اختلاف احزاب بریتانیا بر سر اعطای اختیارات بیشتر به اسکاتلند

۱۳۹۳/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۳۵

جهان یک روز پس از اینکه نتایج همه‌پرسی استقلال اسکاتلند اعلام شد، میان احزاب اصلی سیاسی در بریتانیا بر سر اصلاحاتی که وعده داده بودند در اسکاتلند انجام دهند، اختلاف پیش آمده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، این احزاب در آستانه همه‌پرسی استقلال اسکاتلند وعده داده بودند که اگر مردم این سرزمین به همه‌پرسی رای منفی بدهند و اسکاتلند بخشی از پادشاهی متحده بریتانیا باقی بماند، به دولت محلی این سرزمین اختیارات و خودمختاری بیشتری می‌دهند.

اسکاتلندی‌ها به همه‌پرسی استقلال از بریتانیا پاسخ نه دادند و تصمیم گرفتند با بریتانیا بمانند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار می‌گوید اصلاحات مربوط به اعطای اختیارات بیشتر به دولت محلی اسکاتلند باید با اصلاحات در سیاست‌هایی که تنها به انگلستان ربط دارد، همراه باشد. اما حزب کارگر که حزب مخالف است می‌گوید برای عملی شدن هر چه سریع‌تر وعده‌هایی که به رای‌دهندگان اسکاتلندی داده شده، باید به این دو موضوع به صورت جداگانه پرداخت.

دو حزب اصلی بریتانیا بر سر زمان‌بندی و میزان اعطای اختیارات به اسکاتلند دچار اختلاف‌نظرهای جدی هستند.

اد میلیبند، رهبر حزب کارگر تصریح کرده که طرح‌های دیوید کامرون، نخست‌وزیر را برای اعطای اختیارات بیشتر به نمایندگان انگلستان در پارلمان بریتانیا امضا نخواهد کرد. آقای میلیبند در عوض خواهان آن است که یک مجمع قانون اساسی در سطح کشور در این مورد طرح بدهد.

در پی شکست الکس ساموند، وزیر اول اسکاتلند در همه‌پرسی استقلال، وی اعلام کرد که از مقام خود استعفا می‌دهد.

به گفته ناظران، اگرچه مردم اسکاتلند در همه‌پرسی روز پنج‌شنبه تصمیم گرفتند بخشی از بریتانیا باقی بمانند، اما این همه‌پرسی نه‌تنها بر سرنوشت خود اسکاتلند بلکه بر دیگر بخش‌های بریتانیا شامل انگلستان، ولز و ایرلند شمالی نیز تاثیر خواهد داشت و باعث افزایش انتظار هر یک از این بخش‌ها برای اختیارات بیشتر شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر