اخبار

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۳۱

آخرین وضعیت راه‌اندازی لیزینگ مسکن

حمیدرضا غنی‌آبادی، مقام مسوول در بانک مرکزی گفت: مقررات و دستورالعمل فعالیت لیزینگ مسکن در بانک مرکزی در حال بازنگری است ولی هنوز نهایی نشده است.

غنی‌آبادی در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت مجوز لیزینگ مسکن گفت: هم‌اکنون مقررات و دستورالعمل نحوه فعالیت لیزینگ مسکن در کشور در حال بازنگری است تا با نهایی شدن آن، امکان فعالیت لیزینگ مسکن در کشور فراهم شود.

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی افزود: اما هنوز این مقررات و دستورالعمل‌ها نهایی نشده است و در صورت تصویب و طی تشریفات قانونی، دستورالعمل ابلاغ و لازم الاجرا می‌شود.


پیشنهاد فروش قسطی مسکن توسط دولت

فرهاد بیضایی، کارشناس اقتصاد مسکن پیشنهاد کرد، بانک مسکن برنامه نقد شدن خرید تضمینی (به جای وام) واحد مسکونی را برای فروشنده در دستور کار قرار دهند.

به گفته وی، اگر بانک مسکن مثلا در یک بازه 3 تا 5 ساله واحد مسکونی را به صورت اقساط بفروشد، در این صورت علاوه بر اینکه برای فروشنده نقدینگی ایجاد می‌شود موجب گردش نقدینگی در بازار مسکن و خروج آن از رکود می‌شود.

بیضایی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: بهترین راهکار و استراتژی برای دولت در اقتصاد ثبات قیمتی در حوزه مسکن است، در سال 85 شاخص دسترسی دهک اول به مسکن بر اساس آمار بانک مرکزی بالای 40 سال بود این در حالی است که طی سال‌های اخیر این شاخص مطابق با آمار مرکز آمار ایران به 24 سال رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه شاخص دسترسی به مسکن در حال بهبود است، افزود: دولت باید در وضعیت کنونی برای مصرف‌کننده واقعی مسکن برنامه‌ریزی کرده و آن را صاحبخانه کند، چراکه در شرایط ثبات اقتصادی به سر می‌بریم.

وی با بیان اینکه اگر دولت عزم جدی برای حمایت از معیشت خانوار داشته باشد باید ثبات قیمت‌ را جدی بگیرد، گفت: دولت باید از اجرای هرگونه سیاست تورمی در بازار مسکن خودداری کند، این بزرگ‌ترین کمکی است که می‌تواند برای این حوزه انجام دهد.

کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه با بیان اینکه مشکل بخش مسکن عدم گردش نقدینگی است، افزود: این مساله باعث می‌شود واحدهای نوساز به کندی فروش برود و برای حل این مشکل تضمین خرید از سوی دولت برای فروش اقساطی است.


پیامدهای ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌های تهران

پیروز حناچی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اشاره به تبعات ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌های تهران گفت: در لواسان طرح هادی ۲ هزار هکتاری وجود داشت که الان در طرح جامع آن را به ۶۰۰ هکتار کاهش دادیم.

حناچی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر سیل می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به وجود آورد، گفت: اگر سازه یا مسیری در جهت سیل باشد به عنوان مجرای راه عمل می‌کند اما زمانی نگران‌کننده است که مانع سیل باشد، بنابراین در جهت سیل می‌توان سازه را طوری طراحی کرد که حتی اگر آب هم سرازیر شود، اتفاقی نیفتد.

وی با اشاره به سیل در منطقه کن سولقان که منجر به مرگ تعدادی از شهروندان تهرانی شد، افزود: در کن سولقان ۱۳ میلیمتر باران بوده که این مقدار باران موجب سیل نمی‌شود اما مانعی که بر سر راه آب قرار داشت، منجر به سیل شد.

دبیر شواری عالی شهرسازی و معماری در ادامه به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه اشاره کرد و اظهار داشت: این ساخت‌وسازها به دلیل اینکه سدی را در برابر سرازیر شدن آب ایجاد می‌کند در بارندگی‌های کم هم می‌تواند منجر به سیل شود، مانند ساخت یک هتل که در حریم رودخانه منطقه رودبار قصران انجام شد.

حناچی با بیان اینکه هر جایی این اتفاق بیفتد و مجرای مسیل بسته شده باشد، خطر سیل وجود دارد، افزود: تخلف ساخت این هتل در وزارت کشور پیگیری می‌شد و تاکنون هم دستور ۳ طبقه تخریب آن را داده‌اند اما از ابتدا هم ساخت آن عاقلانه نبوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این سوال به وجود می‌آید که در آن زمان چرا وزارت نیرو اجازه ساخت هتل در حریم رودخانه را داده است، گفت: این موضوع جای تعجب دارد که این هتل در حریم کیفی رودخانه ساخته شده است، نه کیفی و نه محل ساخت آن جزو حریم اصلی رودخانه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر که این ساختمان به ۱۳ طبقه رسیده، قصد تخریب دارند که در هر صورت مشکلاتی هم بر سر راه آن است، افزود: ساخت هتل در کنار رودخانه از نظر ایمنی هم بسیار خطرناک است، زیرا با هرگونه سیل این هتل فرو می‌ریزد و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر