طیب‌نیا: بنگاه‌داری بانک‌ها به دلیل عدم سودآوری بانکداری است

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۵۰

وزیر اموراقتصادی ودارایی ضمن تقدیر از تلاش ارزنده بانک سپه برای خروج از بنگاه‌داری گفت: افزایش سرمایه بانک سپه، نتیجه اقدامات خوب این بانک برای خروج از بنگاه‌داری است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه صورت‌های مالی بانک سپه برای سال 92 با حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی و دیگر اعضای مجمع به تصویب رسید.

در این جلسه که با ارایه گزارش صورت‌های مالی بانک سپه و ارایه نظرات اعضای مجمع درخصوص آن همراه بود دکتر طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی ودارایی درخصوص لزوم خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری افزود: طی یک سال گذشته بانک مرکزی بررسی‌های خوبی انجام داده تا دلایل رفتن بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری را شناسایی و آن را حل و فصل کند. رییس مجمع عمومی بانک‌ها با بیان اینکه یکی از دلایل رفتن بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری عدم سودآوری آنها درعملیات اصلی بانکداری است، افزود: مجموعه‌یی از تصمیم‌ها که بتواند عملیات اصلی بانکداری را سودآور کند برای بانک‌ها در نظرگرفته شده است. وی با اشاره به اینکه در برنامه خروج از رکود راه‌های متعددی برای افزایش سرمایه بانک‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: امیدواریم این برنامه‌ها در مجلس به تصویب برسد تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم و سرمایه بانک‌ها را به حد نصاب استاندارد بین‌المللی نزدیک و مشکل کمبود منابع را حل و فصل کنیم. دکتر طیب‌نیا در ادامه جلسه مجمع عمومی بانک با بیان اینکه باید به سراغ واگذاری بنگاه‌ها برویم تصریح کرد: بنگاه‌هایی که بانک‌ها داوطلبانه خریده‌اند یا دولت به تکلیف، عوض بدهی‌اش به آنها واگذار کرده یا در فرآیند تملیک وثایق بانک‌ها مالک آن شده‌اند باید به مردم واگذار شود. وزیراموراقتصادی ودارایی با بیان اینکه دربحث واگذاری‌ها هم با محدودیت‌های جدی مواجه هستیم، گفت: درمورد املاک و مستغلات و فروش املاک تملیکی به لحاظ فرهنگی قانونی با توجه به اینکه در شرایط رکود هستیم کار سختی پیش رو داریم. طیب‌نیا با تشکر ویژه از تلاش‌های صورت گرفته در بانک سپه اظهارکرد: آقای تقوی‌نژاد فردی برنامه محور است که توانسته با ورود خود خون تازه‌یی را در شریان بانک به جریان بیندازد و با برنامه‌های خود موفق عمل کند.

وی افزود: انتظار داریم درسال جدید هم بانک سپه حضوری موفق و قدرتمند درعرصه پولی و اقتصاد داشته باشد. دکتر طیب‌نیا با بیان اینکه در وزارت اقتصاد کارگروهی برای برنامه تحول راهبردی نظام بانکی تشکیل شده، اظهارکرد: کارگروهی در وزارت اقتصاد با تاکید بر بنگاه‌های دولتی برای تحول راهبردی در نظام بانکی تشکیل شده تا برنامه منطقی عملیاتی برای بانک‌ها را طراحی کند.


اقدام شایسته بانک سپه

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بانک سپه در این مورد برنامه‌های منظمی داشته و تلاش کرده تا بنگاه‌ها را واگذار کند، اظهارکرد: با اقدام خوب بانک سپه در راستای خروج از بنگاه‌داری سرمایه این بانک افزایش پیدا کرد. دکتر طیب‌نیا درادامه سخنانش با بیان اینکه تلاش جدی دولت در یک سال گذشته این بوده که تکالیف بانک‌ها کمتر شود، گفت: با وجود محدودیت‌های دولت و تحریم‌ها تلاش کردیم تا کمتر به نظام بانکی فشار وارد شود. وزیرامور اقتصادی ودارایی درخصوص سرمایه پایه بانک‌ها برای بنگاه‌داری یادآور شد: 40درصدی که به عنوان سرمایه پایه بانک برای بنگاه‌داری مطرح شده درواقع سقف بانک مرکزی است لذا بانک‌ها نباید فراتر از آن بنگاه داشته باشند. وی درادامه به تلاش همکاران نظام بانکی اشاره کرد و افزود: باید به این سمت حرکت کنیم که بانک‌ها کار اصلی و واقعی بانکداری را به شکل تخصصی و حرفه‌یی انجام دهند و این خواسته عمومی جامعه، دولت و مقام معظم رهبری است. دکتر طیب‌نیا در ادامه ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌ و زحمات همکاران در بانک سپه گفت: امیدوارم بانک سپه به جایگاه اصلی و واقعی خود در نظام اقتصادی کشور دست پیدا کند. وی افزود: بانک سپه همیشه بانک خوبی بوده است.


هماهنگی با وزارت اقتصاد

رییس کل بانک مرکزی نیز در ادامه این جلسه هماهنگی وزیراموراقتصادی ودارایی با بانک مرکزی را مثال‌زدنی و قابل تقدیر عنوان کرد. ولی‌الله سیف با اشاره به نگاه مثبت وزیر اقتصاد به نظام بانکی اظهارکرد: بانک مرکزی با توجه به نگاه مثبت و همراهی وزیر اموراقتصادی و دارایی در اصلاح ساختار بانک‌ها به هیچ‌وجه تنها نیست.

وی حضور دکتر طیب‌نیا در مجامع بانک‌ها را نشان اهمیت قایل شدن وزیر به مسایل بانکی عنوان کرد و گفت: تاکنون کمتر شاهد چنین نظمی در برگزاری مجامع بانک‌ها بوده‌ام.

سیف وجود رقابت نادرست درسیستم بانکی را باعث کاهش حاشیه سود بانک‌ها عنوان و اظهارکرد: با تدابیر درنظر گرفته شده این رقابت ناسالم برای افزایش نرخ سود سپرده‌ها که باعث افزایش قیمت تمام شده پول می‌شد از بین رفت. رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته دربانک سپه افزود: مدیریت فعلی بانک سپه هدفمند و با نتایج ارزشمندی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر