اخبار جهان

۱۳۹۴/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۵۳۶

چین: امریکا از مناقشه دریای چین جنوبی بهره‌برداری نکند

چین در آغاز نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه ‌آن) در پایتخت مالزی تاکید کرد، قدرت‌های بزرگ نباید با مطرح کردن مسائل مربوط به مناقشه دریای چین جنوبی نشست سالانه سران کشورهای منطقه را که باید بر محوریت مقابله با چالش‌های واقعی استوار شود، مختل کنند.

به گزارش شین‌هوا، پیش از آغاز نشست آسه‌آن در کوالالامپور، باراک اوباما مناقشه دریای چین جنوبی را موضوعی مهم توصیف کرده و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی امریکا نیز تاکید کرده که این موضوع ازجمله مسائل محوری نشست کوالالامپور خواهد بود.

دولت چین که به نظر می‌رسید به حرف‌های اوباما پاسخ می‌دهد، گفت، اتخاذ چنین رویکردی توسط امریکا در قبال مناقشه دریای چین جنوبی غیرمسوولانه و غیرسازنده است. همان‌گونه که بسیاری از تحلیلگران اذعان کرده‌اند، دولت امریکا این مساله را صرفا به‌ منظور تامین منافع خود در منطقه مطرح می‌کند چراکه تداوم تنش و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه این اجازه را به امریکا خواهد داد که حضور مداخله‌جویانه و توسعه‌طلبانه خود را در منطقه حفظ کند. شین‌هوا می‌نویسد، امریکا برای توجیه حضور خود در منطقه، مختل شدن آزادی کشتیرانی در دریای چین جنوبی را بهانه کرده اما این ادعا از نظر مقامات پکن کاملا بی‌اساس است. با توجه به خویشتنداری چین و تلاش‌های هماهنگ بسیاری از کشورهای ساحلی دریای چین جنوبی، اوضاع در این منطقه آرام است. با وجود اختلافات سرزمینی میان چین و برخی از کشورهای منطقه که در دریای چین جنوبی مطالبات سرزمینی دارند، تردد کشتی‌ها و پرواز هواپیماها در حریم دریای چین جنوبی هیچگاه به خطر نیفتاده است. هووا چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، تاکید کرده بیش از یک‌صد هزار کشتی متعلق به کشورهای مختلف جهان هر ساله بدون کوچک‌ترین مشکل امنیتی آزادانه در دریای چین جنوبی تردد می‌کنند و با وجود اینکه برخی از جزایر چین در دریای چین جنوبی به طور غیرقانونی توسط برخی کشورهای منطقه اشغال شده، پکن بارها بر این مساله تاکید کرده است که اختلافات سرزمینی میان کشورهای منطقه باید بدون دخالت کشورهای خارجی و از راه‌های مسالمت‌آمیز حل‌وفصل شود. به گزارش شین‌هوا، چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا تصمیم گرفته‌اند این مشکل را با اتخاذ یک رویکرد مشخص حل‌وفصل کنند. در این گزارش آمده است:«این مناقشات سرزمینی باید با مشارکت مستقیم تمام کشورهای دخیل از طریق مذاکره حل‌وفصل شود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر