کاری که این دو زن کردند

۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۵۸۰

امسال ۲ ماجرای کلاهبرداری را می‌توان از بقیه آنچه عنوان کلاهبرداری گرفته جدا کرد. یکی ماجرای زنی که از یک‌هزار و ۲۰۰ قوم و خویش خود کلاهبرداری کرد و دیگری زنی که با هویت ساختگی در مشهد توانست از فروش لوازم آرایشی و بهداشتی رقم قابل توجهی به جیب بزند. اولی در محدوده شهرستان قم ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کاسب شده بود و دومی هم به گفته پلیس خراسان رضوی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان. اما موضوع اینجاست که نفر اول دستگیر شده است و نفر دوم توسط پلیس تحت تعقیب قرار گرفته است.


ماجرای اول، کلاهبرداری از قوم و خویش

خانمی ۴۲ساله و مجرد متهم این پرونده است. سرهنگ مهدی‌قدمی رییس پلیس آگاهی استان قم آخر خردادماه وقتی از دستگیری او در تهران خبر داد به جزییات کارهایش هم اشاره کرد. این زن یک هزار و ۲۰۰ شاکی دارد. همه از اقوام و بستگان. او متهم است که از این هزار و ۲۰۰ نفر به بهانه برگزاری سفرهای زیارتی حدود ۸ میلیاردتومان کلاهبرداری کرده است. اما خودش می‌گوید کمتر است! به گفته یکی از شاکیان این زن، او از ۵ سال قبل این کار را شروع کرده بود.

یکی از زنانی که قربانی کلاهبرداری‌های این زن شده است نیز توضیح داد: این زن بیشتر سراغ اقوام و فامیل خود رفته است. او سال ۱۳۹۲ به همه بستگان گفت که برای نوروز ۱۳۹۴ تور زیارتی مکه دارد و چون قبلا تورهای زیارتی دیگری برگزار کرده بود ما هم به او اعتماد کردیم. این زن بیشتر به سراغ فامیل و بستگان خود در یکی از روستاهای اطراف قم رفته بود و بیشتر با جلب اعتماد خویشان ازآنها پول گرفته بود.

یکی دیگر از شکات که ۴۸ میلیون‌تومان از این زن طلبکار است نیز درباره شکایتش به خبرآنلاین گفت: من جز ثبت‌نام برای سفر به مکه مقدار قابل توجهی از سرمایه‌ام را به ایشان دادم چون او وعده داده بود که آژانس مسافرتی که برایش کار می‌کند دلار با قیمت دولتی می‌فروشد و من می‌خواستم از این طریق معامله مطمئنی انجام داده باشم.

وی همچنین تاکید کرد: این خانم ابتدا در چندمرحله برای من دلار با قیمت دولتی آورد و بعد که خوب اعتماد من جلب شد و رقم قابل توجهی از من گرفت دیگر به تلفن‌هایم جواب نداد.

ماجرای دوم، ۸۰ شاکی

در جست‌وجوی یک زن

۲ سال است که ۸۰ شاکی و پلیس مشهد در جست‌وجوی زنی هستند که فعلا دو نام او برای ماموران مشخص شده: «بتول» و «هما». او در این مدت توانسته با تغییر مکان و محل سکونت خود به‌‌طور متوالی از دست ماموران بگریزد.

این زن البته از سوی اداره ثبت احوال نیز تحت تعقیب قرار دارد زیرا با شناسنامه‌یی که به دست آورده، نام خود را از «بتول» به «هما» تغییر داده است

در حال حاضر پرونده این زن در مجتمع قضایی شهید کامیاب مشهد مورد رسیدگی قرار گرفته است. اما اینک عمده‌ترین شاکیان این زن ۳۲ ساله که گفته می‌شود ۱۰ سیم‌کارت تلفن تاکنون استفاده کرده است فعالان صنف فروش لوازم آرایشی هستند.

اظهارات شاکیان و تحقیقات کارآگاهان پلیس آگاهی نشان می‌دهد که این زن با استفاده از شناسنامه سرقتی یا مفقودی از حدود ۱۰ بانک و موسسه مالی و اعتباری دسته چک تهیه کرده و سپس با همدستی مرد ۲۸ ساله‌یی، انواع لوازم بهداشتی و آرایشی را از شرکت‌ها و نمایندگی‌های این صنف خریده است. وی سپس با اجاره مغازه در مناطق مختلف شهر لوازم خریداری شده را به قیمت‌های ارزان فروخته و متواری شده است.

گرچه پلیس مشهد توانست از کارت‌های عروسی که این زن مدتی قبل پخش کرده بود و از ازدواج خود خبرداده بود رد شوهر این زن را بگیرد اما یک معمای دیگر به معماها و کلاهبرداری‌های این زن افزوده‌شده است. پلیس مردی که به عنوان شوهر این زن در کارت عروسی معرفی شده بود را به دام انداخت ولی این فرد مدعی شد صرفا در فروش برخی کالاها با او همکاری داشته و اصلا رابطه دیگری با متهم اصلی پرونده ندارد.

حال چندین روز است که عکس‌های این زن به دستور قاضی پرونده در رسانه‌ها منتشر شده تا ببینیم آیا ۸۰ شاکی او می‌توانند امید داشته باشند که با دستگیری این زن اموالشان احیا می‌شود؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر