اسپانیا و امارات خط و نشانی تازه در حوزه بازرگانی زعفران

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۶۲

استان خراسان دارای سوغات متعددی است اما سال‌هاست که نام زعفران زبانزد عام و خاص در سطح بین‌المللی است. با توجه به اینکه 95درصد زعفران کل دنیا توسط ایران تامین می‌شود و به‌طبع افزایش صادرات پی در پی در این زمینه وجود دارد اما باید گفت که زیرساخت‌های واحدهای بسته‌بندی در ایران در معرض خطر هستند و با تعداد اندکی فعالیت می‌کند. جالب اینجاست که کشورهایی چون امارات و اسپانیا دربخش بسته‌بندی و بازرگانی ورود پیدا کرده‌اند و برای این محصول اصیل ایرانی خط و نشان‌هایی می‌کشند در این زمینه «تعادل» گفت‌وگویی را با محمود بازاری مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.


در آینده نزدیک در خصوص محصول و تولید زعفران چه اقداماتی را قرار است انجام دهید؟

ما به‌دنبال حذف تعرفه ورودی زعفران ایران به‌کشورهای مختلف هستیم مخصوصا در بازارهای هدف اصلی از جمله کشورهای اروپایی، امریکا و ژاپن در شرق آسیا که مصرف‌کننده نهایی محصول ایران محسوب می‌شوند. مصارف داخلی زعفران در چین متفاوت بوده و مصارف به‌گونه‌یی است که نمی‌توان آنها را به‌صورت بسته‌بندی‌های کوچک صادر کرد. برای صادرات زعفران با ارزش افزوده بیشتر نیازمند تکنولوژی روز و سرمایه‌گذاری‌های کلان هستیم و پیشنهاد ما حمایت و صیانت از این محصول اصیل ایرانی و برندسازی ایران با برند شرکت‌ها و جغرافیای کشور است.

چه تعداد واحدهای مجاز و فعال در حوزه صادرات زعفران فعالیت می‌کنند؟

40واحد بهره‌برداری و خط تولید در کشور وجود دارد که می‌توانند در خصوص برند ایرانی و زعفران ایران کیفی‌تر از گذشته در بازارهای هدف فعالیت می‌کنند. حضور داشته باشند.

به‌نظر شما با وجود صادرات زیاد زعفران این میزان واحد بهره‌برداری کم به‌نظر نمی‌رسد و این واحدها در کدام نقاط کشور مشغول هستند؟

بله ما هم موافق هستیم دولت باید در زمینه تولید و احداث واحدهای مجاز به ما کمک کند. در رابطه جایگاه واحدها باید بگویم که بخش عظیمی در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.

بیشترین کشت و مرغوب‌ترین زعفران متعلق به چه استانی است؟

بیشترین سطح زیر کشت در دو استان خراسان جنوبی و خراسان رضوی است و بیشترین حجم تولید و صادرات از سوی این دو استان اتفاق می‌افتد.

ایران در بخش تولید زعفران چند درصد را به‌خودش اختصاص داده است؟

زعفران یکی از محصولات استراتژیک در کشاورزی کشور به‌شمار می‌رود و بیش از ۹۵درصد از تولید زعفران دنیا در ایران صورت می‌گیرد و کشور ما به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده وصادرکننده زعفران در دنیا مطرح است.

کدام کشورها در بحث بسته‌بندی شریک هستند؟

اسپانیا و امارات این دو کشور زعفران را به‌صورت صادرات مجدد ارسال می‌کنند.

چرا حجم بالایی از زعفران کشور در اسپانیا و امارت بسته‌بندی می‌شود و آیا روی بسته بندی‌ها اسم مبدا قید می‌شود؟

بله در نهایت اسم مبدا (ایران) قید می‌شود و این موضوع بر اساس اهداف تجاری و مصارف داخلی (کشورهای هدف) صورت می‌گیرد.

به‌نظر شما بسته بندی‌ها در کشورهای ذکر شده باعث ضربه خوردن کیفیت زعفران نمی‌شود؟

ما تامین‌کننده زعفران در کل دنیا هستیم و باید فضای تجارت را در این زمینه مهیا کنیم و با ارزش افزوده بالا این محصول ارزشمند را صادر کنیم در واقع واحدهای نظارتی مراقب کیفیت و نام حفظ شده آن هستند. 50درصد مردمان چین به طب سنتی معتقدند و زعفران نیز بسیار استفاده می‌کنند. بازار چین بسیار بزرگ است درصدد فراهم کردن زیرساخت‌های تولیدی در کشور هستیم.

آیا رقیبی در زمینه حوزه زعفران داریم که این محصول را تهدید کند؟

باید از زعفران در حوزه بین‌المللی دفاع کنیم، متاسفانه با ارسال پیاز زعفران از مناطق مختلف ایران به افغانستان این کشور نیز در بحث تولید زعفران وارد شده است که این موضوع هشدار مهمی برای ماست.

در خصوص ساماندهی زعفران چه اقداماتی را در نظر دارید؟

در زمینه کمی و کیفی زعفران به‌زودی تغییراتی ایجاد خواهد شد و به‌دلیل ارزشمند بودن و حجم کوچک این کالا به آسانی از سوی هر فردی قابل حمل و نقل است باید در بازار زعفران مراقب باشیم تا هر فرد غیر تخصصی در این زمینه ورود پیدا نکند.

خبر خوشی در زمینه برداشت زعفران امسال دارید؟

بحثی در خصوص ضوابط صادرات زعفران داریم که نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود برداشت زعفران امسال نسبت به‌سال گذشته افزایش یافته است امیدواریم در فصل برداشت اتفاق غیرمترقبه‌یی رخ ندهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر