روزی متفاوت در وال استریت

۱۳۹۳/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۳۶


جهان ورود علی‌بابا، غول چینی در زمینه تجارت اینترنتی به‌بازار سهام، مهم‌ترین اتفاق آخرین روز هفته نیویورک بود و روی فعالیت شاخص‌های مهم سهام در وال استریت تاثیر گذاشت، نزدک که نماینده سهام شرکت‌های تکنولوژی است، کاهش اما داوجونز یکی از بهترین روزهای خود را پشت سر گذاشت.

به گزارش رویترز، ارزش سهام علی‌بابا که برای ورود به‌بازار 68 دلار برای هر سهم تعیین شده بود، در پایان روز و وقتی زنگ‌های تعطیل در وال استریت به صدا در آمدند، به 99 دلار برای هر سهم رسید. اما در عوض سهام شرکت‌های یاهو، فیس بوک ضرر کردند و ارزش هر سهم یاهو دو درصد تنزل پیدا کرد.

به این ترتیب شاخص سهام داوجونز با به دست آوردن 13.75 واحد 8صدم درصد ترقی کرد و به واحد 17279.74 رسید. شاخص سهام استاندارد‌اند پورز، با کمتر از یک واحد کاهش و به‌عبارتی 5صدم درصد ضرر کرد و به واحد 2010.40 رسید. اما شاخص سهام تکنولوژی نزدک در روز جمعه با کاهش مواجه شد. یکی از دلایل این کاهش این بود که شرکت‌های تکنولوژی عمدتا تحت تاثیر ورود علی‌بابا تنزل ارزش سهام داشتند. سهام اوراکل هم به‌دلیل کناره‌گیری رییس فعلی‌اش لاری الیسون دیروز ضرر کرد. میزان خرید و فروش دیروز بسیار سنگین بود و تقریبا رکورد بر جای گذاشت. روز جمعه 8.68میلیارد دلار سهم دست به دست شد که نسبت به میانگین روزانه وال استریت که 5.71میلیارد سهم است، رکورد محسوب می‌شود.


افزایش ارزش دلار و کاهش سود چندملیتی‌ها

اما افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی تاثیر منفی را بر قیمت نفت گذاشته است. کارشناسان می‌گویند اگر ارزش دلار همچنان رو به افزایش داشته باشد، می‌تواند درآمد شرکت‌های چند ملیتی را کاهش دهد. شاخص ارزش دلار در هفته‌های اخیر طولانی‌ترین روند رشد ارزشی خود را داشته است و این می‌تواند بر آن بخش‌هایی از بازار را که به ارزش دلار در بازار حساس هستند تاثیر منفی بگذارد.در چند سال گذشته، ارزش دلار جریان بسیار آرامی را طی کرده است اما در این تابستان همه‌چیز فرق کرد.

در حال حاضر ارزش دلار سیر صعودی دارد که می‌تواند روی قیمت کالاها به‌خصوص کالاهایی که در آن سوی آب‌ها معامله می‌شود مانند نفت تاثیر بگذارد. چند ملیتی‌ها که درآمد فراوانی از معاملات خارجی دارند، در فهرست بازندگان دلار قدرتمند قرار دارند. مثلا همین حالا شرکت اکسون موبیل از دلار قدرتمند آسیب دیده است. سهام این شرکت 5درصد از سود خود را از دست داده است، زیرا فقط 36درصد درآمد این شرکت حاصل فعالیت در بازار امریکاست و بقیه را از معاملات خارجی‌اش به‌دست می‌آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر