افزایش سریع هزینه‌های جاری کشور

۱۳۹۳/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۳

نایب رییس نخست مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 84 هزینه‌های جاری کشور 25هزار میلیارد تومان بود و در سال 92 عملکرد بودجه عمومی به 120هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این نشان می‌دهد که هزینه‌های جاری کشور به‌سرعت روبه افزایش است.

حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی به فارس گفت: مشکلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور به‌مسوولان باز می‌گردد. تا زمانی که وضعیت به‌همین منوال ادامه یابد هیچ امیدی به‌تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده نیست زیرا جهت‌گیری مسیر کسانی که باید بر حسب وظیفه این سیاست‌ها را اجرا کنند زاویه معناداری با این سیاست‌ها دارد.

ابوترابی ادامه داد: سیاست‌های کلی ابلاغی در برنامه‌های پنج ساله کشور، چشم‌انداز 20ساله، سیاست‌ها ابلاغی رهبری در حوزه‌های مدیریتی جهت‌گیری دست‌یابی به اقتصاد مقاومتی را تعریف می‌کند اما به‌دلیل عدم توجه به این سیاست‌ها و عدم رعایت آن گامی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی برنداشتیم.

وی عنوان کرد: در برنامه پنج ساله چهارم و پنجم سیاست‌های کلی ابلاغ شد و پس از تبدیل شدن به قانون توسط مجلس شورای اسلامی به‌مدیران دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد اما حوزه‌های مدیریتی آن برای نزدیک شدن به اقتصاد مقاومتی محقق نشده است.

نایب رییس نخست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رشد نقدینگی در سال گذشته بیش از 30درصد بود بنابراین با وضع موجود باید تلاش کنیم امور غیر حاکمیتی را به‌بخش خصوصی که توانایی انجام آن را داشته باشد، واگذار کنیم.

ابوترابی افزود: از سوی دیگر بخش‌هایی از امور حاکمیتی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد باید به بخش خصوصی واگذار شده و دولت بر آنها نظارت کند تا بهترین بهره‌وری را داشته باشیم.

به گفته وی، بهره‌وری ما از منابع آبی کشور فقط 40درصد است و 60درصد بقیه آن از بین می‌رود البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که 40درصد ذکر شده نیز به‌صورت صحیح مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه با کشت محصولاتی مانند هندوانه و صادرات آن، در واقع آب مجازی صادر می‌کنیم.

ابوترابی خاطرنشان کرد: یک واحد صرفه‌جویی در مصرف آب معادل 900میلیون متر مکعب بهره‌وری آب است در حالی که امروز در پایتخت کشور با صرف سرمایه‌های فراوان اقدامات لازم برای بازگرداندن یک‌هزار و 200مترمکعب آب از تصفیه فاضلاب به سیستم منابع آبی در حال انجام است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر