تحویل خودروهای وام 25میلیونی به تعویق افتاد

۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۵۶۰

گروه خودرو|

در حالی که دو هفته از آغاز طرح تسهیلات 25میلیون تومانی برای خرید خودرو می‌گذرد، همچنان حرف و حدیث‌هایی در مورد این طرح بر سر زبان‌ها است. پس از آنکه بانک مرکزی، این طرح را تا سقف 110هزار خودرو برای دریافت این تسهیلات محدود کرد، تکلیف 20هزار خودرویی که توسط خودروسازان فروخته شده بود، مشخص نبود. از سوی دیگر، به‌تازگی یکی از شرکت‌های خودروسازی در بخشنامه‌یی به نمایندگی‌های خود اعلام کرده است که هیچ خودرویی از محل فروش اقساطی به مشتریان تحویل داده نشود. در بخشنامه «سایپا» آمده که حتی تحویل خودروهای امانی نیز صورت نگیرد، تا اینکه موضوع فروش اقساطی و تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی تعیین تکلیف شود.


وصول چک خودروسازان از 5 بانک عامل

این درحالی است که بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌یی اعلام کرد که اعتبار 25هزار دستگاه خودرو توسط بانک‌های دولتی صادرات، ملی، سپه و تجارت و اعتبار 10هزار دستگاه خودرو توسط بانک خصوصی پارسیان تامین خواهد شد. از همین‌رو، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درخصوص اینکه تامین مالی 110هزار دستگاه خودرو فروخته شده در قالب وام 25میلیون تومانی مشکلی ندارد، گفت: بانک‌های عامل بعد از دریافت مدارک خودروسازان، نسبت به ارسال آنها به بانک مرکزی اقدام می‌کنند. سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی اظهار کرد: بخشنامه‌یی به بانک‌های عامل ارسال کردیم تا آنها به محض دریافت مستندات و مدارک از شرکت‌های خودروساز، نسبت به تقسیط اعتبار مطابق با توافقات اولیه اقدام کنند.


تعلل خودروسازان در ارسال چک‌ها

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه در توافق اولیه خودروسازان ملزم شده‌اند لیست فروش خود را به انضمام چک ظهرنویسی شده، توسط نمایندگی‌های فروش به اضافه مشخصات خودرو به بانک‌ها تحویل دهند، افزود: بانک‌های عامل نیز بعد از دریافت این مدارک و تایید آنها نسبت به ارسال آنها به بانک مرکزی اقدام می‌کنند. وی یادآور شد: خودروسازان‌ برخی موارد ازجمله ظهرنویسی چک‌ها را رعایت نکرده‌اند. به هرحال با توجه به اظهارات مدیرکل بانک مرکزی به نظر می‌رسد همچنان بعد از گذشت 10 روز از اتمام این طرح، هنوز یک فقره از چک‌های خودروسازان نقد نشده است.


پولی به حساب واریز نشد

در همین حال یک مقام مسوول در صنعت خودرو با بیان اینکه مدارک دریافتی شرکت‌های خودروساز از مشتریان کامل بوده و هیچ مشکلی نداشت، به «تسنیم» گفت: متاسفانه با وجود ارسال مدارک از 24 آبان به بانک‌های عامل تا امروز، هیچ پولی به خودروسازان از محل خرید دین واریز نشده است. به گفته این فعال صنعت خودرو، طی هماهنگی‌های قبلی انجام شده قرار شد حداکثر ظرف 48 تا 72 ساعت از ارائه چک مشتریان به بانک‌ها مبالغ خرید دین چک‌ها به حساب خودروسازان واریز شود. این در شرایطی است که در جلسه‌یی که در میانه اجرای طرح، میان خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، یکی دیگر از مسوولان صنعت خودرو در گفت‌وگو با «مهر» اعلام کرد که در روز پنجم اجرای طرح، ۱۶۰میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی به حسابش واریز شده است. مقامات مسوول دیگر خودروساز هم اعلام کردند که ۴۶۰میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی به حسابشان واریز شده و همین امر نشان از وجود تناقض در اظهارات مسوولان بانک مرکزی و خودروسازان نسبت به تامین اعتبار طرح وام 25میلیون تومانی است.

خودروهای انباری به مردم تحویل داده نشد

از سوی دیگر، خبرها حاکی از آن است که همچنان خبری از تحویل فوری این خودروها نیست. در حالی که به نظر می‌رسید دولت این طرح را برای فروش خودروهای دپو شده خودروسازان به اجرا درآورد اما باز هم خریداران با تاخیر تحویل خودرو از سوی خودروسازان مواجه هستند. درحالی که قرار بود خودروها پس از ارائه مدارک و تکمیل پروسه ثبت‌نام تا حداکثر یک ماه خودرو را دریافت کنند اما ظاهرا زمانی که مردم به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنند تا زمان دقیق تحویل خودرو را جویا شوند، با این جمله مواجه می‌شوند که فعلا خبری نیست. بنابراین مشتریانی که ثبت‌نام کرده‌اند، باید صبر کنند تا بانک مرکزی تصمیم به تنزیل اسناد بگیرد. یکی از نمایندگی‌های فروش خودروسازان می‌گوید: هر روز که می‌گذرد، مراجعات مردم به نمایندگی‌ها زیادتر می‌شود، زیرا مردم انتظار دارند که خودروهای خود را هرچه زودتر تحویل بگیرند، چراکه زمان دریافت خودرو از ابتدا به آنها حداقل یک هفته اعلام شده است. یکی دیگر از نمایندگان فروش می‌گوید: در ابتدا که اجرای این طرح آغاز شده بود، خودروسازان اعلام کردند که زمان تحویل خودروهای این طرح حداقل یک هفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر