مسعود کرباسیان نایب‌رییس اول اتاق شد

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۶۱

روز گذشته احتمالا آخرین انتخابات این دوره اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و از میان دو نامزد نهایی، رییس کل گمرک ایران، به‌عنوان نایب رییس اول اتاق و جانشین رییس انتخاب شد.

انتخاب نایب رییس اول تنها هدف نخستین جلسه دوره هفتم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نبود اما با توجه به انتخابات سراسری اتاق در اسفند و چنددستگی غیرمعمول اعضای اتاق در این انتخاب، می‌توان انتخاب عضو هفتم هیات رییسه را مهم‌ترین دستاورد آغاز دوره هفتم دانست.با اینکه در روزهای گذشته خبر نامزدی چند نفر از اعضای اتاق در فضای غیررسمی و در برخی موارد رسانه‌یی مطرح بود اما در لحظه آخر نیز فهرست کوتاه نامزدها از نوسان به دور نبود؛ نام مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک ایران و محسن چمن‌آرا، عضو اتاق بازرگانی ایلام به عنوان نامزدهای این جایگاه که از ابتدا حضور قاطع و پایدارتری نسبت به سایر نامزدهای احتمالی داشتند، اعلام شد. نام مجیدرضا حریری هم که با یادآوری و در لفافه حمایت اسدالله عسگراولادی به غلامحسین شافعی به عنوان نامزد سوم روی تابلو قرار گرفت اما در نهایت انصراف داد و مبارزه انتخاباتی با تنها دو نامزد ادامه پیدا کرد. دو نامزدی که حتی جایگاه نشستن آنها پیش از رای‌گیری نیز می‌توانست جهت‌گیری و میزان حمایت‌های بالقوه آنها را فاش کند؛ محسن چمن آرا که در میانه سالن پر اتاق بازرگانی ایران به تنهایی نشسته بود. درحالی که کرباسیان در ردیف‌های انتهایی سالن و در احاطه اعضای مجمع فعالان توسعه و تحول‌خواهان نزدیک به پدرام سلطانی بود.

در نهایت کرباسیان با تشویق برخی از حضار و چمن‌آرا بدون آن، نامزد شدند و ادامه جلسه که شامل سخنرانی این دو نامزد و جمع‌آوری آرا بود بدون حضور خبرنگاران و افرادی که کارت عضویت در اتاق بازرگانی را نداشتند، برگزار شد. با این حال گفته می‌شود که چمن‌آرا بر ضرورت عضویت نایب رییس اول در بخش خصوصی تاکید کرده و کرباسیان از منافعی که از جانب گمرک به اتاق بازرگانی خواهد رسید گفته بود. به علاوه گفته می‌شود که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از رییس کل گمرک در این انتخابات حمایت کرده و این گزاره نیز در تقویت آرای کرباسیان اثر قابل توجهی داشته است.

رای‌گیری بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و در نهایت کرباسیان 169 رای و چمن آرا 115 رای را به‌دست آوردند و کرباسیان در رقابتی نزدیک چمن آرا را شکست داد تا شاید از این پس مشکلات گمرکی بازرگانان کشور با سهولت و سرعت بیشتری رفع شود.

از طرفی انتخاب جانشین رییس اتاق بازرگانی ایران نیز بر انتخابات سراسری اتاق که 6 ماه دیگر برگزار خواهد شد تاثیرگذار خواهد بود. اما فراموش نکنید حتی با این سطح از حمایت باز فاصله آرا به هم نزدیک بود. در واقع شاید شکست خورده اصلی این انتخابات طیف‌های حاکم بر اتاق باشند که خطر شکست در انتخابات اسفند را از هم‌اکنون احساس کرده‌اند.

بخش خصوصی

تنها تنخواه‌دار بودجه نیست

رییس اتاق بازرگانی در این جلسه از مشارکت بخش خصوصی در تصمیمات و طرح‌های اخیر دولت سخن گفت و بر توسعه این مشارکت تاکید کرد.

غلامحسین شافعی با اشاره به هماهنگی کامل بین اعضای اتاق بازرگانی ایران، ‌اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون در بررسی برنامه ششم توسعه گفت: مشارکت همه اعضا و استان‌ها در تدوین این برنامه ضمن اینکه به اجرای موفقیت‌آمیز این برنامه کمک می‌کند، بر ایجاد نگاه متوازن در توسعه کشور نیز اثر مثبت خواهد داشت.

شافعی درباره حضور بخش خصوصی در بودجه سال 94 که دولت آن را نهایی کرده نیز اعلام کرد: در پیش‌نویس ارایه شده این برنامه توسط دولت نیز باید به حضور و نقش این سه اتاق توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه بخش‌خصوصی صرفا تنخواه‌دار بودجه نیست به نقش مشارکت‌جویانه بخش‌خصوصی پرداخت: بخش خصوصی باید در تدوین بودجه نیز مشارکت داشته باشد و نباید تنها مسایل درآمدی مورد توجه باشد. به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، لازم است که در بودجه بیشتر از درآمد به هزینه‌های دولت توجه شود و بخش خصوصی نیز باید در کاهش هزینه‌ها نقش جدی ایفا کند. شافعی همچنین به دغدغه مشترک اتاق بازرگانی و مجلس شورای اسلامی و دولت پرداخت و گفت: ابهام، پیچیدگی و تورم مقررات زمینه پیدایش پدیده‌های منفی را فراهم می‌کند و ما نباید اجازه دهیم که مقررات مانع فعالیت کسب و کارها شود.

وی نخستین تاثیر تورم مقررات را رویگردان از فعالیت شفاف و رسمی و اشاعه فساد مالی و اداری دانست. وی در باب اهمیت این مساله به تجربه‌های موفق کشورهای همسایه و نزدیک اشاره کرد: ‌گرجستان با تشکیل تیم کارشناسی طی 6ماه لایحه‌یی تنظیم کرد که همه مقررات اضافه را لغو کرد و در نهایت طی دو سال تعداد مجوزهای دریافت شده در حوزه اقتصاد را از 909 مجوز به 159 مجوز رساند.

وی در نهایت این طور نتیجه‌گیری کرد که اگر همه ذی‌نفعان در کشور کنار هم قرار بگیرند و قوانین مخل گذشته را اصلاح کنند، اتاق بازرگانی نیز با مطالعه تجربه‌های موفق کشورهای دیگر می‌تواند به تسریع این فرآیند کمک کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر