اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۷۱

مرکز آمار بخش‌خصوصی راه‌اندازی می‌شود

ایسنا| محسن بهرامی‌ارض‌اقدس رییس کمیسیون تسهیل تجارت و صادرات اتاق بازرگانی درباره تشکیل مرکز آمار بخش خصوصی گفت: در دولت گذشته آمارسازی و بازی با اعداد و ارقام به اوج خود رسید و متاسفانه کار به جایی رسیده بود که هیچ اعتمادی به آمار‌هایی که در حوزه‌های مختلف از جمله رشد اقتصادی، بیکاری، تورم، سرمایه‌گذاری خارجی، شاخص فقر و سایر آمار‌هایی که دولت منتشر می‌کرد وجود نداشت؛ آمار‌هایی که غیرقابل استناد بود و با بازدید‌های میدانی و تجربه بخش خصوصی هیچ سنخیت و تناسبی نداشت. به همین دلیل برای اینکه بخش خصوصی بتواند برنامه‌ریزی مناسبی برای جهت‌گیری اقتصادی و سرمایه‌گذاری داشته باشد می‌تواند با تلاش خود، مرکز آمار مستقلی از دولت را تاسیس کند، چراکه همه دولت‌ها سعی می‌کنند از موفقیت‌هایشان آمار منتشر کنند اما این مرکز آمار می‌تواند طبق سفارش‌ بخش خصوصی و شاخص‌های واقعی از موضوعات مهم اقتصادی آمار تولید کند و حتی به متقاضیان و بهره‌برداران این آمار‌ها را بفروشد.


طبقات ضعیف در بسته

خروج از رکود فراموش شدند

فارس| ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سیاست دولت برای تحریک تقاضا در قالب بسته خروج از رکود اظهار داشت: این بسته در شرایط خاصی می‌تواند کار ویژه‌یی انجام دهد و برای درمان موقت اقدام کرد، اما پاسخگوی نیازهای اقتصادی کشور نیست و این شیوه‌ها مثمرثمر نخواهد بود. در حقیقت حمایت دولت به صنعت خودرو برای به خود آمدن این صنعت بوده تا بتواند گوشه‌یی از نیازهای متقاضیان و تولید را حل کند، گرچه شروع خوبی محسوب می‌شود، اما در ادامه منجر به پیچیده شدن مشکلات خواهد شد. همچنین کیفیت خودروها بدون آنکه افزایش یافته باشد و هزینه تولید پایین بیاید، همان خودروهایی که در انبارها مانده بود، به این شیوه فروخته شد، در حالی که خودروسازان به دنبال کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت نیستند.


مراکز درمانی تامین اجتماعی رابه کسی نمی‌دهیم

حسن صادقی رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: یک وجب از مراکز درمانی تامین اجتماعی را تحت پوشش وزارت بهداشت قرار نخواهیم داد. در استدلال‌هایی که سر میز مذاکره داشتیم، نتوانستیم وزیر بهداشت را متقاعد کنیم که قانون، تامین اجتماعی را از سایر صندوق‌ها مجزا دانسته است در حالی که بند ب ماده 38 قانون برنامه پنجم و دو تبصره ذیل آن، صراحتا اعلام کرده که سازمان تامین اجتماعی هم به لحاظ مالکیت، هم به لحاظ منابع و مدیریت مستقل است. تاکید وزیر بهداشت مبنی بر ادغام منابع صندوق‌ها، آن دسته صندوق‌هایی است که بودجه آن کاملا از سوی دولت تامین می‌شود در حالی که منابع تامین اجتماعی متعلق به کارگران و کارفرمایان است و دولت نقشی در آن ندارد.


دلیل عدم جذب فارغ‌التحصیلان به بازار کار

حمید حاج‌اسماعیلی با بیان اینکه یک‌ششم مشاغل کشور سخت و زیان‌آور است، ضعف و نبود ارتباط تنگاتنگ میان دانشگاه‌ها و بازار کار را موثرترین دلیل عدم جذب کارجویان و فارغ‌التحصیلان به بازار کار دانست. از گذشته ضعف جدی بین مراکز دانشگاهی و بازار وجود داشت و به دلیل عدم ارتباط تنگاتنگ، فارغ‌التحصیلان پس از خروج از دانشگاه‌ها، توانایی و مهارت لازم برای ورود به بازار کار را به دست نمی‌آوردند به همین دلیل کارفرمایان از جذب آنها امتناع می‌کردند. سال‌های سال نقدهای متعددی در این خصوص و رفع این مشکل مطرح ‌شد که خلق دانشگاه‌های علمی کاربردی یکی از آنها به شمار می‌رود لذا باید بپذیریم که نمی‌توان صرفا دانش تئوری را در دانشگاه‌ها آموخت و بعد به صورت موثر و کارآمد آن را در بازار کار استفاده کرد.


سازمان خصوصی‌سازی نماینده وزارت اقتصاد در واگذاری‌ها

ایلنا| بنا به اعلام عضو هیات عامل و معاون سازمان خصوصی‌سازی، این سازمان با دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان نماینده آن وزارت برای شرکت در کارگروه واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌یی نیمه تمام، تکمیل شده و جدید دولتی جهت واگذاری آنها به بخش خصوصی تعیین شده است.

داوودخانی با بیان این مطلب افزود: در ماده 27 قانون الحاق (2) که در اسفند ماه 1393 از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، به دولت اجازه داده شده است که نسبت به واگذاری طرح‌های عمرانی جدید یا قبلی خود اعم از تکمیل شده یا نیمه تمام به بخش غیر دولتی با ترتیبات مصوب شورای اقتصاد اقدام کند که بر این اساس دستورالعمل اجرایی ماده مزبور از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و در مهرماه به تصویب شورای محترم اقتصاد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر