پیشنهاد پرداخت وام 110میلیونی مسکن به شورای پول و اعتبار

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۲۸

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر افزایش تسهیلات خرید مسکن می‌گوید: درخواست افزایش وام 80 میلیونی به 100 میلیون تومان را به شورای پول و اعتبار داده‌ایم که با احتساب وام 10 میلیونی جعاله قدرت خرید مردم تا 110 میلیون اعتبار می‌یابد.

به گزارش «تعادل» از خرداد ماه سال جاری ثبت‌نام در صندوق پس‌انداز مسکن یکم (وام 80 میلیون تومانی) آغاز شد و با گذشت 5 ماه از این طرح، منابع مالی این صندوق به 350 میلیارد تومان رسید، درواقع براساس آمار ثبت‌نامی‌ها می‌توان اذعان کرد که استقبال چندانی از این طرح به عمل نیامده است، به گفته کارشناسان دوره انتظار یک‌ساله، درصد بالای نرخ سود و... عاملی برای بی‌توجهی متقاضیان خرید مسکن به تسهیلات جدید بوده است در این شرایط وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد جدید وزارتخانه متبوع خود به شورای پول و اعتبار و افزایش 20 میلیون تومانی وام مسکن خبر می‌دهد. آخوندی می‌افزاید: در حال حاضر متقاضیان می‌توانند برای خرید مسکن از وام 80 میلیون تومانی و وام 10 میلیون تومان جعاله استفاده کنند که در مجموع سقف تسهیلات 90میلیون تومان است اما پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به شورای پول و اعتبار، افزایش وام 80 میلیونی به 100 میلیون تومان است که با احتساب وام 10 میلیون تومانی جعاله، قدرت خرید مردم از طریق اخذ تسهیلات به 110 میلیون تومان می‌رسد که البته این پیشنهاد ما به تصویب شورای پول و اعتبار نرسیده است. به گزارش ایلنا وی ادامه می‌دهد: از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، سیاست وزارت راه و شهرسازی تقویت تقاضا بوده است، زیرا باید قدرت خرید در متقاضیان افزایش یابد، دولت باید تلاش کند تا قدرت خرید در متقاضیان را افزایش دهد اما این تقویت تقاضا باید مبتنی بر پس‌انداز باشد.

به گفته وی اگر وام‌های خرید مسکن به صورت لحظه‌یی و بدون پس‌انداز به متقاضی پرداخت شود منجر به تورم شده و این تقویت تقاضا ممکن است به صورت عکس عمل کند و قیمت‌ها را افزایش دهد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آثار و تبعات تسهیلات ارائه شده، می‌گوید: این تسهیلات به تدریج آثار مثبتش را در بازار مسکن نمایان می‌کند ضمن اینکه دراین میان یک رژیم پس‌انداز را نیز برای مردم پیشنهاد کرده‌ایم که در برابر این پس‌انداز که به تدریج هم صورت می‌گیرد تقاضا هم به تدریج وارد بازار می‌شود. وی اظهار می‌کند: میزان ذخیره صندوق پس‌انداز مسکن یکم تاکنون بیش از 350 میلیارد تومان بوده است. آخوندی ادامه می‌دهد: دولت باید قدرت تقاضا را افزایش دهد که این تقاضا مبتنی بر پس‌انداز نباشد زیرا دراین صورت تورم‌زا نخواهد بود و می‌تواند به تدریج بازار را از رکود خارج کند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان افزایش تسهیلات خرید مسکن در بسته خروج از رکود می‌گوید: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، افزایش میزان قدرت خرید مردم است که این تقویت تقاضا هم مبتنی بر پس‌انداز است زیرا اگر به صورت لحظه‌یی و بدون پس‌انداز به بازار تزریق شود،‌ می‌تواند تمام دستاوردهای دولت در کنترل تورم را زیر سوال ببرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر