ماتیس؛ برش‌های کودکانه، شادی زلال

۱۳۹۳/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۸۹

مازیار معتمدی| ماتیس نقاش مشهور فرانسوی هنوز نه‌تنها می‌تواند مردم را به گالری‌های نقاشی بکشاند، بلکه می‌تواند رکوردگذار هم بشود.

هانری ماتیس با نمایشگاهی که از آثار شاد و کودکانه‌اش در موزه تیت لندن برگزار شد بیش از نیم‌میلیون بازدیدکننده را به این موزه کشاند و به این ترتیب رکورد بازدیدکنندگان این گالری معتبر و مهم را که تا پیش از این در بهترین حالت حدود 100هزار نفر بازدید‌کننده داشت، شکست.

نقاشی‌های شاد و سرخوش ماتیس که آن‌قدر ساده و آن‌قدر شاد هستند که حتی می‌توانند توسط یک کودک خلق شده باشند، موجب شدند تا رکوردی باورنکردنی برای گالری تیت لندن ثبت شود. این نخستین‌باری است که بیش از نیم‌میلیون نفر برای تماشای یک نمایشگاه وارد این موزه بزرگ می‌شوند. رقم دقیق بازدیدکنندگان از نمایشگاه آثار ماتیس 562 هزارو622 نفر بود. حتی دیگر نمایشگاه موفق تابستانی لندن که نمایشگاه لئوناردو داوینچی در گالری ملی بود نتوانست بیش از 323هزار نفر را جذب خود کند.

به گفته مدیر این گالری هرچند این نقاشی‌ها را یک بچه 6ساله نیز می‌تواند بکشد، اما وقتی برای تماشای این نمایش می‌آیید آن وقت است که متوجه می‌شوید مردی سالخورده با یک آزادی باور نکردنی درونی می‌تواند چنین تصوری داشته باشد.

ماتیس (1869 تا 1954) بر نقاشی نیمه اول قرن بیستم تاثیر بسیار گذاشت. اهمیت تاریخی کشف رنگ ناب و آزاد‌سازی فرم از قید نمود عینی، مهم‌ترین دستاورد اوست که در این مجموعه آثارش نیز کاملا مشهود است. ماتیس که تحصیلکرده رشته حقوق بود، از 22سالگی وارد دنیای نقاشی شد. در هر حال شغل پدرش که تاجر رنگ بود، در تحت تاثیر قرار گرفتن او از رنگ‌ها قطعا تعیین‌کننده بوده است.

آرزوی او این بود که هنرش مثل یک صندلی راحتی خستگی را از تن آدمی بزداید و به او اندکی لذت، خوشی و شادی ببخشد. باتوجه به خیل بازدیدکنندگان از این نمایشگاه که خانوادگی راهی شده بودند تا این تجربه را در زندگی‌شان ثبت کنند، به نظر می‌رسد ماتیس

به آرزویش رسیده باشد.

منبع: تلگراف

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر