استقبال جهان از ایران گازی در تهران

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۶۴

گروه انرژی نادی صبوری- نسیم بنایی

شاید روز گذشته کمتر کسی از عابران خیابان خدامی در نزدیکی میدان ونک اطلاع داشت که با فاصله کمی از آنها در لابی هتل هما، ملیت‌های مختلف با فرهنگ و تاریخ و ظاهرهای متفاوت گرد هم آمده بودند. در ابتدای ورود سر هر کسی به کار خودش بود اما با گذشت چند دقیقه‌یی، گپ و گفت‌ها آغاز شد. از اینجا بود که می‌شد تفاوت‌ها را حس کرد، می‌شد روس‌ها را از نگاه‌های سرد و محافظه‌کارانه‌شان از بقیه تمییز داد، عراقی‌ها با چهره‌ها و لبخندهای آشنایشان که دردی مشترک با ایرانی‌ها را فریاد می‌زدند، آفریقایی‌ها که اطمینان و آرامشی خاص را با خود همراه داشتند و برخی قطری‌ها که توانایی برقراری هیچ نوع از ارتباط را از خود نشان نمی‌دادند. اینجا بخشی از کره زمین را به صورت فشرده و در کنار هم از نزدیک لمس می‌کنیم. فرصتی که شاید کمتر در زندگی نصیب هر کسی شود. اما چیزی که تمام این افراد را در این هتل نه چندان مجلل گرد هم آورده «گاز» است. ایران پس از تحریم به دنبال احیای نقش خود در دهکده جهانی است و چنین فرصتی، مجالی برای کشوری است که سال‌های سال کابل‌های ارتباطی‌اش با دنیا قطع بوده است. این مساله‌یی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در کنفرانس خبری خود به آن اشاره کرده و برگزاری این نشست در تهران را مهم‌ترین پیام ایران به دنیا برای دوران پس از تحریم عنوان می‌کند. وزرای نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز روز شنبه گرد هم آمدند تا در نشستی فوق‌العاده دستور جلسه نشست سران این مجمع که روز دوشنبه با حضور حسن روحانی رییس‌جمهور ایران، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، نیکلاس مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا، فواد معصوم رییس‌جمهوری عراق، محمد بوهای رییس جمهوری نیجریه و برخی از افراد دیگر رده بالای کشورهای عضو برگزار خواهد شد، تهیه کنند.

خبرنگاران «تعادل» در این برنامه گپ و گفت‌های مختلفی با نمایندگان اکثر کشورهای حاضر در این برنامه داشتند. شاید در این میان خالی از لطف نباشد که تشکر خود را از نهایت همکاری صمیمانه معتصم اکرم حسن، معاون وزیر نفت عراق در برقراری ارتباط خبرنگاران «تعادل» با عادل عبدالمهدی، وزیر نفت این کشور ابراز داریم. عبدالمهدی در گفت‌وگوی خود با «تعادل» درحالی که از درخواست عراق برای عضویت کامل در جی‌ ای سی اف خبر داد به خواست این کشور برای گسترش همکاری با ایران در زمینه صادرات گاز به عراق اشاره کرد.

مساله‌یی که بیژن زنگنه نیز در پاسخ به «تعادل» در کنفرانس خبری پس از نشست فوق‌العاده بر آن مهر صحه گذاشته و گفت: ایران و عراق سال‌ها در کنار یکدیگر همکاری‌های نفتی و گازی خواهند داشت. همچنین نیکول اولیویر، وزیر انرژی ‌ترینیداد و توباگو نیز در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به نقش این کشور در کاراییب، مذاکرات و مباحث طرح شده در جی‌ ای سی اف را بسیار مثبت و ثمربخش عنوان کرد. مشروح گزارش «تعادل» از این نشست را در ادامه می‌خوانید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر