ایرلاین‌های داخلی نگران شکست انحصار هستند

۱۳۹۳/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۱۳

به هنگام سفر کردن با هواپیما، چیزی که برای خیلی از مسافران ایرانی اهمیت دارد، پیدا کردن بلیت با مناسب‌ترین قیمت ممکن است و شاید بعد از آن باشد که امکانات و خدمات پرواز هم اهمیت پیدا می‌کند. حالا با این سبک انتخاب و در چنین رقابتی، آن ایرلاینی بیشترین بلیت می‌فروشد که پروازهایش ارزان‌تر از بقیه باشد. بنابراین درحالی که ایرلاین‌های داخلی، به‌خصوص بعد از آزاد شدن قیمت‌ها، بلیت‌های خود را با قیمت بالا می‌فروشند و به آن شکل هم خدماتی به مسافران ارایه نمی‌کنند، ایرلاین‌های خارجی در ایران، از این فرصت استفاده کرده‌اند و مسافران را با بلیت‌های ارزان قیمت در زمان‌های پرتردد جابه‌جا می‌کنند.

سال‌هاست انحصار پروازهای خارجی، در اختیار یک یا دو شرکت هواپیمایی داخلی است و همین موضوع هم باعث می‌شود قیمت این پروازها بر اساس خواست این ایرلاین‌ها تعیین شود که معمولا هم قیمت‌های بالایی دارند. این در حالی است که ظاهرا از حدود سه ماه گذشته تا به‌حال، یک ایرلاین اوکراینی هم توانسته از سازمان هواپیمایی مجوز پرواز بگیرد و اتفاقا به‌دلیل قیمت مناسب بلیت، با استقبال زیادی از طرف مسافران ایرانی روبه‌رو شده است. در واقع نرخ بلیت‌های این ایرلاین به شکل قابل توجهی از شرکت‌های داخلی ارزان‌تر است و برای همین مسافرانی که دنبال بلیت ارزان برای سفر خود هستند، از این ایرلاین بلیت می‌خرند. اگرچه این موضوع اعتراضات زیادی را به‌همراه دارد، اما می‌توان گفت ارزان بودن قیمت ایرلاین‌های خارجی در ایران، مهم‌ترین دلیلی است که مسافران را برای خرید بلیت از آنها ترغیب می‌کند. این موضوع به‌گونه‌یی است که به‌نظر می‌رسد حتی هزینه سفر با ایرلاین‌هایی که به‌نسبت در دنیا مطرح هستند هم نسبت به‌شرکت‌های ایرانی ارزان‌تر تمام می‌شود. حالا اگر قرار باشد ایرلاین‌های خارجی به‌طور کلی در مقایسه با ایرانی‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند، دومین مساله‌یی که جلب‌توجه می‌کند، خدمات و امکاناتی است که در این پروازها به مسافران ارایه می‌شود. بنابراین به‌نظر می‌رسد مسافران ایرانی جز مواقعی که مجبور باشند، ترجیح می‌دهند برای سفرهای خارجی خود و سمت آن یکی دو شرکت ایرانی نروند.

با وجود انتقادات و نگرانی‌هایی که از فعالیت این ایرلاین اوکراینی و شرکت‌های هواپیمایی خارجی دیگر، و جذب بیشتر مسافران از جانب آنها وجود دارد، باید گفت اتفاقا این موضوع می‌تواند جنبه مثبت هم داشته باشد. بعضی از کارشناسان این حوزه معتقدند فعالیت ایرلاین‌های خارجی در کشور می‌تواند کمکی باشد برای خارج شدن پروازهای خارجی، از انحصار تعداد محدودی از شرکت‌های ایرانی. همان مساله‌یی که باعث نگرانی این شرکت‌ها و اعتراض آنها به فعالیت ایرلاین‌های خارجی در کشور می‌شود. همچنین فعالیت این شرکت‌ها می‌تواند باعث ایجاد رقابت میان ایرلاین‌های داخلی شود و بلکه چنین رقابتی منجر به افزایش کیفیت پروازها و افزایش خدمات دهی به مسافران شود. در عین حال احتمال کاهش قیمت پروازهای داخلی هم به‌وجود می‌آید. در غیر این صورت هرچند به‌دلیل برخی پروازهای مستقیم، باز هم تقاضا برای ایرلاین‌های ایرانی وجود دارد، اما ادامه این روند و گرایش مسافران به‌خرید بلیت از ایرلاین‌های خارجی، می‌تواند بخش بزرگی از بازار پروازهای هوایی کشور را در اختیار این ایرلاین‌ها قرار دهد، که با وجود اینکه ایرلاین‌های خارجی پرواز مستقیم به بعضی از کشورهای مقصد مسافران را ندارند، و مجبور هستند یک‌بار در کشور خود فرود بیایند و دوباره پرواز کنند، اما بازهم تقاضا برای این پروازها رو به افزایش است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر