همکاری اقتصادی در دستور کار دو رقیب گازی

۱۳۹۴/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۵۴۳

گروه ایران|

«ایران به کانون اقتصاد و دیپلماسی منطقه بدل شده است.» این جمله‌یی است که این روزها به کرات در رسانه‌های گروهی داخلی و خارجی شنیده می‌شود. سیاست تنش‌زدایی که از سال92 به عنوان محور اجرایی حوزه سیاست خارجی دولت یازدهم در دستور کار کابینه قرار گرفت بعد از حل و فصل پرونده هسته‌یی، توسعه مناسبات با همسایگان منطقه‌یی و سایر شرکای بین‌المللی را در دستورکار قرار داده است. سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز از امروز (دوشنبه) در تهران آغاز می‌شود و حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان میزبان هفت رییس‌جمهور کشورهای«روسیه»، «عراق»، «ونزوئلا»، «بولیوی»، «نیجریه»، «گینه استوایی»و «ترکمنستان» است. روزگذشته و در آستانه آغاز به کار این اجلاس بین‌المللی قربان‌قلی بردی محمداف رییس‌جمهور ترکمنستان به عنوان نخستین میهمان بلندپایه وارد تهران شد و از عزم دولتش برای گسترش مناسبات با ایران خبرداد. قبل از شرکت در نشست مشترک رسانه‌یی؛ ایران و ترکمنستان در حضور روحانی و محمداف 9سند همکاری اقتصادی را امضا کردند. اسنادی که از دل آنها قرار است حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به بیش از 60 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.


وجود جغرافیای مناسب اقتصادی

نزدیکی جغرافیایی و هویتی و وجود جغرافیای اقتصادی مناسب میان ایران و همسایگان شمال شرقی زمینه خوبی برای دستیابی به اهداف اقتصادی و ارتباطی است. اما عدم شناخت کارشناسی، کمبود زیرساخت‌ها، عدم حضور بخش خصوصی و ضعف روابط دیپلماتیک در زمان دولت گذشته، موانعی را به وجود آورده که در جریان سفر روز گذشته رییس‌جمهور ترکمنستان تلاش شد بخشی از این مشکلات در مسیر حل شدن قرار بگیرد. بر این اساس روسای جمهور ایران و ترکمنستان روابط تهران - عشق‌آباد را تاریخی، دوستانه و ممتاز توصیف کرده و بر لزوم برنامه‌ریزی برای همکاری‌های بلندمدت و گسترش هر چه بیشتر سطح روابط در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان با بیان اینکه دو کشور از رابطه دیرینه و تاریخی برخوردار هستند، اظهار داشت: «روابط تهران و عشق‌آباد همواره دوستانه بوده و روز به روز به نفع منافع دو ملت عمیق‌تر شده و باید سطح این روابط را بیش از پیش توسعه دهیم. امروز دو کشور مصمم هستیم که حجم مبادلات تجاری خود را طی 10 سال آینده جمعا به حدود 60 میلیارد دلار برسانیم و همزمان با توسعه روابط دو جانبه، مناسبات و همکاری‌های چندجانبه نیز داشته باشیم.»

رییس‌جمهور تصریح کرد: «بی‌تردید برنامه‌ریزی برای همکاری بلندمدت برای توسعه سطح روابط تهران و عشق‌آباد از اهمیت زیادی برخوردار است و ایران آمادگی دارد در این خصوص اقدامات لازم را به‌عمل آورد.»


زمینه‌های همکاری در انرژی، خودروسازی، صنایع کوچک و کشاورزی

روحانی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فراوانی که بین ایران و ترکمنستان برای افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه وجود دارد، اظهار داشت: «عرصه‌های مختلفی مانند انرژی، گاز، حمل‌ونقل، استفاده بهتر از دریای‌خزر، صنعت، خودروسازی، صنایع کوچک و کشاورزی از جمله ظرفیت‌هایی است که با فعال کردن آنها می‌توان همکاری‌ها و روابط دو کشور را توسعه داد.» رییس دولت یازدهم در ادامه به همکاری‌های دو کشور در خصوص معضلات منطقه‌یی اشاره کرد و گفت: «ایران و ترکمنستان می‌توانند در خصوص مسائل مربوط به معضلات منطقه‌یی از جمله مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جنایات سازمان یافته با یکدیگر رایزنی و همکاری بیشتری داشته باشند. ضمن اینکه تهران و عشق‌آباد همچنین در زمینه‌های فرهنگی، علمی و گردشگری می‌توانند همکاری‌های خود را به نفع منافع دو ملت گسترش دهند.»


تنظیم سند جامع همکاری‌های بلندمدت

رییس‌جمهوری همچنین به روابط دو کشور در زمینه دریای‌خزر اشاره کرد و با تاکید بر اینکه دریای‌خزر دریای صلح و دوستی ملت‌هاست و نباید اجازه دهیم در امنیت و ثبات آن خللی ایجاد شود، تصریح کرد: «دو کشور همواره درباره مسائل حقوقی و نیز استفاده بهتر از منابع دریای‌خزر با یکدیگر همفکری و مشارکت داشته‌اند و ضرورت دارد آن را هر چه بیشتر افزایش دهند.»روحانی با تاکید بر ضرورت فعال‌تر شدن کمیسیون همکاری‌های مشترک، تنظیم سند جامع همکاری‌های بلندمدت توسط وزارت خارجه‌های دو کشور را ضروری دانست.


همکاری‌های تهران - عشق‌آباد در زمینه صادرات گاز

قربانقلی بردی محمداف نیز با بیان اینکه دو ملت در قرون متمادی روابط حسنه خود را در سطح ممتازی حفظ کرده‌اند، اظهار داشت: «روابط تهران و عشق‌آباد در سال‌های اخیر رنگ و بو و معنای خاصی یافته و در تمام عرصه‌ها ارتقا یافته است.»

رییس‌جمهوری ترکمنستان با تاکید بر لزوم هماهنگی برای ارتقای سطح روابط و همکاری‌های دو کشور به نفع رفاه و آبادانی طرفین و ملت‌های منطقه اظهار داشت: «امروز سطح مبادلات دو کشور روز به روز در حال پیشرفت است و مصمم هستیم سطح روابط تجاری خود را به سقف توافق شده برسانیم که در این راستا نیازمند تدوین برنامه درازمدت هستیم.» محمداف به همکاری دو کشور در زمینه گاز و انرژی اشاره کرد و گفت: «ترکمنستان مصمم است منابع گاز و انرژی خود را به بازارهای جهانی برساند که در این راستا تهران و عشق‌آباد با همکاری یکدیگر می‌توانند، گام‌های مثبتی بردارند.»رییس‌جمهوری ترکمنستان افزود: «در خصوص توسعه همکاری‌ها در بخش حمل‌ونقل و ارتباطات نیز هدف ما توسعه مسیر شرق غرب است تا از طریق ایران به خلیج‌فارس متصل شویم.» بردی محمداف تصریح کرد: «ترکمنستان مصمم است در مسیر گسترش و تحکیم روابط دو کشور گام‌های عملی بردارد.» رییس‌جمهوری ترکمنستان همچنین همکاری‌های دو کشور در خصوص دریای‌خزر را مورد اشاره قرار داد و گفت: «ما هم دریای‌خزر را دریای دوستی، برادری، رفاه و آبادانی کشورهای حاشیه این دریا می‌دانیم و قصد داریم همکاری‌ و رایزنی‌های خود را در این عرصه هر چه بیشتر هماهنگ کنیم و گسترش دهیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر