تشدید کنترل مرزهای خارجی در اروپا

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۲۰

اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه، ایست‌های بازرسی مرزی را تشدید خواهند کرد و تغییرات اساسی بر قوانین مرزهای شینگن در سطح اروپا اعمال خواهد شد. این تصمیم پس از آن بود که شورای امنیت سازمان ملل به کشورهای عضو تاکید کرد تا مبارزه علیه داعش را پس از حملات تروریستی در پاریس شدت بخشند. یک روز پیش از این در سازمان ملل قطعنامه اقدام علیه داعش در سازمان ملل تصویب شد. فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه از تصویب این قطعنامه استقبال کرد و گفت:«اگرچه این قطعنامه مجوزی قانونی برای اقدام نظامی نیست اما کشورها را برای از میان بردن داعش بسیج می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز شنبه وزرای کشور و دادگستری اتحادیه اروپا در نشست فوق‌العاده خود توافق کردند تا اصلاحات درباره ویزای شینگن را هر چه سریع‌تر اجرایی کنند. این برای دومین بار است که اتحادیه اروپا کنترل مرزهای خارجی را افزایش داده ‌است. نشست بروکسل به تقاضای دولت فرانسه و یک هفته پس از حمله‌های تروریستی پاریس برگزار شد. نخستین ‌بار در ماه فوریه سال جاری و پس از حمله به دفتر مجله«شارلی ابدو» در پاریس چنین تصمیمی گرفته شد اما به مرحله اجرا نرسید. براساس قرارداد شینگن، کنترل درون مرزی بین کشورهای امضاکننده برداشته شده ولی در مرزهای خارجی این کشورها «حداقل کنترل» وجود دارد به این معنا که هنگام خروج و ورود شهروندان اروپایی به یک کشور عضو پیمان شینگن، تنها اصالت گذرنامه‌های آنها کنترل می‌شود. اکنون سیاستمداران بلندپایه اروپایی وعده داده‌اند که تا پایان سال جاری میلادی وضعیت کنترل در مرزهای خارجی منطقه شینگن را «بهبود» ببخشند.


تمهیدات جدید مرزی اروپا

به گزارش رویترز، کشورهای اروپایی متعهد شدند که سیستم موسوم به PNR را به شکلی قطعی راه‌اندازی کنند. این به آن معناست که شرکت‌های هواپیمایی موظف خواهند بود از این پس تمام اطلاعات مربوط به مسافرانی که از مرزهای هوایی وارد اتحادیه اروپا می‌شوند یا از آن خارج می‌شوند را در اختیار پلیس و دستگاه‌های اطلاعاتی قرار دهند. مذاکره در مورد عملی کردن این قانون البته از ماه‌ها پیش در جریان بود که بعضی از کشورهای اروپایی برای عملی کردن آن مقاومت نشان می‌دادند.

پیش از این با بروز بحران مهاجرت در اروپا «دونالد تاسک» رییس شورای اروپا گفته بود:«با توجه به هجوم سه میلیونی پناهجویان به خاک اروپا نیاز به کنترل دوباره مرزهای خارجی اروپا از سوی این اتحادیه بیش از پیش احساس می‌شود.» این تمهیدات جدید ازجمله تقویت قوانین مربوط به اسلحه، کنترل شدیدتر مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و فهرست‌برداری از مسافرانی که از مرزهای هوایی وارد اتحادیه اروپا می‌شوند را شامل می‌شود.

«برنار کازنوو»، وزیر کشور فرانسه در جریان این نشست گفت:«اتحادیه اروپا تاکنون خیلی زمان تلف کرده و اکنون زمان آن فرارسیده که به سرعت تصمیمات مورد نیاز را بگیرد. قرار است کمیسیون اتحادیه اروپا تا پایان ۲۰۱۵ در رابطه با کنترل مرزهای خارجی اتحادیه طرح تازه‌یی تهیه کند.»

مقامات فرانسوی می‌خواهند علاوه بر پروازهایی با مبدا یا به مقصد اتحادیه اروپا، اطلاعات مسافران در پروازهای داخلی اتحادیه اروپا هم به وسیله شرکت‌های هوایی در اختیار پلیس و دستگاه‌های امنیتی قرار گیرد.

به اعتقاد مقامات فرانسوی علاوه بر کنترل اوراق هویت، اطلاعات مسافران باید با سامانه داده‌های ملی، اروپایی، سامانه اطلاعاتی شینگن و پلیس اینترپل نیز تطبیق داده شود تا بدین وسیله امکان شناسایی جهادیون خارجی و اشخاص تحت تعقیب فراهم شود. عملی کردن چنین کنترل‌هایی نیازمند تغییر در قوانین شینگن خواهد بود که اجرایی شدن آن ماه‌ها زمان خواهد برد. منطقه شینگن شامل ۲۶کشور اروپایی می‌شود که قرارداد سفر آزاد برای افرادی را امضا کرده‌اند که روادید یکی از این کشور‌ها را به دست آورده‌اند.

درحال حاضر دولت فرانسه برای بالابردن ضریب امنیت در منطقه پاریس بزرگ شمار نیروهای انتظامی و امنیتی را افزایش داده است. براساس گزارش خبرگزاری‌ها، یک هزار و ۵۰۰سرباز مسلح به یک هزار مامور انتظامی در این منطقه پیوسته‌اند.

وحشت در بلژیک

به گزارش یورونیوز، بلژیک نیز سطح آمادگی امنیتی خود را پس از حملات تروریستی در پاریس که130کشته داشت، بالا برده است. آخرین باری که سطح هشدار امنیتی در شهر بروکسل به بالاترین حد افزایش یافت در ماه مه ۲۰۱۴ پس از حمله مردان مسلح به موزه یهودیان در این شهر بود که ۴ نفر در آن کشته شدند. مرکز مقابله با تروریسم در وزارت کشور بلژیک در بیانیه‌یی آورده است:«تحلیل‌ها نشان می‌دهد که یک خطر جدی و قریب‌الوقوع امنیت کشور را تهدید می‌کند و باید اقدامات ضروری برای مقابله با این تهدیدها انجام شود.» شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک نیز در این زمینه گفت:«اطلاعات نشان می‌دهد که امکان وقوع حمله‌یی مشابه آنچه یک هفته پیش در پاریس اتفاق افتاد در بروکسل وجود دارد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر