ساختار اقتصادی و آزادسازی اقتصاد بتواند رونق را برای فعالیت واحدهای تولیدی بازگرداند.


نرخ مصوب آجیل شب یلدا اعلام شد

ایسنا رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان گفت: قیمت آجیل شب یلدا از کیلویی 27هزار و 500 تومان تا 38هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری شده است ولی براساس نوع خشکبار مورد استفاده در این آجیل، قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر از نرخ مصوب نیز خواهد داشت همچنین آجیل‌های سفارشی شب یلدا قیمت‌گذاری ندارند. مصطفی احمدی اظهار کرد: قیمت کف آجیل شب یلدا در عمده‌فروشی کیلویی 25هزار تومان است که با 10درصد سود خرده‌فروشی به قیمت 27هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد. همچنین حداکثر نرخ فروش آجیل شب یلدا در عمده ‌فروشی نیز 35هزار تومان است که با 10درصد سود کیلویی 38هزار و 500 تومان فروخته می‌شود. احمدی بیان کرد: درحال حاضر حدود 750واحد مجاز خرده‌فروشی در تهران داریم که بر فعالیت آنها نظارت کامل صورت می‌گیرد. رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان با بیان اینکه سود عمده‌فروشی سه درصد و سود خرده‌فروشی 10درصد است، گفت: عرضه و تقاضا، نرخ ارز، آب و هوا و مسائلی از این قبیل بر نحوه قیمت‌گذاری آجیل و خشکبار تاثیرگذار است.


تصمیم به حذف کالای خارجی از طرح خرید اعتباری

ایسنا دبیر انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان لوازم خانگی با اعلام اینکه در جلسه اخیر دولت بر حذف کالاهای خارجی از طرح خرید کالا با کارت‌ اعتباری و ممنوعیت تخصیص هر گونه منابع بانکی به آن تاکید شده است خواستار تبدیل این موضوع به بخشنامه و ابلاغ به بانک‌ها شد. حبیب‌الله انصاری با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرای طرح خرید کالا با کارت‌ اعتباری به بانک‌ها، تخصیص هرگونه منابعی برای خرید کالاهای خارجی همچنین دوره بازپرداخت اقساط این تسهیلات را از چالش‌های این طرح عنوان کرد. وی از جلسه اخیر دولت و طرح موضوع کارت‌های اعتباری و عدم تخصیص منابع به خرید کالاهای خارجی خبر داد و گفت: در این جلسه معاون اول رییس‌جمهور، وزرا همچنین مقامات بانک مرکزی تاکید داشتند که هیچ مبلغی نه تنها از منابع بانک مرکزی بلکه هیچ یک از بانک‌ها برای خرید کالاهای غیرایرانی در طرح خرید کالا با کارت‌ اعتباری تخصیص نیابد. وی موضوع دیگر مورد بحث درباره‌ طرح‌ خرید کالا با کارت‌ اعتباری که قرار است تا سقف 10میلیون تومان توزیع شود را کاهش دوره بازپرداخت این تسهیلات عنوان کرد و گفت: به هر حال وقتی در ابتدا دوره بازپرداخت 18ماه اعلام شده بود می‌توانست موجب کاهش میزان اقساط ماهانه و به تبع آن تمایل بیشتر متقاضیان برای ورود به خرید کالاهای ایرانی شود که متاسفانه دوره بازپرداخت به 12ماه کاهش یافت.


آسیب‌های جدی بورسی‌‌نشدن سیمان

ایسنا دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان دلیل تعلل در ورود سیمان به بورس کالا را عدم اعلام آمادگی از سوی سازمان توسعه تجارت و هماهنگی با گمرک عنوان کرد و گفت: تنها شرط ما برای حضور در بورس کالا این است که برگه معامله در بورس کالا را به عنوان اسناد قابل قبول در نظر بگیرند یعنی اگر کسی خارج از بورس معامله کرد حق صادرات نداشته باشد. عبدالرضا شیخان درباره حضور سیمان در بورس کالا اظهار کرد: در جلسه‌یی که در سازمان توسعه تجارت با حضور نماینده بورس کالا داشتیم، عنوان شد «برای اینکه ورود به بورس کالا، کل صادرات از طریق بورس کالا انجام شود ولی گمرکات کل کشور، برگه معامله در بورس کالا را به عنوان اسناد قابل قبول در نظر بگیرند، یعنی اگر کسی به غیر از بورس معامله کرد حق صادرات نداشته باشد. وی ضمن بیان اینکه دلیل این شرط فراهم کردن فضایی برای کنترل بازار بود تا اینکه بتوان قیمت‌‎ها را با شیب مناسبی افزایش داد تا به قیمت‌های مطلوب برسد، گفت: از طرف انجمن و تولیدکنندگان سیمان مشکل و مانعی برای حضور در بورس کالا وجود ندارد و برای اجرای این تصمیم آماده هستیم و تعلل ایجاد شده به دلیل عدم اعلام آمادگی از سوی سازمان توسعه تجارت و هماهنگی با گمرک است.» شیخان همچنین صادرات ماده اولیه سیمان به عراق را خام‌فروشی ندانست و گفت: صادراتی که به عنوان ماده خام در حوزه سیمان به عراق از آن یاد می‌شود همان «کلینکر» است که ماده اولیه تولید سیمان است که اگر از این نظر نگاه کنیم می‌شود گفت که ماده اولیه سیمان را نباید فروخت. اما از طرفی دیگر در تمام دنیا کلینکر فروخته می‌شود و فروش کلینکر به خودی خود بد نیست اما معتقد هستیم که باید فروش آن به طور نظام‌مند اتفاق بیفتد. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در پایان میزان تولید سیمان در 8 ماهه اول امسال را 41میلیون و 380هزار تن، کل تولید کلینکر را 445میلیون و 380هزار تن و مجموع صادرات سیمان و کلینکر را 10میلیون و 800 هزار تن اعلام کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر