ورود مقتدرانه «علی بابا» به تالار بورس نیویورک

۱۳۹۳/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۳۲

شرکت علی بابا یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تجارت الکترونیک و خرید و فروش آنلاین روز جمعه وارد بازار بورس نیویورک شد. این کمپانی 25 میلیارد دلار در وال استریت سرمایه‌گذاری کرده و ارزش‌گذاری ابتدایی هر سهم این شرکت بزرگ چینی ۶۸ دلار اعلام شد اما در تالار بورس هر سهم این شرکت تا 70/92 دلار معامله شد. این یکی از بزرگ‌ترین عرضه سهام در بازار بورس به‌شمار می‌آید. به گزارش اکونومیک تایمز، ورود مقتدرانه علی بابا به وال استریت، سهامداران عمده این تالار بورس را شگفت‌زده کرد. وال استریت روز جمعه به رنگ نارنجی علی‌بابا درآمد. بورس نیویورک در هیجان هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید سهام علی بابا بود و همه در وال استریت بارانی به تن داشتند اما نه برای باران واقعی بلکه باران اسکناس.

این کمپانی توانست پس از رونمایی در هر دقیقه بیش از 100 میلیون سهم را به فروش برساند که در نوع خود یک رکورد به شمار می‌رود. پس از آغاز معاملات در بازار بورس نیویورک سهام این شرکت 37 درصد افزایش پیدا کرد و از 68 به 93 دلار رسید این درحالی است که در میانه روز به 98 دلار هم رسیده بود. ارزش سهام علی بابا به رقم 4/231 میلیارد دلار رسیده که این بسیار بیشتر از ارزش سهام کمپانی فیس بوک در بازار بورس نیویورک است.

«جک ما» بنیانگذار شرکت علی‌بابا هم دیروز در مراسم آغاز به کار بازار بورس نیویورک حضور پیدا کرد.

«جف دور» تحلیلگر اموراقتصادی و بازار بورس می‌گوید: «در مقیاس بین‌المللی شاهد رشد ۱۸ تا ۲۰درصدی هستیم. در این مقطع سنجیدن دقیق میزان موفقیت این شرکت در آینده بسیار مشکل است زیرا شرکت‌های «آمازون» و «ئی بی» شناخته شده و به مشتریان بسیار نزدیک هستند. اعتقاد دارم این موضوع هزینه زیادی برای علی‌بابا خواهد داشت. به اعتقاد من باید تحولات را طی ۳ تا ۵ سال آینده زیرنظر گرفت».

با ورود مقتدرانه علی‌بابا به تالار بورس نیویورک، سهام یاهو، فیس‌بوک و دیگر غول‌های الکترونیکی سقوط کرد. به نظر می‌رسد در آینده جک ما باید خود را برای تلافی این شرکت‌ها در ارزش‌گذاری‌های سهامشان آماده کند.

برخی تحلیلگران ورود علی‌بابا به بازار بورس نیویورک را نشانی از جاه‌طلبی‌های این شرکت برای حضور گسترده در بازارهای جهانی تعبیر می‌کنند. با این همه مهم‌ترین بازار تجاری برای علی‌بابا کشور چین باقی خواهد ماند؛ کشوری که طبقه متوسط آن رو به افزایش است و بازار تجاری‌اش نوید روزهایی پررونق در آینده را می‌دهد.


نخستین گام؛ مستحکم

ورود به بازار بورس نیویورک و ارزش‌گذاری بالای هر سهم علی‌بابا ارزش این شرکت را به مرز ۱۶۸میلیارد دلار رسانده است. این رقم با توجه به تحولات بازار بورس قابلیت تغییر خواهد داشت. گروه علی‌بابا با بیش از 500 میلیون کاربر حدود 45درصد از تجارت الکترونیک کل چین را در اختیار دارد و به گفته کارشناسان، اکنون این شرکت چینی برای جبران حضور کم رنگش در بازار فروش تلفن‌های همراه در چین است که بازار بورس نیویورک را هدف گرفته است.

چین بزرگ‌ترین جمعیت آنلاین دنیا را در اختیار دارد. طبق آخرین برآوردها بیش از 3/1میلیارد نفر در این کشور به صورت فعال از اینترنت استفاده می‌کنند و به همین علت است که شرکت‌های اینترنتی نظیر علی‌بابا توانسته‌اند در مدت زمان کوتاهی در این کشور رشد کنند. سود خالص علی‌بابا در سال مالی ۲۰۱۳-۲۰۱۴ به رقم ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است. موسسه «استاندارد‌ اندپورکاپیتال» این شرکت را در رده ۴۰ شرکت غول پیکر دنیا قرار داده است.

بلندپروازی‌های علی‌بابا

علی‌بابا که آن را بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک آنلاین دردنیا می‌دانند در سال ۲۰۰۳ وب‌سایت تابائو را راه‌اندازی کرد؛ وب‌سایتی که امروزه نامش به عنوان یکی از پربازدیدترین وب‌سایت‌های اینترنتی ثبت شده است. هرکسی این امکان را دارد که در این وب‌سایت یک صفحه فروش باز کند و اجناسش را بفروشد. امروزه ۸۰ درصد خرید‌های آنلاین درچین به پای علی‌بابا نوشته می‌شود. درکنار وب‌سایت تابائو، دو وب‌سایت دیگر هم با عملکردی مشابه وجود دارند: «تی مال» و «علی‌بابا دات کام» که هر دو زیرمجموعه شرکت علی‌بابا هستند. نقل وانتقال پول در این وب‌سایت‌ها از طریق سیستمی به نام «علی پی» انجام می‌شود که عملکردی مشابه با سیستم شناخته شده «پی‌پل» دارد. شرکت علی‌بابا در سال ۱۹۹۹ توسط جک ما، یک معلم ساده زبان انگلیسی در شهری در شرق چین راه‌اندازی شد. این شرکت هم‌اکنون ۲۵ هزار کارمند و نزدیک به ۳۰۰ میلیون مشتری دارد. البته مدت‌هاست که علی‌بابا صرفا یک وب‌سایت خرید و فروش آنلاین نیست. این شرکت حالا صاحب یک سرویس پستی ویژه، یک سرویس آنلاین عرضه کارت، یک پلتفرم اینترنتی نظیر یوتیوب و حتی یک باشگاه فوتبال به نام خود است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر