مبادلات محصولات پتروشیمی به تعادل رسیده است

۱۳۹۳/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۰۲

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه محصولات پتروشیمی پس از آزادسازی قیمت اکنون دارای قیمت‌های متعادل در بازار هستند، اظهارکرد: خوشبختانه به سوی تعادل درعرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی گام برمی‌داریم. به گزارش ایرنا، عباس شعری‌مقدم افزود: آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت مورد تایید شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اکنون بازار تا حد زیادی به تعادل رسیده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: دولت برای تنظیم بازار باید به سوی تک نرخی شدن نرخ ارز برود تا بخشی از چالش‌های موجود که به علت دو نرخی بودن ارز است از بین برود.

از اواسط تیر سال جاری براساس مصوبه دولت، قیمت محصولات پتروشیمی برمبنای نرخ ارز آزاد محاسبه شد و همه مجتمع‌های پتروشیمی ملزم به فروش محصولات خود در بورس کالا شدند.

دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم، حذف شکاف قیمتی موجود در بورس و بازار و به تبع آن خروج دلالان و واسطه‌ها از بازار پتروشیمی همچنین افزایش انگیزه شرکت‌های پتروشیمی به عرضه محصولاتشان در بورس بود که براساس آمارها با گذشت حدود دو ماه از اجرای این مصوبه، اتفاق‌های مثبتی در بازار پتروشیمی رخ داده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از مصوبه دولت در خصوص آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا، شاهد حذف تقاضای کاذب از بازار پتروشیمی و تعادل در روند عرضه و تقاضا هستیم. درسال‌های گذشته افزایش نرخ ارز باعث شد که بازارهای صادراتی به عنوان اهداف مهم فروش محصولات پتروشیمی مورد توجه قرار گیرد و عرضه محصولات در بازار داخلی با کمبود مواجه شود.

همچنین عرضه محصولات در بورس کالا براساس ارز مبادله‌یی باعث شد که اختلاف قیمت بین بازار آزاد و بورس کالا ایجاد شود که این مساله موجب جذب بیشتر واسطه‌گران به سمت بازار محصولات پتروشیمی شد. براین اساس تصمیم گرفته شد برای جلوگیری از رانت‌خواری و ایجاد رقابت سالم دربازار محصولات پتروشیمی عرضه محصولات در بورس کالا براساس ارز آزاد صورت گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر