گامی بزرگ درراستای لغو کامل تحریم‌ها

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۲۲

گروه ایران

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز با تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5، با اجماع، رای به بسته شدن پرونده موسوم به پی‌ام‌دی داد. به موجب این قطعنامه، پرونده ابعاد احتمالی فعالیت‌های هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران، مختومه شد و دستور کار آژانس از بررسی مسائل گذشته و حال ایران، معطوف به آینده خواهد شد. این موضوع که حمید بعیدی‌نژاد رییس تیم کارشناسی هسته‌یی کشورمان از آن به‌عنوان روز موفقیت دیپلماسی یاد کرده است، با واکنش‌های مثبتی ازسوی مقام‌ها و شخصیت‌های داخلی و خارجی مواجه شده است.


تمام پرونده هسته‌ای ایران

ساختگی بود

علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه تمام پرونده هسته‌یی ایران ساختگی بود و آنها قصد داشتند با هر بهانه‌یی ما را تحت‌فشار قرار دهند، گفت: پرونده ایران از این پس با عنوان پایش برنامه‌های هسته‌یی در چارچوب برجام ادامه می‌یابد. وی دیروز در گفت‌وگویی با خبرنگاران در دانشکده خبر درمورد اقدامات پیش روی ایران و 1+5 اعلام کرد: با بسته شدن موضوع پی‌ام‌دی، کارهای لازم برای جمع‌آوری آن بخش از سانتریفیوژهای فعال طبق برجام را آغاز می‌کنیم. وی همچنین در رابطه با کلنگ‌زنی نیروگاه‌های جدید در سایت بوشهر، گفت: امیدواریم تا پایان امسال این کار صورت گیرد. صالحی در پاسخ به سوالی در رابطه با برنامه بلندمدت سازمان انرژی اتمی که باید به آژانس تا قبل از اجرای برجام تحویل داده شود، گفت: این برنامه تنظیم شده و ان‌شاءالله به‌زودی آن را برای آژانس ارسال می‌کنیم. وی تاکید کرد: این برنامه را هیات نظارت بر اجرای برجام و شورای عالی امنیت ملی تایید کرده است. سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز در این خصوص اظهار داشت: قطعنامه بسیار محکم و با اقتدار است که پرونده را کاملا می‌بندد و فصل نوینی را در همکاری ایران و آژانس برای آینده ایجاد می‌کند.

این کاملا با ماهیت تعامل ایران و آژانس در گذشته متفاوت است. به گزارش ایرنا، عراقچی تاکید کرد: با تصویب این قطعنامه گام بزرگ و بسیار مهمی از اجرای برجام برداشته شده است. وی در این باره که لغو تحریم‌ها چه زمانی اتفاق می‌افتد و سازوکار آن چگونه خواهد بود؟ گفت: با بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی گام بسیار مهمی در اجرای برجام توسط طرف‌های مقابل ما برداشته شده، ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. ما هنوز تا روز اجرا فاصله داریم ولی این گام بسیار مهم و از تعهدات بسیار مهم طرف مقابل بود. تصور ما این است که دو تا سه هفته آینده می‌توانیم سایر کارها را انجام دهیم. رییس ستاد پیگیری برجام تاکید کرد: در روز اجرایی شدن تحریم‌های مرتبط با هسته‌یی که در برجام ذکر شده به‌صورت کامل و عملی برداشته خواهد شد.


یک روز مهم برای تعامل با ایران

درهمین زمینه جان کری وزیر خارجه امریکا نیز از تصمیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص مختومه شدن پرونده مربوط به «ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی ایران» موسوم به «پی‌ام‌دی» استقبال کرد. کری که در روسیه به‌سر می‌برد، در بیانیه‌یی که در مسکو صادر کرد، گفت: از اتفاق نظر اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تصویب قطعنامه‌یی در رابطه با ارزیابی نهایی 2دسامبر مدیرکل این آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی گذشته ایران تقدیر می‌کنم. این تصمیم این امکان را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم می‌کند تا بر اجرای توافقنامه 14جولای که طبق آن ایران با محدود کردن برنامه هسته‌یی‌اش در ازای لغو تحریم‌ها موافقت کرد، تمرکز کند.

همچنین فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز سه‌شنبه ضمن استقبال از بسته شدن پرونده ادعایی پی‌ام‌دی ایران توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی گفت: این یک روز مهم برای تعامل ما با ایران است. هاموند افزود: اجرای کامل توافق همراه با پایبندی ایران با افزایش بازرسی‌ها و تایید فعالیت‌ها، موثرترین راه برای اطمینان یافتن از بابت این مساله است که ایران برنامه هسته‌یی نظامی را دنبال نمی‌کند و درنتیجه، این امر به تامین امنیت منطقه کمک کرده و اجازه می‌دهد که ایران بار دیگر با جامعه بین‌الملل تعاملش را ازسر بگیرد.

ولادیمیر ورونکوف نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم با استقبال از بستن پرونده موسوم به پی‌‌ام‌دی درباره برنامه هسته‌یی ایران اعلام کرد: قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌یی ایران متوازن، سنجیده و جامع است. ازسوی دیگر، هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز با استقبال از مختومه اعلام شدن پرونده پی‌‌ام‌دی ایران ازسوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقق این مهم را بخشی از اجرای برجام دانست. وی همچنین از تلاش‌های ایران درراستای تعامل با آژانس تقدیر کرد و گفت: بدون شک این اتفاق به عملیاتی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کمک شایانی خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر