پیشنهاد ایران به حضور خارجی‌ها در طرح‌های نفتی خزر

۱۳۹۴/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۹۲

گروه انرژی

نفت در ایران بیش از هر چیز با کلمه «جنوب» تداعی شونده است. وقتی اسم نفت به میان می‌آید همه یاد نخل‌ها و گرمای طاقت‌فرسای حاشیه خلیج‌فارس می‌افتند؛ اما ایران در خطه شمال هم ذخایر نفتی مشترک با همسایگان شمالی خود در اختیار دارد که تاکنون تلاش‌هایش برای استخراج نفت از آنها به واسطه مشخص نبودن «رژیم حقوقی دریای خزر» نافرجام مانده است. در چنین شرایطی سیدمهدی حسینی که روز گذشته در حاشیه اجلاس وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز حاضر به گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی نشد، در گفت‌وگوی خود با رویترز از پیشنهاد ایران به خارجی‌ها در «دریای خزر» به علاوه خلیج‌فارس سخن گفته است. به گزارش فارس 28 و 29 نوامبر قراردادهای جدید نفت ایران رونمایی می‌شود، رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفت و گاز ایران به رویترز گفته است: در قراردادهای جدید نوسان قیمت نفت و ریسک‌های سرمایه‌گذاری لحاظ شده است یعنی هر چه ریسک پروژه بیشتر، سود آن برای سرمایه‌گذار نیز بیشتر خواهد شد. این مقام ارشد ایرانی در مصاحبه با رویترز بیان کرده است: قراردادهای جدید نفت و گاز ایران شرایط انعطاف‌پذیری دارد که نوسانات قیمت نفت و ریسک‌های سرمایه‌گذارای در آنها لحاظ شده است.

ایران در تلاش است تا شرکت‌های بین‌المللی نفت را برای توسعه ذخایر عظیم نفت و گاز خود به محض برداشته شدن تحریم‌ها جذب کند. قراردادهای جدید نفت و گاز ایران در 28 و 29نوامبر در کنفرانسی در تهران و در ماه فوریه در لندن رونمایی خواهد شد. مهدی حسینی رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفت و گاز ایران به رویترز گفته است: «آنچه ما پیشنهاد می‌کنیم یک مدل بسیار منعطف است که فعالیت‌های اکتشاف، توسعه و تولید همگی در بندهای آن یکپارچه شده است.»

وی در حاشیه کنفرانس گاز در تهران گفته است: «مبلغی که از هر بشکه نفتی که به شرکت (تولیدکننده) به‌عنوان سود پرداخت می‌شود، براساس ریسکی که مطرح شده قابل تغییر است... ریسک بیشتر، سود بیشتر دارد و ریسک کمتر، سود کمتر.» «هرگونه تطابقی که انجام خواهد شد به مراحل متفاوت فعالیت‌ها بستگی دارد.» وی افزوده است: این قراردادها 20ساله است و «در برخی موارد خاص، می‌تواند تا 25سال نیز تمدید شود» که این بازه زمانی شامل قراردادهای اکتشافی نیست. وی در ادامه بیان کرده است: «ما پروژه‌هایی در دریای خزر و برخی مناطق با ریسک بسیار پایین در خلیج‌فارس پیشنهاد می‌کنیم.»

حسینی تصریح کرده است: مشورت‌هایی با شرکت‌های نفتی درمورد شرایط جدید قراردادها در جاهایی ‌که سقفی برای مخارج سرمایه‌یی (هزینه‌یی که برای بهبود سرمایه و افزایش آن به کار می‌رود) وجود نخواهد داشت، صورت گرفته است. این نکته یک مورد اصلی‌ بود که توسط برخی شرکت‌ها به‌عنوان اشکال قراردادهای بیع متقابل پیشین ایران مطرح شد. وی ادامه داده است: «همه‌چیز به رفتار میادین و زمان بستگی دارد. اگر شرایط تغییر کند سپس شرکت‌های نفتی این شانس را خواهند داشت تا به‌صورت سالانه در برنامه کاری و بودجه سالانه، در حوزه کاری خود بازنگری کنند و هزینه‌ها را مورد بازبینی قرار دهند.» وی خاطرنشان کرده است: قراردادهای جدید می‌تواند از طریق مناقصه یا مذاکرات مستقیم واگذار شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر