روی موج خبر

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۲۵

ائتلاف ایران و روسیه روابط بین‌الملل را متحول می‌کند؛ ایرنا اندیشکده امریکایی بروکینگز در مقاله‌یی نوشت: درصورتی که امریکا سیاست بلندمدتی برای خاورمیانه تدوین نکند با ظهور یک ائتلاف عملگرایانه بین ایران و روسیه مواجه خواهد شد که روابط بین‌الملل را متحول خواهد کرد. در این مقاله آمده است: امریکا، روسیه و ایران سه بازیگر اصلی خارجی در سوریه هستند و هر چند منافع آنها متفاوت است اما امکان همکاری وجود دارد و همچنین ائتلاف روسیه-ایران محتمل‌ترین سناریو در این عرصه است.

عربستان به‌دلیل تمرکز روی ایران از تهدید داعش بازمانده است؛ ایسنا روزنامه امریکایی نیویورک تایمز نوشت: زمان زیادی نمی‌برد تا شواهدی به‌دست آید که نشان می‌دهد عربستان بیش از اندازه درباره ایران وسواس به خرج داده است. تمرکز افراطی سعودی‌ها روی ایران سبب شده تا این کشور از تهدید اصلی علیه خود، ‌یعنی داعش غافل بماند.

نمایندگان1+5 و آژانس در اتریش درباره اجرای برجام رایزنی می‌کنند؛ ایلنا وزارت خارجه امریکا با انتشار بیانیه‌یی از سفر اشتفن مول نماینده ارشد امریکا برای نظارت بر اجرای برجام به وین برای شرکت در مذاکرات پیشبرد اجرای توافق هسته‌یی ایران خبر داد. در این بیانیه آمده است: «اشتفن مول در تاریخ ۲۱نوامبر برای شرکت در نشست‌های اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به وین سفر می‌کند.»

سند بازطراحی راکتور آب سنگین اراک از نظر سیاسی، حقوقی و بین‌المللی بسیار قوی است؛ ایسنا - بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی زمان طراحی اولیه راکتور اراک را حدود یک سال دانست و گفت: در بخشی از سند آمده است که طرف مقابل در مدت سه ماه در قالب کارگروهی نظر نهایی خود را برای تایید طراحی اولیه ارائه می‌کند. پیش‌بینی شده است که از نظر زمانی به سرعت مراحل مختلف را پشت‌سر بگذاریم و این کار به‌نحوی انجام می‌شود که آنان موانعی ایجاد نکنند. وی سند بازطراحی راکتور آب سنگین اراک را از نظر سیاسی، حقوقی و بین‌المللی بسیار قوی دانست و افزود: کار مذاکره با چین هم که طرف اصلی ما برای مشارکت در مدرن‌سازی است آغاز شده است و با آنان نیز به‌زودی به توافق می‌رسیم که البته این کار با چینی‌ها بیشتر جنبه تجاری دارد.

تشریح مناسبات دوجانبه ایران و روسیه از زبان آقای سفیر؛ فارس مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در گفت‌وگویی به تشریح مناسبات دوجانبه ازجمله نتایج دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در مسکو، وام‌ چند میلیارد دلاری بخش خصوصی و دولتی روسیه به ایران و روابط اقتصادی دو کشور، آخرین وضعیت پرونده اس-300 همچنین حضور پررنگ روسیه در سوریه پرداخت. سنایی با بیان‌ اینکه خط‌های اعتباری ۲ و ۵میلیارد دلاری روسیه به ایران برای خرید کالا نیست، گفت: اینها برای پروژه‌های صنعتی است و خط اعتباری 5میلیارد دلاری به طرح‌هایی اختصاص می‌یابد که در 2سال گذشته بین دو کشور توافق شده است.

گسترش روابط کنسولی ایران و سوییس؛ ایرنا در جریان برگزاری گفت‌وگوهای کنسولی میان ایران و سوییس که به ریاست علی چگنی مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فون آرب مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی فدرال مهاجرت سوییس در برن پایتخت این کشور برگزار شد، پیرامون راه‌های گسترش همکاری‌های کنسولی گفت‌وگو شد. چگنی بااشاره به زمینه‌های گسترده همکاری‌های اقتصادی و مالی دو کشور به‌ویژه در دوران پسا برجام خواستار یافتن راهکارهای مناسب برای تسهیل رفت‌وآمد میان تجار، سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع دو کشور شد.

ایران خواستار آرامش و ثبات در منطقه است؛ ایلنا محسن پاک‌آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران پروژه، در گفت‌وگو با رسانه‌های آذری ضمن انتقاد از سیاست کشورهایی که می‌گویند باید در عراق با تروریسم مبارزه کرد اما در سوریه داعش را تقویت کرد، گفت: این تفکر در جهت منافع تکفیری‌هاست و متاسفانه حمایت غرب از تروریسم غیرقابل انکار است. وی گفت: ایران به‌طور اصولی با تروریسم و افراطی‌گری مخالف بوده و خواستار ثبات و آرامش در منطقه است.

آرزوی موفقیت رییس‌جمهور برای تیم فوتسال بانوان؛ ایسنا حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهوری به نمایندگی ازسوی رییس‌جمهوری، در تماسی تلفنی با سرپرست تیم فوتسال بانوان ایران اعزامی به مسابقات جام‌جهانی گواتمالا، برای موفقیت بانوان ایرانی در این مسابقات آرزوی موفقیت کرد. تیم فوتسال بانوان جمهوری اسلامی ایران، در پی دستور ویژه رییس‌جمهور و پیگیری‌های وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و امور خارجه، بامداد شنبه عازم رقابت‌های جام‌جهانی گواتمالا شد.

جامعه به وکیل خانواده نیاز دارد؛ ایرنا الهام امین‌زاده معاون حقوقی رییس‌جمهوری با بیان اینکه سه طرح وکیل خانواده، بیمه وکالت و وکالت اجباری در این معاونت در حال بررسی است، گفت: جامعه به‌شدت به وکیل خانواده نیاز دارد. امین‌زاده دیروز در دومین همایش وکلا و حقوقدانان نیکوکار و روسای ادارات حقوقی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) افزود: یک تیم بیش از یک سال مشغول کار روی طرح‌های وکیل خانواده، بیمه وکالت و وکالت اجباری هستند و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری به‌دنبال عملیاتی کردن این سه طرح است.

چک بابک زنجانی برگشت خورد؛ تسنیم بانک انصار فروشنده ملک ایران‌زمین به بابک زنجانی چک سوم متهم بابت خرید این ملک را برگشت زد و علیه مسوولان دادسرا دادخواست داده است. بابک زنجانی در ادامه توضیحات خود درخصوص نحوه خرید ملک ایران‌زمین اظهار کرد: قرار شد وزارت نفت چک سوم را پاس کند و برای این کار یک حساب سپرده در بانک انصار افتتاح شد و مبلغ 80.5میلیارد تومان به این حساب واریز و ملک به نام من زده شد. قاضی صلواتی در ادامه برخلاف ادعای بابک زنجانی که اعلام کرده بود هر سه چک خرید ملک ایران‌زمین را پاس کرده است، گفت: حساب شما با بانک صفر نشده و بانک انصار چک را به اجرا گذاشته است.

برگزاری هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد؛ تعادل همایش هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد با همکاری انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد برگزار شده است که طی آن قرار است در آن جمعی از کار‌شناسان درباره نقش این سازمان سخنرانی کنند. نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد ازجمله بخش‌های این همایش دو روزه است که طی آن، محمدجواد ظریف نیز سخنرانی خواهد کرد.

متکی سخنگوی کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی شد؛ ایلنا منوچهر متکی معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب، ازسوی آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب به‌عنوان سخنگوی بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی معرفی شد. لازم به ذکر است بیست‌‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ۶الی ۸دی ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر