روزی که نارمک محله شد

۱۳۹۳/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۸۷

تعادل مهدی بیک «تاریخ» علم بررسی گذشته با هدف استخراج «فرمول»هایی است که بتوان آنها را برای زندگی بهتر و رفاه افزون‌تر به کار گرفت. در ایران، اما همواره کمتر توجهی به مسایل تاریخ اقتصادی شده و عدم استفاده از تجربیات تاریخی شاید مهم‌ترین ضعف‌ نظام تصمیم‌گیری کشور باشد. طی سال‌های گذشته اگر چنین حافظه تاریخی درکار بود مسلما تصمیماتی چون «مسکن مهر»، «سهام عدالت»، «یارانه‌های نقدی» و... را به گونه‌یی دیگر اتخاذ می‌کردیم تا طول و عرض معیشت شهروندان به هم دوخته نشود. اقتصاد «معاصر» ایران سرشار از لحظه‌هایی است که تاریخی شده‌اند و با یاد‌آوری آنها می‌توان «درس‌هایی» برای امروز اقتصاد ایران و مفاهیمی «پر معنا» استخراج کرد.


ایجاد شهرک «نارمک» در شرق تهران متری 4 تومان

طی سال‌های اخیر، نام محله «نارمک» برای مردم ایران یادآور محله رییس‌جمهوری است که در پاسخ به مشکل گرانی گوجه، خبرنگاران را به سر کوچه‌شان در محله نارمک حواله می‌داد تا از آنجا گوجه ارزان بخرند. اما شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید 61 سال پیش در چنین روزی محله نارمک درتقسیمات شهری پایتخت به وجود آمده است. 30 شهریور سال 1332 کار تفکیک اراضی نارمک به قطعات 200، 300، 400، 500 متری به پایان رسید و حداقل بهای هر متر مربع از این اراضی در آن زمان «چهل قران» (چهارتومان) تعیین شده بود که به اقساط از کارمندان وصول شد.

اراضی نارمک 10 سال بعد (سال 1342) به متری «40 تومان» و «20 سال» بعد (1352) به متری «400 تومان» ترقی کرد و امروز قیمت هر متر مربع در این منطقه حتی به

«6 میلیون تومان» هم رسیده است.


روزنامه‌نگاری که رییس‌جمهور شد

21سپتامبر 1922 «وارن هاردینگ» رییس‌جمهوری وقت امریکا برایجاد یک کشور برای یهودیان در فلسطین صحه گذاشت که ایجاد آن قبلا در اعلامیه نوامبر 1917آرتر بالفور، وزیرامورخارجه وقت انگلستان آمده بود. وی تنها روزنامه‌نگار و ناشر روزنامه بوده که در تاریخ ایالات متحده امریکا به ریاست این فدراسیون ـ آن هم با 61 درصد آرا انتخاب شده است. در زمان ریاست‌جمهوری هاردینگ اقتصاد امریکا تکانه‌هایی مانند سقوط وال‌استریت و دوران رکود شدید را پشت‌سر گذاشت.


سالروز مرگ «ویرجیل» مرد خردمند روم باستان

«ویرجیل» شاعر بنام روم که «دانته» سبک او را اقتباس کرده در یک چنین روزی در سال 19پیش از میلاد درگذشت. وی 15 اکتبر سال 70 پیش از میلاد به دنیا آمده بود.


نخستین یهودی که وزیر امورخارجه امریکا شد

سنای امریکا 21سپتامبر 1973پس از بحث طولانی بالاخره بر پیشنهاد وزیر امورخارجه شدن «هنری کیسینجر» مهر تایید گذاشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر