آزاد‌سازی واردات برنج ابلاغ شد

۱۳۹۴/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۸۸

گروه تجارت

وزیرجهاد کشاورزی با ارسال نامه‌یی به وزیر صنعت، واردات برنج را بر اساس مصوبه شورای اقتصاد از تاریخ 4 آذرماه سال جاری به مدت 3 ماه با حداکثر یک ماه زمان تمدید، آزاد اعلام کرد. محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌یی به محمدرضا نعمت‌زاده؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت (در تاریخ 28/8/94)، واردات برنج را با توجه به مصوبه شورای اقتصاد آزاد اعلام کرد. بر این اساس واردات برنج از تاریخ 4 آذر به مدت 3 ماه با حداکثر یک ماه زمان تمدید آزاد شد. دراین نامه حجتی از وزیر صنعت خواسته است که از واردکنندگان تعهد گرفته شود که تنها در تاریخ یاد شده اقدام به واردات کنند. بنا بر گزارش‌های منتشر شده، برای افزایش قیمت تمام شده برنج وارداتی و رقابت‌پذیری برنج ایرانی، مبلغ 500 تومان مابه‌التفاوت برای واردات هرکیلوگرم برنج مشخص شده است که توسط گمرک اخذ می‌شود. از سوی دیگر، مدیرکل دفتر توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی در توضیح بیشتر این نامه اعلام کرد: در پی نامه حجتی به نعمت‌زاده و براساس نیاز داخلی کشور، واردات برنج تا تیر سال آینده آزاد شد. سیدجمال مدرسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌یی به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که واردات برنج از چهارم آذرماه تا تیرماه سال آینده آزاد شود و بدون محدودیت واردکنندگان می‌توانند براساس نیاز داخلی کشور این محصول را وارد کنند.

وی افزود: براساس این نامه ثبت سفارش واردکنندگان برای واردات برنج تا سه ماه اعتبار دارد. پس از آن یک ماه فاقد تمدید است و این بدان معنی است که هر واردکننده‌یی ثبت سفارش می‌کند می‌تواند در این حوزه زمانی نسبت به گشایش ال‌سی خود اقدام کند در غیر این صورت مجددا باید ثبت‌سفارش خود را در صورت نیاز کشور مجددا انجام دهد. سید جمال مدرسی گفت: واردات برنج محدودیتی از نظر مبدأ و صادرکننده ندارد و واردکنندگان می‌توانند محموله‌های خود را از کشورهایی چون پاکستان، هند، آرژانتین، اروگوئه و... وارد کنند. طی یک سال گذشته واردات و ثبت سفارش برای واردات برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شده بود و به گفته مسوولان این وزارتخانه واردات صورت گرفته طی این بازه زمانی مربوط به ثبت‌سفارش‌های انجام شده پیش از اعلام ممنوعیت بوده است. حال باید دید که این سیاست جدید وزارت جهاد کشاورزی در زمینه محدودیت زمان ثبت‌سفارش و کنترل میزان واردات برای تنظیم بازار این محصول جواب می‌دهد یا اینکه شاهد واردات بی‌رویه برنج خواهیم بود.


واردات 443 میلیون دلاری برنج در امسال

از سوی دیگر، گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: میزان واردات برنج در هفت ماهه سال جاری 433 هزار تن به ارزش 443 میلیون دلار بوده است. برنج با سهم حدود 2 درصدی به عنوان قلم چهارم در آمار واردات هفت ماه بوده است. برای تکریم کلیه بهره‌برداران، از ماه آتی مقرر است آمار واردات برنج به‌طور مشخص و به صورت روزانه، در سایت گمرک منتشر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر