محکومیت تحریم‌های گازی توسط اعضای GECF

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۴۸

خبرنگاران در سالن به انتظار نشسته‌اند و وزرای نفت و انرژی در سالن طبقه بالا در حال تهیه بیانیه برای تحویل به سران خود هستند. این جلسه حدود دو ساعت به طول می‌انجامد و درنهایت زنگنه که به وضوح از میزبان بودن ایران در این نشست خوشحال است، با قرار گرفتن در جمع خبرنگاران در قالب کنفرانس خبری، ابعاد غیرپنهان بیانیه را تا روز دوشنبه اظهار می‌کند. البته وزیر نفت در میان اظهارات خود ناخواسته به دو محور بیانیه اجلاس فوق‌العاده جی‌ای‌سی‌اف اشاره می‌کند. آن‌طور که زنگنه می‌گوید یکی از این محور‌ها «قیمت پایین گاز طبیعی» و محور دیگر که از اولی مهم‌تر نیز به‌نظر می‌رسد، اتحاد اعضای جی‌ای‌اسی‌اف برای محکوم کردن هر نوع تحریمی است که روند صادرات گاز طبیعی را مختل می‌کند. زنگنه پس از اتمام جلسه فوق‌العاده بااشاره به اینکه موضوع این جلسه آماده کردن اسناد جلسه سران بود اظهار کرد که دستور این جلسه صادر شده و بیانیه سران هم تهیه شد که در بعضی از مفاد نظراتی بود که بحث شد و همه همکاری و حسن نظر داشتند. بیژن زنگنه اظهار کرد: حتما با آقای نواک وزیر انرژی روسیه مذاکره و ملاقات خواهیم داشت.

روسیه شریک راهبردی و همکار مهم در بخش نفت و گاز است. وزیر نفت در پاسخ به این پرسش «تعادل» که آیا از دیدگاه شما این مجمع خواهد توانست پلی میان ایران و عراق برای گسترش همکاری‌های گازی باشد اظهار کرد: «بله همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه قطعا در این زمینه موثر است.» او ادامه داد: «ما برنامه خوبی برای صادرات به عراق داریم و 2 قرارداد داریم که به‌زودی فعال می‌شوند و ما سالیان درازی کنار یکدیگر در حیطه نفت و گاز فعالیت خواهیم داشت.»او در ادامه در پاسخ به خبرگزاری آناتولی ترکیه که آیا ایران برای استفاده از ترکیه برای انتقال گاز برنامه دارد نیز بیان کرد: این بستگی به ترکیه دارد که به این مساله چطور نگاه می‌کند؟ آیا ترکیه قصد دارد خودش گاز ایران را صادر کند یا اجازه می‌دهد ایران خود نقش صادرکننده را داشته باشد. نرخ‌هایی که برای ترانزیت گذاشته می‌شود چه خواهد بود؟ اگر نرخ‌ها بالا باشد که تاکنون چنین بوده است تصمیم ما این است که در اروپا از طریق ال ان جی حضور داشته باشیم.» وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه هیچ کسی نگرانی خود را از پایین بودن قیمت گاز پنهان نکرده و در بیانیه سران نیز به آن اشاره شده، اظهار کرد که این مساله راهی ندارد و تنها راهکار آن این است که سوخت‌های با آلایندگی بالا یارانه نگیرند و برای صادرات گاز مشکل سیاسی درست نکنند. او در ادامه در پاسخ به پرسشی در این زمینه که آیا ایران نیز مانند روسیه قصدی برای این دارد که امنیت خود را از طریق صادرات استراتژیک گاز بیشتر تامین کند با توضیح این مساله که بر خلاف تصور روسیه نیز در زمینه تحریم صادرات گاز به اروپا آسیب‌پذیر است، اظهار کرد: اکنون در بخشی از بیانیه تهیه شده در اجلاس این مساله مورد توجه قرار گرفته که هر نوع تحریم‌های برون مرزی و یکجانبه علیه صادرت گاز محکوم است.

روسیه نیز باید در اجلاس سران این مساله را محکوم کند. وزیر نفت در ادامه در پاسخ به پرسشی عجیب ازسوی یکی از خبرنگاران که درنهایت بین نفت یا گاز کدام یک اولویت ایران است به کنایه پاسخ داد: «عقل» پاسخی که مورد تشویق خبرنگاران حاضر در این کنفرانس خبری قرار گرفت. زنگنه در ادامه اظهار کرد: در گذشته می‌گفتند اگر ما نفت نداشتیم تبدیل به ژاپن می‌شدیم اما توجه نمی‌کردند ما چه اشتراک فرهنگی تاریخی جغرافیایی با ژاپن داریم؟ بیشترین اشتراک‌های فرهنگی تاریخی و جغرافیایی ایران با افغانستان بوده است و اگر نفت نداشتیم شبیه به افغانستان بودیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر