نظام شناسه‌گذاری کالا؛ مطابق اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۵۶۶

گروه بنگاه‌ها

درپی درخواست رییس اتاق تهران، مبنی بر توقف اجرای طرح نصب برچسب کنترل سلامت و اصالت کالاهای حوزه سلامت، (شناسه‌گذاری کالا) رییس انجمن مسوولان فنی شرکت‌های وارد‌کننده در پاسخ به خوانساری با اشاره به مسوولیت قانونی این تشکل در دستورالعمل نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت محصولات سلامت محور، گفت: در مباحث ملی و عمومی نباید احساسی عمل کرد و حقوق مصرف‌کننده را به لحاظ جناح‌بندی نادیده گرفت یا زیر سوال برد. امید احمدی، با اشاره به اجرای درست، دقیق برچسب اصالت، افزود: تولید‌کننده یا تاجر باید دغدغه مصرف‌کننده را داشته باشند و برای افزایش آگاهی به ذینفعان طرح به خصوص مصرف‌کننده دراین طرح بکوشند وسبب کاهش تخلف و کالاهای غیر اصل از بازار شوند. وی با بیان اینکه طرح ردیابی کالا در راستای رعایت حقوق مصرف‌کننده است، خاطرنشان کرد: این طرح به مصرف‌کننده کمک می‌کند که بابت کالای غیراصل هزینه نکرده و سلامتش دچار آسیب نشود. این طرح همچنین موجبات افزایش آگاهی مصرف‌کننده را فراهم می‌کند و با تشخیص اصل از غیراصل بودن کالا، تقاضای کالای قاچاق در بازار خود به‌خود کم می‌شود و درنهایت کاهش اقدام به قاچاق توسط سودجویان را در پی دارد. رییس انجمن مسوولان فنی شرکت‌های وارد‌کننده بااشاره به اینکه این انجمن به عنوان تنها تشکل نظارتی در حوزه واردات کالاهای سلامت محور، مسوولیتی قانونی در دستورالعمل نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت محصولات بردوش دارد، سوالاتی را از رییس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد. وی گفت: چه رانتی در شرکت‌های تولید برچسب می‌تواند به وجود بیاید که شما و برخی از واردکنندگان اطراف شما نگران آن هستید؟ درحالی که به هر متقاضی تولید برچسب بر اساس بررسی و تایید صلاحیت، این مجوز داده شده است. در اتاق بازرگانی، پتانسیل و نشانه‌های بسیاری برای رانت وجود دارد ولی شما نسبت به آن تا به‌حال واکنش نشان نداده‌اید و به‌عنوان نمونه دلیل هزینه‌های چند میلیاردی برای کسب کرسی‌های اتاق که هیچ حقوقی به نمایندگان منتخب خود نمی‌دهد را با چه اصول اقتصادی و قانون کسب و کاری توجیه می‌کنید.

احمدی با بیان اینکه این طرح، دقیقا در راستای مبانی اقتصاد مقاومتی است و ایجاد همزمان چندین کار نظارتی را برای محصولات به وجود می‌آورد، اظهار داشت: سیستم recall را اکثر شرکت‌ها باید در سازمان خود انجام بدهند و جزو الزامات است، در حالی که از انجام آن امتناع می‌کنند. آیا شما به این قضیه واقف هستید و احساس نگرانی می‌کنید.

وی با طرح این سوال که آیا بارکد دوبعدی پیشنهادی شما را نمی‌توان جعل کرد و تقلبی آن را تولید کرد؟ ادامه داد: آیا نرم‌افزاری وجود دارد که فقط در بارکد دوبعدی برای هر محصول مشخصه منحصربه‌فرد تولید کند ولی در طرح نشانه‌گذاری و نظام ردیابی این امکان وجود ندارد؟ آیا بارکد دوبعدی توسط مبدا قابل اجراست و برچسب اصالت قابل اجرا نیست؟ رییس انجمن مسوولان فنی شرکت‌های وارد‌کننده بااشاره به اینکه اگر اتاق بازرگانی تهران نگران حقوق مصرف‌کننده باشد، باید آگاهی خود را از نقش و عملکرد مسوولان فنی در شرکت‌های وارد‌کننده بالا ببرد، افزود: در اجرای این طرح، کارشناسانی به نام مسوول فنی، متعهد و ملزم به کنترل این فرآیند هستند و در شرکت‌های بازرگانی مستقر بوده و از کارمندان آنها هستند. در این خصوص اگر اتاق بازرگانی نگران حقوق مصرف‌کننده است، باید تلاش کند که کارفرمایان بدون ممانعت اجازه بدهند برای حفظ سلامت مصرف‌کننده، مسوولان فنی واردات نقش خود را درست ایفا کنند و به عنوان پیشنهاد از اعضا اتاق خود بخواهید که لیست بیمه خود را ارائه بدهند و آنوقت متوجه خواهید شد که بیشتر واردکنندگان کالاهای سلامت محور، مسوول فنی خود را حتی بیمه هم نمی‌کند، چون اعتقادی به نظارت ندارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر