مردم بهترین داوران ارزشیابی کیفی خودروها هستند

۱۳۹۳/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۲۰

دومین تالار گفت‌وگوی صنعت خودرو با حضور جمعی از مدیران خودرو، کارشناسان رسانه و صنعت خودرو با عنوان «صنعت خودرو، رسانه و انتظارات مردم» تشکیل شد. این تالار با هدف اطلاع‌رسانی به‌موقع و دقیق جهت آگاه‌سازی افکار عمومی به دنبال ارتباط بین رسانه‌ها و ارباب جراید و خودروسازان بود تا بتواند گره‌یی از مشکلات صنعت خودرو را حل کنند. البته به نظر می‌رسد در این جلسه بیشتر از آنکه به دنبال حل مشکلات باشند به دنبال مقصر هستند و تاثیر رسانه بر افکار عمومی مردم را با اهمیت‌تر از سطح کیفی خودروها و قضاوت مردم از خرید خودروهای بی‌کیفیت جلوه می‌دهند اما به نظرشان آمار بالای تصادفات برخی خودروها از تبلیغات منفی رسانه‌هاست و نه از ضعف‌های فنی این خودرو. در حالی که مردم بهترین داوران ارزشیابی کیفی خودروها هستند و در استفاده روزمره از این خودروها کیفیت خودرو را تشخیص می‌دهند و تبلیغات به این اندازه نمی‌تواند روی آنها تاثیر بگذارد. به هر حال برخی نظراتی که در این جلسه داده شد به شرح زیر است.


اول صنعت خودرو ایران را تحریم کردند

بناب، مدیر خودرویی در این تالار گفت‌وگو گفت: موقعی که بحث کیفیت و قیمت می‌شود باید به این مطلب توجه کرد خودرو بعد از صنعت نفت مهم‌ترین صنعت کشور محسوب می‌شود و 13درصد ارزش افزوده تولید را دارد و 12درصد اشتغال صنعت را داراست. آقای اوباما پس از انتخابات ریاست‌جمهوری نخستین کاری که کرد این بود که صنعت خودرو امریکا را نجات داد چون صنعت پیشرو و باعث نجات سایر صنایع است و وقتی ایران را می‌خواهد تحریم کند اول صنعت خودرو ما را تحریم کرد. تا حالا فکر کرده‌اید چرا صنعت خودرو ما را تحریم کردند اما واردات خودرو ما را تحریم نکردند؟

وی در ادامه با اشاره به بهره‌های بانکی گفت: موضوع دیگری که مطرح می‌شود بحث نرخ بهره بانکی است که این موضوع مختص صنعت خودرو نیست و من کلی عنوان می‌کنم، در کشور ما نرخ بهره چقدر است؟ در دنیا چقدر است؟ در دنیا تورم چقدر است؟ درکشور ما چقدر است؟ معمولا نرخ بهره، نرخ تورم به‌اضافه یکی دو درصد است، مردم چه گناهی کردند که نباید هزینه پولشان را از سپرده‌گذاری‌ها بگیرند، پس هزینه مالی در کشور ما قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست.


صنعت خودرو مستلزم مدیر عالم و متخصص

جواد مرزبان‌راد در این تالار گفت‌وگو گفت: در رابطه با بحث رسانه‌های داخل برخلاف رسانه‌های خارجی بعضا دروغ می‌گویند یا دروغ نمی‌گویند و بخشی از واقعیت‌ها را می‌گویند حالا خواسته یا ناخواسته که این باعث سوءتفاهم می‌شود مهم اینکه همه‌جانبه‌نگر باشیم در رابطه با صنعت خودرو یک بخش درون صنعتی داریم و یک بخش برون صنعتی، بخش برون صنعتی بحث فرهنگ کار، بازدهی کار دخالت سیاست در صنعت، مشارکت با بخش‌های صنعتی خارجی، قوانین سرمایه، نرخ بهره، اجرای قوانین، تورم، برخوردهای قضایی که اگر این موارد اصلاح بشود و در مسیر درستش قرار بگیرد صنعت خودرو هم اصلاح می‌شود اما بخش درون صنعتی به عنوان مثال نحوه انتخاب مدیران صنعتی، نحوه انتخاب کارکنان، نحوه قرارداد با پیمانکاران فرعی، سیاست تشویق و تنبیه درون سازمان، شایسته سالاری درون سازمانی، بکارگیری ابزارها کیفی و مدیریتی حذف ضایعات، افزایش بازدهی است.

دانشیار دانشگاه علم و صنعت افزود: در بحث مدیریت صنعت خودرو نیازمند به یک مدیر عالم، قوی و متخصص هستیم. آیا چنین مدیری در عرصه خودروسازی و قطعه‌سازان داریم لذا با توجه به این نکات، صنعت خودرو صنعت پیچیده‌یی است.


خودروسازان مردم را با واقعیات آشنا کنند

سیفی کارشناس رسانه‌یی گفت: باید رسانه و خودروسازان تلاش کنند فضای شایعه و غیرواقعی را از بین ببرند و مردم را با واقعیات این صنعت آشنا کنند.

سیفی همچنین افزود: 40 یا 50سال پیش می‌گفتند چه لزومی دارد کشور نفت‌خیزی مثل ایران که از مشتقات نفت بالغ بر 2000 ماده صنعتی تولید دارد با ارزش افزوده فراوان و با قابلیت صادرات در چنین شرایطی چه لزومی دارد ایران خودروساز بشود! وی گفت: چرا کشوری مثل اتریش خودروساز نیست؟ چرا اسپانیا فقط مونتاژ خودرو دارد؟ ترکیه با سیاستی که دارد فقط مونتاژ کاراست؟ و صادرات خودرو دارد؟ متاسفانه سیاست خودرویی ما ابهام داشت اما به برکت انقلاب اسلامی بالاخره خودروساز شدیم و این واقعیت و افتخاری است برای کشور ما در منطقه خاورمیانه. اما چه خودرویی تولید کنیم که کمترین انتقاد را داشته باشد؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر