کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۵۰

مذاکره با روس‌ها برای اجرای 3طرح آب و برق

پاون معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از مذاکره با روسیه برای اجرای 3 طرح بزرگ آب و برق در ایران خبر داد. هوشنگ فلاحتیان با اشاره به دیدار خود با آناتولی تیخانوف معاون وزیر انرژی روسیه اظهار داشت: در این دیدار در خصوص مشارکت برای اجرای دو طرح در بخش برق و یک طرح در بخش آب گفت‌وگو شد و تفاهم‌ اولیه در هر سه مورد به دست آمد. وی ادامه داد: موضوع اول ایجاد نیروگاه 1400 مگاواتی حرارتی در بندرعباس بود که در نشست‌های کارشناسی مشخصات فنی این نیروگاه نهایی شده و بررسی‌های اقتصادی طرح و قیمت‌های پیشنهادی نیز ادامه دارد که انتظار ما قیمت واقعی و رقابتی با سایر کشورها در این قسمت است.

فلاحتیان موضوع دوم در بخش برق را سنکرون کردن شبکه‌های برق سه کشور روسیه، آذربایجان و ایران عنوان کرد و افزود: جزئیات فنی این طرح نیز تهیه شده و به‌زودی پاسخ ایران به روسیه در خصوص اجرایی شدن طرح اعلام خواهد شد تا این طرح نیز نهایی شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: این یک پروژه بسیار مهم در زمینه توسعه روابط انرژی در بین دو کشور بوده و علاوه بر منافع اقتصادی، یک قرارداد استرتژیک برای دو کشور نیز محسوب می‌شود.

وی مذاکره بخش آب را مشارکت روسیه در مطالعه و اکتشاف آب‌های ژرف در ایران عنوان کرد و افزود: طبق مذاکراتی که طرف روس با مدیران بخش آب وزارت نیرو داشته‌اند، مقرر شده با مشخص کردن چند اولویت در زمینه شناسایی و اکتشاف منابع آب ژرف در مناطق مختلف ایران طرح‌هایی را نهایی کرده و به تفاهمنامه اجرایی برسیم. وی گفت: در این دیدار مقرر شد در صورت توافق همه‌جانبه در خصوص محورهای ذکر شده، تفاهمنامه اجرایی در زمان سفر رییس‌جمهور روسیه به ایران که طی هفته جاری انجام خواهد شد، نهایی و امضا شود.


دفاع از قراردادهایIPC

فارس سید نصرالله ابراهیمی رئیس کمیته بررسی قراردادهایIPC در نشست از «دارسی تاIPC» که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، اظهار داشت: نام‌هایی مانند بیع متقابل یا مشارکت در تولید، برای نامگذاری قراردادهای نفتی واجد معنای حقوقی نیست و بیشتر نوعی نامگذاری رسانه‌یی است، چنانکه ماهیت قراردادها با این اسامی متفاوت خواهد بود.

وی تصریح کرد: ماهیت الگوی قراردادی IPC مانند بیع متقابل سرویس کانترکت است و بنابراین الزامات، مبانی و اصول قراردادهای پیمانکاری بالادستی در دنیا برای IPC حاکم خواهد بود و تنها چون الزامات اختصاصی ایران در آن مورد توجه قرار گرفته و سی نامیده شده است. ابراهیم با بیان اینکه قرارداد IPC با بیع متقابل تفاوت دارد، گفت: بیع متقابل تا تولید متوقف می‌شود، اما IPC از اکتشاف تا بهره‌برداری را در بر خواهد گرفت.

وی با اشاره به مبانی حقوقی و قوانین داخلی مورد استفاده در تدوین الگوی جدید قراردادها اظهار کرد: در گذشته قرار بود بیع متقابل نسل چهارم که در آن بهره‌برداری و تولید هم اضافه شود اما به دلایلی تشخیص داده شد که از نام بیع متقابل استفاده نشود، وگرنه این الگوی جدید همان مسیر توسعه‌یافتگی بیع متقابل نسل‌های اول، دوم، سوم و چهارم است که بیع متقابل نسل چهار به IPC تبدیل شد.

ابراهیمی با بیان اینکه قراردادهای IPC شامل سه دسته قرارداد خواهند بود، گفت: همه این قراردادها در قالب سرویس کانترکت هستند و به E&P، D&P و IOR و EOR تقسیم می‌شوند که دسته اول مربوط به میادین بکر یا گرین فیلد، دومی برای میادین اکتشاف ‌شده و توسعه‌نیافته و دسته سوم برای ازدیاد برداشت و بهینه‌سازی تولید به کار می‌رود.

وی تاکید کرد: IPC قراردادهای انحصاری نخواهد بود بلکه شرکت ملی نفت از الگوی قراردادهای نفتی قبل هم برای توسعه میادین استفاده خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر