ناوگان گاز مایع طبیعی و حمل فرآورده‌های نفتی

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۰

ایران با دارا بودن 16درصد از ذخایر گازی جهان دومین دارنده ذخایر گازی دنیاست. این در حالی است که در حال حاضر کشور ایران صادرکننده گاز محسوب نمی‌شود لذا درصورت توسعه بهره‌برداری از میادین، بازار مناسبی برای حمل LNG می‌تواند به‌وجود آید. البته در این میان باید به صادرات گاز از طریق خطوط لوله نیز توجه کرد که قطعا بر نیاز کشور به کشتی‌های حمل LNG تاثیر خواهد گذاشت. باتوجه به مطالعات شرکت ملی نفتکش ایران با بهره‌برداری از فازهای 11 تا 14 پارس‌جنوبی برای صادرات LNG به 32فروند کشتی حمل LNG نیاز خواهد بود. اگر قیمت هر یک از این کشتی‌ها 180 تا 200میلیون دلار درنظر گرفته شود بازاری به ارزش 6 تا 7میلیارد دلار در این بخش وجود دارد.

همچنین باتوجه به اینکه سالانه حدود 15میلیون تن محصولات پتروشیمی به خارج صادر می‌شود، برای حمل‌ونقل دریایی آن، حدود 50فروند کشتی حمل فرآورده‌های نفتی موردنیاز است.

در حال حاضر ساخت این نوع از شناورها در انحصار شرکت‌های کشتی‌سازی کره‌یی قرار دارد. اما با برنامه‌ریزی دقیق و مشارکت شرکت‌های خارجی توانمند در این حوزه می‌توان با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشتی‌سازی و ایجاد زنجیره مطمئن برای تامین کالا و تجهیزات، ساخت این نوع از شناورها را در داخل کشور انجام داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر